סגן שר האוצר הגרמני מאשר הדיווחים על מינוף קרן הייצוב

בסוף השבוע דיווח השבועון הגרמני כי נעשים מאמצים למנף את קרן הייצוב הקבועה של אירופה לכ-2 טריליון אירו ■ סגן שר האוצר הגרמני אישר שאכן מתקיימים דיונים בנושא והבטיח שהמהלך יעשה באישור הפרלמנט

השבועון הגרמני "דר שפיגל" דיווח בסוף השבוע כי מנהיגי אירופה שוקלים למנף את קרן הייצוב הקבועה של אירופה, ה-ESM, על מנת להגדיל את סכומי הכסף שיועברו למדינות הנזקקות ביבשת. הדיווח קיבל היום אישור כשסגן שר האוצר הגרמני התייחס לנושא.

על פי הדיווח ממשלות אירופה שוקלות לבצע עסקאות בעלות סיכון גבוהה (כמו קניית אג"ח ממשלתיות) ולהשתמש בכספים פרטיים על מנת למנף את היקף קרן הייצוב האירופית (ה-ESM) מ-500 מיליארד אירו לכ-3.5 טריליון דולר. המהלך נועד להגדיל את היקף הקרן על מנת שתוכל להעביר יותר כספים למדינות שזקוקות לסיוע כספי על מנת לשרוד.

מדובר במהלך צפוי שכן במהלך פסגת שרי האוצר של גוש האירו שהתקיימה בשבוע שעבר בקפריסין, הודיעו המשתתפים כי ל-ESM תהיה יכול מינוף זהה לזו שהייתה ל-EFSF, קרן החילוץ הזמנית של גוש האירו שהיקפה עמד על 500 מיליארד אירו ומונפה לכטריליון אירו.

סגן שר האוצר הגרמני סטפן קמפטר התייחס היום לדיווח בשבועון הגרמני וטען שכל מהלך של מינוף של קרן הייצוב הקבועה ייעשה באישורו של הפרלמנט הגרמני וזאת בהתאם להחלטת בית המשפט החוקתי בגרמני מלפני שבוע שדן בחוקיות הקרן.

"אם אירופה תחליט למנף את הקרן - ודיונים ברוח זו כבר מתקיימים - אנחנו כמובן נערב את הבית התחתון בפרלמנט כמתחייב מפסיקת בית המשפט", אמר קמפטר בתובה לדיווח. נזכיר רק שעל פי פסיקת בית המשפט החוקתי בגרמניה, כל שינוי בתנאים של קרן הייצוב מחייב אישור בפרלמנט הגרמני, כולל בין היתר הגדלת היקף ההתחייבות של גרמניה לקרן שעומד על 190 מיליארד אירו.