ארגונים ציבוריים: לערער על פסק הדין וגזר הדין של אולמרט

התנועה לאיכות השלטון, אומ"ץ והפורום המשפטי למען ארץ ישראל קוראים לפרקליטות לערער לעליון על הכרעת הדין וגזר הדין של ראש הממשלה לשעבר

שורה של ארגונים ציבוריים ומשפטיים קוראים לפרקליטות המדינה לערער לבית המשפט העליון על הכרעת הדין וגזר הדין במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

ביום שני האחרון גזרו שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים על אולמרט עונש קל של מאסר על-תנאי למשך שנה אחת וקנס בסך 75,300 שקל, בעקבות הרשעתו בעבירת הפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות.

לפני כחודשיים וחצי זוכה אולמרט מרוב האישומים נגדו במסגרת המשפט בירושלים, ובין היתר מפרשות מעטפות הכסף מטלנסקי ופרשת התשלומים הכפולים על נסיעותיו לחו"ל באמצעות סוכנות ראשונטורס.

יצוין כי אף שהפרקליטות טרם הודיעה על כך רשמית, כבר התקבלה החלטה להגיש ערעור על הכרעת הדין המזכה בפרשת מעטפות הכסף מטלנסקי. בשבועות הקרובים יתקיימו דיונים, בפורום בראשות פרקליט המדינה משה לדור, במטרה להחליט אם לצרף לערעור גם את הזיכוי בפרשת ראשונטורס.

כאן מדובר בהחלטה פחות חד-משמעית, שכן זיכויו של אולמרט במחוזי מפרשה זו נשען על ספקות ראייתיים שבהם נתקלו השופטים, ואלה עניינים שבהם ערכאת הערעור ממעטת להתערב. זאת, לעומת הניתוח המשפטי של שופטי המחוזי שהוביל לזיכוי מפרשת טלנסקי - עניין נורמטיבי המצוי בליבת הנושאים שבהם ניתן ומקובל להגיש ערעור.

צפוי שהערעור יכלול גם פרק הכולל ערעור על העונש שנגזר על אולמרט, אם בשל הרף הבלתי סביר שנקבע על-ידי שופטי המחוזי, ואם בשל הצורך להחמירו היה ואולמרט יורשע בעליון בעבירות ובפרשות נוספות.

במכתב ששיגרה לפרקליטות המדינה, כתבה עו"ד צרויה מידד-לוזון מהתנועה לאיכות השלטון כי על הפרקליטות לשקול הגשת ערעור על גזר הדין המקל שנגזר על אולמרט.

"לעמדת התנועה, קלותו הרבה של עונש זה אינה הולמת ואינה משקפת את חומרת מעשיו של אולמרט ואת הביקורת החמורה העולה מהכרעת הדין המקיפה ומגזר הדין שניתנו מפי בית המשפט המחוזי", כתבה התנועה. "אין בגזר דין מקל זה כדי להרתיע נבחרי ציבור מלהפר את אמון שולחיהם".

יו"ר תנועת אומ"ץ, אריה אבנרי, כתב כי "חרף כמה הערות חמורות שהשמיעו שופטי בית המשפט המחוזי כלפי התנהלותו של אולמרט בעבר ובהווה, גזר הדין היה מקל והיווה חוליה נוספת של הכרעת דין בעייתית מצד אחד ופגיעה במבחן בוזגלו מצד שני. יש צורך להעמיד במקביל להכרעה עקרונית של בית המשפט העליון את השאלה האם זיכוי על-ידי 3 שופטים בבית המשפט המחוזי מונע הגשת ערעור לעליון.

"אומ"ץ מצפה שפרקליטות המדינה תגיש ערעור לאלתר, לא תיכנע ללחצים גלויים ומוסווים שמפעילים שליחיו של אולמרט, ובהם אנשי תקשורת המשרתים אינטרסים פוליטיים ואחרים".

גם הפורום המשפטי למען ארץ ישראל פירסם פנייה משלו לפרקליטות לערער את פסק דינו של אולמרט. לדברי מנכ"ל הפורום, נחי אייל, "על פסק דינו של בית המשפט חייב לבוא ערעור. כל מי שקרא את פסק הדין אינו יכול להשלים עם התוצאה המוזרה, בלשון המעטה, ולפיה לפוליטיקאי מותר להחזיק כספת ובה כסף מזומן שאינו רשום. כסף שאינו מדווח ומקורותיו ומטרותיו מפוקפקים, וכי לאיש ציבור מותר לקבל באמצעות עוזרים או מכרים, מעטפות ובהן שטרות כסף.

"אי-אפשר ואסור להסכים שזו תהיה הנורמה במדינה ועוד באישורו של בית המשפט. הגשת הערעור חיונית לקיומו של מינהל תקין במדינת ישראל ולעצירת ההידרדרות מהפיכתה למדינת עולם שלישי".