"דלק קידוחים ואבנר אטרקטיביות; בישראמקו אפסייד נמוך"

מהי השפעת הכישלון בקידוח "מירה" וכיצד יגיב השוק להכנסת שותף זר ל"לוויתן" ■ אנליסטים בתחום האנרגיה מנתחים את האירועים והמהלכים האחרונים בענף, וממליצים על ההשקעות המועדפות

המשקיעים בסקטור חיפושי הנפט והגז חוו בחודש האחרון שתי טלטלות עזות: הראשונה והפחות נעימה, הייתה כישלון קידוח "מירה", שעל אף הסיכויים הגבוהים להימצאות תגלית גז בו, העלה חרס; השנייה, החיובית, הייתה הודעת שותפויות החיפושים אבנר ודלק קידוחים לפני שבועיים, כי הן בוחנות הצעות השקעה מחברות בינלאומיות בתחום חיפושי הגז והנפט לרכישה של עד 30% מפרויקט "לוויתן" - מהלך שלמעשה נותן גושפנקה רשמית לפוטנציאל הכלכלי של המאגר.

התגובה במניות הסקטור, שגם כך מאופיין בתנודתיות גבוהה, הייתה חדה מאוד במקרה של כישלון קידוח "מירה": מניותיהן של מודיעין והכשרה אנרגיה צנחו בכ-60% ו-77% בהתאמה; מנגד, יחידות ההשתתפות של אבנר, דלק קידוחים ורציו זינקו לאחר הדיווח על קבלת ההצעות לרכישת חלק מפרויקט "לוויתן".

לאחר שטעמו באחרונה מהמר וגם מהמתוק, מבינים המשקיעים היטב את הסיכון הרב שיכול להיות בהשקעה בחברות חיפושים בשלב האקספלורציה. מנגד, אצל השותפויות הגדולות, שכבר מחזיקות בתגליות, הפוטנציאל לאפסייד ולחדשות מרעישות הוא קטן יותר. אז היכן כדאי להשקיע היום בסקטור?

כמו במוזמביק

"מבנה 'מירה' היה מיוחד בתוך האזור הגיאולוגי באגן הלבנט, גם בצורה שלו וגם באופן ההיווצרות שלו, ולכן העובדה שנרשם שם כישלון לא בהכרח מעידה על העתיד לבוא בקידוחי אקספלורציה נוספים", אומר גיל בשן, אנליסט האנרגיה של בית ההשקעות אי.בי.אי.

"הכישלון דרמטי לשותפויות עצמן בקונסורציום שמחזיק את הרישיונות, אבל מעבר לכך ההשפעה על שוק החיפושים לא תהיה אקוטית. לחברות קטנות אולי יהיה קשה יותר לגייס כסף, כיוון שהסתכלות המשקיעים תהיה יותר מפוכחת, אבל פעילות החיפושים באזור לא תושפע באופן משמעותי", הוא מעריך.

כיצד בכל זאת השפיעו תוצאות קידוח "מירה"? "מקור החשש העיקרי הוא שהכישלון ב'מירה' עלול להביא לשמרנות ונקיטת עמדה זהירה בכל הקשור ליצוא הגז, ואף להביא לדחייה מסוימת בלוח הזמנים; שכן למרות תחזיות להיותנו נסיכות גז, אנו רואים שלא כל קידוח מסתיים בתגלית", אומר ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון.

יונגר מציין, כי המסקנות של ועדת צמח (הוועדה לעיצוב משק הגז בישראל), אשר עדיין טעונות אישור של הממשלה, מיטיבות עם החברות שמחזיקות במאגרי הגז הקיימים, בשל האפשרות להעביר זכויות יצוא בין המאגרים. עובדה זו מעניקה יתרון לשותפויות מקבוצת דלק - אבנר ודלק קידוחים, אשר שותפות במאגרים הגדולים "תמר" ו"לוויתן", וכן במאגרים קטנים דוגמת "דלית", "תנין" ו"דולפין".

לדברי יונגר, "למעשה, עם מתן האישור ליצוא כמות נכבדה מ'לוויתן', נסללה הדרך להכניס שותף זר לפרויקט. המהלך יביא להזרמת הון לשותפויות, יכניס גורם נוסף בעל אינטרס לפיתוח המאגר, ובעצם יקדים את תזרים המזומנים שהשותפויות צפויות לראות ממנו".

