הליגה הספרדית בכדורסל: ההתרסקות

ההתפוררות הכלכלית במדינה הגיעה גם לליגת הכדורסל שנחשבה לעשירה ביבשת, עם עונה שנפתחה מבלי ש-TVE משלם על שידורי המשחקים

בזמן שהליגה הספרדית בכדורסל נמכרת לציבור תחת הטייטל "ליגת הכדורסל הטובה והעשירה בעולם אחרי ה-NBA", המצב מתחת לטייטל קצת פחות מרהיב. מתחת למעטפת הנוצצת של ברצלונה, ריאל מדריד וקאחה לבוראל, המצב מזכיר מאוד את זה שבכדורגל. חובות, קבוצות בפשיטת רגל, ואפילו מועדונים שמכרו בכסף את הזיכיון שלהם בליגה הראשונה וירדו לליגה השנייה כדי לשרוד (בספרד קבוצות משלמות עבור המקום הליגה הבכירה): למשל אליקנטה, שבעונה שעברה סיימה במקום השמיני והעפילה לפלייאוף, מכרה בקיץ את המקום שלה בליגה עבור 2.6 מיליון אירו, אחרי שהיו חסרים לה 700 אלף אירו כדי לעמוד בדרישות לפתיחת העונה.

אבל הסיפור הגדול ביותר שמאיים על הליגה הספרדית ברמה הקיומית הוא הבלאגן החדש עם הסכמי הטלוויזיה. הליגה, שנפתחה לפני שבוע, החלה למעשה ללא הסכם שידורים שמכניס כסף משמעותי, וראשי הקבוצות נאלצו לחתום על מסמך שיאפשר שידורים בחינם - העיקר שתהיה חשיפה לאוהדים, לספונסרים, והליגה לא תיעלם מהרדאר.

***

הטלוויזיה היתה מקור הכסף הגדול שאיפשר לליגה הספרדית בתחילת שנות האלפיים להפוך לעשירה ביותר באירופה. בשנת 2000 רכשה קאנאל את שידורי הליגה הספרדית עבור הסכם חלומי באותן שנים לכדורסל האירופי - 60 מיליון אירו ל-4 שנים. ביחד עם רשתות הטלוויזיה המקומיות (לכל מחוז בספרד יש ערוץ טלוויזיה מקומי או יותר, שנחשב בדרך כלל למאוד פופולרי באותו אזור) ששילמו עוד 3 מיליון אירו לעונה, נהנתה הליגה מהסכמי טלוויזיה בשווי 18 מיליון אירו בעונה.

הכספים האלו אפשרו גם לקבוצות הקטנות בליגה לחיות מצוין. והליגה החלה לקבוע תקציבי מינימום גבוהים יחסית להפעלת קבוצה על מנת להעלות את הרף המקצועי: תקציב המינימום הגיע עד ל-3.6 מיליון אירו לקבוצה. התקופה ההיא שלפני העידן שבו השחקנים האירופיים שטפו את ה-NBA הביאה לכך שהליגה הספרדית החזיקה את רוב הכוכבים הגדולים ביבשת: לואיס סקולה, דיאן בודירוגה, אנדראס נוצ'יוני, ארווידס מצ'יאוסקאס. סימנים ראשונים לצרות החלו ביולי 2003, כאשר קאנאל הודיעה כי לא תמשיך את ההתקשרות, בטענה שהעסק אולי נראה טוב, אבל הוא לא רווחי.

מי שקפצה על המציאה היא תחנת הטלוויזיה הממלכתית TVE (המקבילה לערוץ הראשון הישראלי), שבספטמבר 2003 חתמה על הסכם עם פחות כסף, אבל כזה שהבטיח למינהלת הליגה בספרד שהשידורים יהיו חינמיים, וכך החשיפה לליגה תגדל. כעבור שנתיים שוב התיישבו הצדדים למו"מ, ממנו יצא הכדורסל הספרדי בשן ועין: 12 מיליון אירו מ-TVE לשלוש שנים. בארבע העונות האחרונות (מ-2008/09 ועד 2011/12) עוד הצליחה המינהלת הספרדית להרים שוב את הרף מעט, אבל זו היתה שירת הברבור.

