צפו בווידיאו: הפגנות קשות ואלימות ביוון; היוונים צודקים?

ממשלת יוון מנסה להעביר עוד צעדי צנע - והאזרחים יוצאים לרחובות ■ שביתה כללית בת 24 שעות יצאה לדרך

הפגנות אלימות שוב פוקדות היום (ד') את יוון על רקע כוונת הממשלה להעביר צעדי צנע נוספים. שביתה כללית בת 24 שעות הוכרזה במשק ואזרחים רבים יצאו לרחובות לכלות את זעמם, תוך שהם מתעמתים עם כוחות משטרה שהגיבו בירי גז מדמיע.

ממשלת יוון מבקשת להעביר שורה נוספת של קיצוצים על מנת לעמוד בתנאי הסיוע של קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי, וזאת על מנת לקבל את התשלום הנוסף במסגרת חבילת הסיוע שניתנה לה. דוח מיוחד של קרן המטבע באשר לעמידתה או אי עמידתה של יוון בתנאי הסיוע יפורסם לאחר הבחירות בארה"ב, שייערכו ב-6 בנובמבר.

מאז הבחירות ביוון בחודש יוני, השווקים התמקדו פחות בנעשה במדינה ועברו להתמקד בספרד. אך זה לא אומר שהמצב במדינה השתפר.

"אנשים מבינים אין דרך אחרת, הם יודעים מה ההשלכות השליליות של פרישה מגוש האירו", אמר פטרוס, כריסטודולו, בכיר בבנק המרכזי של יוון לרשת CNBC.

שר האוצר של יוון אמר אתמול שהממשלה זקוקה לסכום נוסף של 13-15 מיליארד אירו כדי לזכות בהארכה של שנתיים נוספות בחבילת הסיוע. הוא הביע תקווה שסכום זה יגויס מבלי להטיל עול נוסף על אזרחי יוון, כלומר הוא רמז על גמישות בתנאי הסיוע, אם כי הסיכוי לכך אפסי.

"בכירי הממשל היווני מנסים לראות אם יוכלו לקבל את המשך הסיוע מבלי להטיל צעדי צנע נוספים, וההפגנות עוזרות להם", אמרה הכלכלנית ויקי פרייס, מחברת הספר " Greekonomics". "היוונים במצב גרוע והם ספגו הרבה. הם לא יכולים לשבת ולהמשיך לספוג. הבעיה היא שכרגע אין אור בקצה המנהרה; ברגע שיהיה אור כזה, אני חושבת שהיוונים יהיו מוכנים לספוג צעדי צנע נוספים".

יוון אמנם קיבלה עשרות רבות של מיליארדי אירו במסגרת חבילות הסיוע שהוענקו לה, אמנם רוב הכסף הלך להחזרי חובות של הממשלה ולחיזוק ההון העצמי של הבנקים, על מנת שלא יתמוטטו. במילים אחרות, אזרחי יוון לא נהנו מכספי הסיוע אלא הסתפקו בכך שמדינתם לא תקרוס ותצא מגוש האירו. "אנשים לומדים לחיות עם פחות", סיכם כריסטודולו.