חשיפה לארה"ב: אילו מדדים מתאימים למשקיע הישראלי?

הכלכלה האמריקנית נמצאת כיום בעמדה עדיפה על פני מרבית כלכלות אירופה והשווקים המתעוררים ■ מומחים של פסגות מנתחים מגמות בשוק

מזה כמאה שנה, שוק המניות האמריקני מהווה באופן טבעי את יעד ההשקעה המרכזי של משקיעים ברחבי העולם. הבורסות שם הן הסחירות והנזילות ביותר, ומכילות את המגוון הרחב ביותר של חברות מסקטורים ומענפי פעילות שונים.

עם זאת, לאחר כמעט עשור שבו תפסו השווקים המתעוררים, ובראשם סין וברזיל, את מרבית תשומת הלב של המשקיעים הגלובליים, בשנה האחרונה גדל משמעותית הקונצנזוס סביב עדיפות ההשקעה בחברות אמריקניות על פני חברות שמקורן באזורים אחרים בעולם.

גם להערכתנו, מעמדה הנוכחי של הכלכלה האמריקנית ביחס לכלכלות גוש האירו, ולחלק גדול מהכלכלות המתפתחות, עדיף. לפיכך, השאלה באילו מניות אמריקניות מומלץ להתמקד היא רלוונטית מתמיד.

ארצות הברית של צריכה

ארצות הברית של אמריקה, לטוב ולרע, היא אומה מוטת צריכה. יותר מ-70% מהתוצר המקומי שלה מקורו בצרכן המקומי. ולמרות שצריכה פרטית מתקשרת לרוב לרכישה של מוצרים - בני קיימא (כלי רכב, ריהוט לבית) או מתכלים (מזון, דלק, הלבשה והנעלה) - כיום שיעור ההוצאה הצרכנית על שירותים בארה"ב הוא כפול מאשר על מוצרים. קרוב למחצית מהתמ"ג האמריקני מבוסס על שירותים לצרכן, ולדוגמה שירותי בריאות, תקשורת ופיננסים.

אם כך, עלינו לראות בשוק המניות בארה"ב מעין 'קניון גדול' המכיל קשת רחבה של מותגי צריכה: ממוצרי בסיס כמו קוקה קולה וסכיני גילוח של ג'ילט, דרך מוצרי מותרות כדוגמת מחשבי מק-אייר של אפל ומוצרי טיפוח של אסתי לאודר, אותם ניתן לרכוש ברשתות הקמעונאות הגדולות (וול-מארט, אמזון), ועד שירותי טכנולוגיה שמספקות פייסבוק וגוגל או שירותים פיננסיים של וולס פארגו ובנק אוף אמריקה.

כמשקיעים ישראלים, המבחר העצום שמציע השוק האמריקני מאפשר להשיג שתי מטרות עיקריות: האחת, השגת חשיפה לענפי פעילות שאינם קיימים בארץ, והשנייה - מציאת חברות בתמחור עדיף על מניות ישראליות. אלו העקרונות המנחים עבור משקיעים המעוניינים לבצע בחירה סלקטיבית של מניות (Stock Picking) בארה"ב.

לגבי משקיעים שמעוניינים להיצמד לשוק האמריקני דרך מדדי מניות, חשוב שיכירו את ההבדלים בין המדדים השונים. המדד המוכר והמייצג ביותר את החברות האמריקניות הוא S&P 500, המכיל את 500 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר שנסחרות בארה"ב.

היתרון במדד זה הוא הפיזור הרחב, הן של ניירות הערך והן של ענפי הפעילות של החברות הנכללות בו. אפשר לומר בביטחון כי אין כמעט ענף כלכלי שאינו מיוצג במדד זה. בנוסף, כ-50% מההכנסות המצרפיות של החברות במדד מקורן מחוץ לארה"ב. כלומר, ה-S&P 500 מהווה למעשה השקעה גלובלית מפוזרת (גם מטבעית) במכשיר השקעה בודד.

לעומתו, מדדי דאו ג'ונס ונאסד"ק 100 לטעמנו פחות מתאימים להשקעה. דאו ג'ונס הוא מדד מעניין לספרי היסטוריה כלכלית ולסטטיסטיקאים שמעוניינים לבדוק את ביצועי שוק המניות בארה"ב לאורך זמן, אבל כמכשיר השקעה אינו מומלץ. ראשית, הוא מכיל רק 30 חברות שאמורות לייצג נאמנה את הכלכלה האמריקנית, אבל בפועל, אם תעברו על רשימת השמות תגלו שעל כמה מהן כבר אבד מזמן הכלח (HP ודו-פונט למשל). ולא נזכיר אפילו שגוגל ואפל נעדרות מהמדד... שנית, אופן החישוב של הדאו שונה ממרבית המדדים בכך שהוא מבוסס על מחיר המניה ולא על בסיס שווי השוק הצף.

בורסת נאסד"ק זוכה לפופולריות רבה בישראל, בעיקר בשל ייצוגן הגבוה של חברות ישראליות בה. אין ספק כי מדד נאסד"ק 100 ראוי יותר להשקעה בהשוואה לדאו ג'ונס, אבל לא ביחס ל-S&P 500. ראשית, הוא מוטה מאוד לחברות טכנולוגיה, שמאופיינות בתנודתיות גבוהה יותר ביחס לממוצע בשוק המניות. שנית, המתודולוגיה שלו מאפשרת למניה בודדת כמו אפל להגיע למשקל של 20% במדד, כך שבפועל במהלך ימי מסחר מסוימים מניית אפל מכתיבה את המגמה הכללית במדד. נקודה שלישית היא שבחירה בנאסד"ק 100 כחשיפה לשוק האמריקני מפספסת חלק גדול מהעיקרון של פיזור השקעות לחו"ל - חשיפה למגוון רחב של ענפים מחוץ לישראל בתמחור סביר.

לחושבים "בקטן"

נציין שני פתרונות נוספים להשקעה בארה"ב. האחד הוא מדד S&P 400 Mid Cap, המייצג את 400 החברות הגדולות בארה"ב שאינן נכללות ב-S&P 500. אמנם במונחים אמריקניים מדובר במניות השורה השנייה, אולם חשוב להדגיש כי שווי השוק של חברה ממוצעת במדד עומד על 4 מיליארד דולר - שווי שהיה מכניס אותה לעשירייה הראשונה במדד ת"א 25. פתרון שני הוא מדד Russell 2000, שמכיל חברות המדורגות במקומות 1,001-3,000 מבחינת שווי השוק בארה"ב, הנקראות 'מניות קטנות' (Small Cap).

היתרון בשני המדדים לעיל הוא חשיפה ממוקדת יותר לצרכן האמריקני. מדדים אלו מעניקים משקל גבוה יותר למניות ריט מקומיות, קמעונאות ושירותים צרכניים מאשר ב-S&P 500.

לסיכום, חזרתו של השוק האמריקני למרכז עניין המשקיעים מחייבת אותנו לברור היטב את אפשרויות ההשקעה השונות, ולבחור במכשירים שיעניקו לתיק ההשקעות שלנו פיזור אפקטיבי בהתאם לטעמי הצרכן האמריקני.

מדדי מניות
 מדדי מניות

הכותב הוא מנהל מחלקת פיתוח מוצרים וחדשנות בפסגות בית השקעות. פסגות עשוי להשקיע בני"ע ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שאוזכרו בכתבה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע