יועץ השקעות בבנק הבינלאומי הורשע בגניבה בידי מורשה

שרון נתנאל הורשע גם בקבלת דבר במירמה, השפעה בדרכי תרמית על תנודות ניירות ערך, ניהול תיקים ללא רישיון לניהול תיקים, הלבנת הון, זיוף מסמכים ועוד

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הרשיע היום (א') את שרון נתנאל, ששימש כיועץ השקעות בחדר מסחר תאגידים בסניף ראשי של הבנק הבינלאומי הראשון בתל-אביב, על-פי הודאתו, בעבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, עבירות רבות של השפעה בדרכי תרמית על תנודות השער של ניירות ערך, מירמה והפרת אמונים, ניהול תיקים ללא רישיון לניהול תיקים, עבירות של ניהול תיקים על-ידי תאגיד בנקאי, עבירות של פעילות האסורה על בעל רישיון ועבירות של עסקאות בניירות ערך על-ידי חבר בורסה. בנוסף, הורשע נתנאל בעבירות רבות של הלבנת הון וכן זיוף מסמכים רבים ושימוש בהם.

באוקטובר 2011 הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) כתב אישום נגד נתנאל, המייחס לו תרמית וגניבה במסגרת תפקידו כיועץ השקעות בבנק הבינלאומי.

בכתב האישום נטען כי מסגרת תפקידו פנה נתנאל לאחיינו ולגיסו וביקש מהם לפתוח חשבון בבנק על שם אחיינו, כדי שיפקיד בו כספים השייכים לו, על מנת שיוכל לסחור בניירות ערך באמצעות חשבון זה ולהרוויח ממסחר בניירות ערך.

על-פי כתב האישום, פתיחת החשבון על שם האחיין הייתה במתכוון והתבקשה על-ידי נתנאל, על מנת לאפשר לו לבצע עסקאות בניירות ערך ולעקוף את האיסורים מכוח חוק ניירות ערך וחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, החלים עליו, ומכוחם נאסר עליו לסחור בניירות ערך עבור עצמו ולנהל תיקים, בהיותו יועץ השקעות בבנק. נתנאל הפקיד בחשבון שנפתח על שם אחיינו כספים השייכים לו.

מכתב האישום עולה כי לאחר שבני משפחתו משכו מהחשבון את הכספים שהיו בבעלותם בחשבון, וכאשר בחשבון נותרו כספיו של נתנאל בלבד, החל נתנאל לבצע בחשבון מאות עסקאות מתואמות בניירות ערך בין חשבונות לקוחות חדר המסחר לבין החשבון על שם אחיינו, בו היו מצויים, כאמור, כספיו.

עוד נטען כי נתנאל פעל על-פי שיקול-דעתו הבלעדי בחשבונות לקוחותיו, כשהוא מנצל את נגישותו לחשבונות לקוחות חדר המסחר ואת האמון שניתן בו על-ידי הלקוחות ועל-ידי הבנק.

על-פי האישום, את העסקאות המתואמות בין החשבון לחשבונות לקוחותיו ביצע נתנאל, באמצעות הזרמת הוראות מתואמות של קנייה ומכירה של ניירות ערך, מצד אחד מהחשבון על שם אחיינו בו שלט ובו היו כספיו, ומצד שני מחשבונות לקוחות הבנק שהיו בשליטתו מתוקף תפקידו כיועץ השקעות, ויצר עסקאות מתואמות, בהן מכר ניירות ערך מחשבונות לקוחות חדר המסחר לחשבון הפרטי במחיר נמוך, ולאחר מכן מכר את ניירות הערך מהחשבון הפרטי לחשבונות הלקוחות במחיר גבוה יותר, באופן שיצר עסקאות סיבוביות מתואמות בין חשבונו לחשבונות לקוחותיו. החשבון הפרטי שימש כחשבון "מתווך" אשר הרוויח את הפרשי השער שבין הרכישה והמכירה על חשבון לקוחותיו.

על-פי המיוחס לו, נתנאל גרף לכיסו בדרך זו כ-350 אלף שקל על חשבון רווחי לקוחותיו.
לשם ביצוע תוכנית המירמה, נטען בכתב האישום, גם זייף נתנאל את חתימתו של אחיינו, על גבי מסמכים רבים בחשבון, והגישם לבנק כאילו נחתמו על-ידי אחיינו בעל החשבון הרשום.

עוד מיוחס לנתנאל כי משך את הרווחים שגרף בפעילותו העבריינית בחשבון, באמצעות מסלול עוקף וסיבובי דרך חשבונות בני משפחתו, משם הגיעו בסופו של דבר לחשבונו הפרטי, על מנת להלבין ולהסוות את המקור הבלתי חוקי של הכספים ואת היותו בעל הזכויות בהם. בשל כך מיוחסות לו עבירות לפי חוק הלבנת הון.

נתנאל הודה היום בעבירות שיוחסו לו, ללא הגעה להסדר טיעון. בנוסף, לא הושג כל הסדר בינו לבין הפרקליטות באשר לעונש שיושת עליו.

באות-כוח המדינה, עורכות הדין עופרה רובינפלד ושמרית גולדנברג, ציינו בדיון כי מתחם הענישה במקרים דומים הוא בן 24 חודשים ל-48 חודשי מאסר בפועל, יחד עם מאסר על-תנאי וקנס כספי משמעותי גבוה. עוד הוסיפו כי בנסיבות של הנאשם הספציפי, ובעיקר לאור מצבו הרפואי, הן ידרשו עונש הנושק לרף התחתון של מתחם הענישה.

סנגוריו של נתנאל, עורכי הדין ניר רשף ואבי גרוס, ביקשו לשלוח את נתנאל להערכת שירות המבחן, לצורך בחינת עונש מקל יותר. לדבריהם, הנאשם, אב ל-4 קטינים מתחת לגיל 10, מתמודד כיום עם מחלה קשה וכן סובל ממחלת צליאק.