***

הטלוויזיה הספרדית הממלכתית הגיעה למצב של קריסה כמו כל המשק בספרד. כאשר על ערוצים פרטיים בתשלום אין מה לדבר - אלו לא רצו ולא רוצים את הליגה. לפני שבועיים עמדו ראשי הליגה בפני שתי ברירות: לא לפתוח את הליגה ולחכות עד שיהיה הסכם טלוויזיה; או לפתוח אותה עם "הסכם אפס". הקבוצות בחרו באופציה השנייה: הערוץ הממלכתי TVE חתם על הסכם במסגרתו יעביר מדי מחזור שני משחקים ללא תשלום בחינם, העיקר שהקבוצות והספונסרים יקבלו חשיפה טלוויזיונית.

TVE שילם עבור הסופר-קאפ הספרדי שנערך לפני שבועיים 500 אלף אירו. זהו. חצי מיליון אירו מהסכם טלוויזיה עם TVE. הרשתות המקומיות שבעונה שעברה הכניסו 3 מיליון אירו, הורידו את הסכום וישלמו 2 מיליון אירו. וכך, הכדורסל הספרדי שנהנה מ-18 מיליון אירו לעונה מטלוויזיה בראשית שנות האלפיים, חי בעונת 2012/13 מ-2.5 מיליון אירו, צניחה של 86% בתוך עשור. גם העובדה שהליגה תשודר העונה על-ידי 15 תחנות שונות (רובן המוחלט תחנות אזוריות) לא מעיד על הצלחה גדולה.

מצבו של שוק התקשורת בספרד מחלחל גם לקבוצות העילית שמשחקות ביורוליג. מלאגה, שתפתח את העונה האירופית ב-11 באוקטובר במשחק מול מכבי ת"א, עדיין לא מצאה גוף שישדר אותה ביורוליג, אחרי שההצעות שקיבלה היו קרובות לרצפה.

בתקשורת הספרדית טוענים שגם אם בחודשיים-שלושה הקרובים הליגה עוד תתנהל איכשהו, מהחורף הקרוב כמה קבוצות לא יצליחו לצאת בחיים.

הפערים בתקציבים: ריאל מדריד 28 מיליון אירו, ויאדוליד 1 מיליון אירו

המצב הגרוע בספרד הביא לכך שראשי הקבוצות הסכימו לבטל את תקציב המינימום שהיה נהוג עד היום. כתוצאה מכך הפערים בין הגדולות לקטנות מתחילים להזכיר את מה שקורה בליגה הספרדית בכדורגל: קבוצות הכדורסל של ריאל וברצלונה, שעד היום שייטו בתקציב ענק שגדולים פי שבעה מהקבוצות הקטנות, פתחו את עונת 2012/13 כשהתקציבים שלהן גבוהים פי 28 (!) מאלו של הקבוצות הקטנות.

מרשימת התקציבים שפרסם העיתון "אל פאיס", עולה כי ריאל מדריד תפעל העונה בתקציב של 28 מיליון אירו, אחריה ברצלונה עם 25 מיליון אירו, כשמכאן מתחילה נפילה תלולה: קאחה לבוראל 12 מיליון אירו בלבד, ולנסיה 10 מיליון אירו, מלאגה ובילבאו 8 מיליון אירו. סוגרות את הרשימה: אסטודיאנטס מדריד, פעם קבוצת פאר, היום עם תקציב של 2.5 מיליון אירו; חובנטוד בדאלונה, פעם אלופת אירופה, היום עם תקציב של 1.5 מיליון אירו.

בתוך שנתיים ירדו התקציבים הכוללים של 18 הקבוצות בליגה הבכירה בספרד ב-42 מיליון אירו. מחצית מקבוצות הליגה הספרדית פועלות עם תקציב של פחות מ-3 מיליון אירו, שווה ערך לשכר שמקבל העונה רודי פרננדז בריאל מדריד.‏

התקציבים הכי גבוהים והכי נמוכים בליגה הספרדית
 התקציבים הכי גבוהים והכי נמוכים בליגה הספרדית