בשן מדגיש עוד יותר את חשיבות כניסת השותף האסטרטגי, אשר מהווה לדעתו אבן דרך חשובה ביותר לענף, ותיתן לו דחיפה משמעותית, בייחוד בהיבט המקצועי. "מבלי לזלזל בנובל אנרג'י, כבר הרבה זמן אנחנו מייחלים לכניסה של שחקן בינלאומי בעל שיעור קומה. לדוגמה, במוזמביק, אתר פעילות שהתגלו בו באחרונה תגליות גז גדולות, רואים מיד איך החברות הבינלאומיות מסתערות על רישיונות החיפוש. כל אחת מנסה להשיג דריסת רגל באמצעות רכישה של חברות או רישיונות. זה תהליך שלא ראינו כאן".

דעות חלוקות על תמחור הנכסים

בשן ממליץ להשקיע בשותפויות "אבנר" ו"דלק קידוחים". "בסופו של דבר צריך להסתכל על שתי השותפויות הללו כפורטפוליו של נכסים. צריך לתמחר כל נכס לפי רמת הסיכון שלו - 'תמר' הוא נכס בסיכון נמוך, שאמור להניב תזרים מזומנים יציב; 'לוויתן' נמצא ברמה כלשהי של פיתוח; וישנם רישיונות בשלב אקספלורציה, שהם ברמת סיכון יותר גבוהה".

באשר לנכסים אלה, האנליסטים חלוקים בדעתם כיצד יש לתמחר אותם. יונגר לא נותן כלל שווי לזכויות ברישיונות אלו: "במצב השוק הנוכחי, אין לקוחות בישראל לגז הזה, ופיתוח המאגרים ויצוא הגז מהם עוד רחוק". מנגד, בשן טוען שלנכסים אלה יש ערך, ובכל מקרה, להערכתו, השוק מעריך בחסר את מכלול הנכסים של שתי השותפויות.

גם באשר לישראמקו, המחזיקה ב-28.75% מהזכויות בתגלית "תמר", יש שוני בהסתכלות של שני האנליסטים. לדברי בשן, "נכון להיום, ניתן לחזות את תזרים המזומנים שיגיע מ'תמר'. ביחס לשווי שבו נסחרת ישראמקו בנקודת הזמן הנוכחית, כשהגז כבר מעבר לפינה, המשקיעים הממתינים לתחילת הזרמת הגז ייהנו מאפסייד". יונגר, לעומתו, סבור כי רוב הפוטנציאל ב"תמר" כבר מגולם במחיר, ומה שנותר הוא השלמת הפרויקט ומעבר לתחילת הפקה - דבר שיביא לעלייה בשווי השותפות, אך לא לקפיצה משמעותית.

באשר להשקעה בשותפויות המחזיקות בזכויות ברישיונות "מירה" ו"שרה", מודיעין והכשרה אנרגיה, אומר בשן כי "עדיין יש רמת סיכון גבוהה בניירות אלה, כי עיקר הפוטנציאל שהיה שם למעשה לא הגיע לידי מימוש, ולכן גם אם תהיה תגלית גז ב'שרה', הפוטנציאל הכלכלי שלה יהיה מוגבל מאוד. פוטנציאל כלכלי יהיה קיים רק אם תהיה תגלית נפט בשכבות העמוקות יותר - דבר שנכון להיום נמצא בסיכון גבוה".

"יש מה להרוויח גם במניות הקטנות"

למרות שבינתיים שני האנליסטים לא מסקרים את חברת שמן חיפושי נפט, הם מציעים לעקוב אחר החברה, שאמורה להתחיל לקדוח מול חופי אשדוד בעוד חודשיים. יונגר: "אני סבור שהפוטנציאל הגבוה ביותר בין חברות חיפושי הנפט והגז בטווח הקרוב, מבחינת גילוי, נמצא בחברת שמן. למעשה, ההסתברות למציאת תגלית היא די ודאית, לאור קידוחים קודמים שנערכו ברישיון בעבר". בשן מוסיף, כי "קידוח שמן ייתן לנו הרבה מאוד מידע ודברים חשובים לגבי פוטנציאל הנפט במים רדודים - מה שעשוי להיות הדבר הבא בסקטור, ולכן כדאי מאוד לעקוב בדריכות אחרי הקידוח".

בשן מסכם ואומר שהוא אופטימי לגבי המגזר עכשיו. "משוואת הסיכוי-סיכון האטרקטיבית ביותר היא בשותפויות הגדולות, דלק קידוחים ואבנר; בישראמקו האפסייד נמוך יחסית, וכך גם הסיכון. עם זאת, יש מה להרוויח גם במניות הקטנות".

נפט
 נפט