ארדואן: "טורקיה מופת של דמוקרטיה לעולם המוסלמי"

ראש ממשלת טורקיה: "העידן של ההפיכות העקובות מדם נגמר. אנחנו רוצים לפתוח דף חדש של שלום ואחווה עם אחינו הכורדים" ■ חאלד משעל, בכיר בחמאס: "ארדואן, אתה לא רק מנהיג טורקיה, אתה ממנהיגי העולם המוסלמי כולו"

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן רוצה לשקם את היחסים של טורקיה עם הכורדים, לאחר תקופה ארוכה של יריבות דמים. בנאום שנשא השבוע באנקרה לעיני אלפי תומכים במפלגתו, מפלגת הצדק והפיתוח (Justice and Development - AK), ארדואן הכריז כי העידן של ההפיכות העקובות מדם נגמר, וכי הוא שם בראש סדר העדיפויות שלו את שיקום היחסים עם 15 מיליון הכורדים שבטורקיה.

ראש הממשלה הטורקי טען כי המפלגה בראשותו משמשת דוגמא לדמוקרטיה ראויה והיא ביססה את מעמדה בעולם המוסלמי לאחר עשור בשלטון. בנאום בכנס, שארך כשעתיים וחצי, ארדואן הציג את האג'נדה וההישגים של מפלגת ה-AK בעשור האחרון, וטען לקראת העתיד ל"פתיחת דף חדש" בכל הקשור לסכסוך הטורקי-כורדי בן 28 השנים, ע"י הנהגת חוקה מתירנית יותר ומגוונת לכל פלחי האוכלוסיה שחיה בטורקיה.

"אנחנו רוצים לפתוח דף חדש. דף של שלום ואחווה עם אחינו הכורדים. אנחנו מצפים מהם לעשות צעד לקראתנו, לעצור את ההפיכות האלימות ולהגיד 'די' לטרור", לדבריו.

"אנחנו קוראים לעצמנו 'דמוקרטים שמרנים'. נתמקד בשינוי על-בסיס שוייון זכויות וחופש", טען ארדואן בנאומו. "הדרך שאנחנו מתווים וזו שנתווה בעתיד חצתה כבר את גבולות טורקיה והיא דוגמא למופת בקרב העולם המוסלמי", לדבריו. ואולם - בכך ארדואן מאשש למעשה את שטוענים רבים כבר מזמן - ההתקרבות לאיסלם וההתרחקות מהמערב.

בכנס השתתפו גם נשיא מצרים מוחמד מורסי, נשיא קירגיסטן אלמזבק אטמבייב, ונשיא המרחב הקורדי האוטונומי בעירק מסעוד ברזאני.

מפלגתו של ארדואן זכתה ב-3 קדנציות רצופות בראשות טורקיה מאז שנת 2002 - הממשלה היציבה ביותר בחצי המאה האחרונה, והיא החליפה ממשלה שברירית שסבלה מהפיכות רבות ואלימות מהמורדים הכורדים. בין כוחות הצבא של ארדואן לבין הכורדים התחוללה עד כה יריבות דמים וכ-40,000 הרוגים מהצד הכורדי מאז 1984 היו אלה ששילמו את מחיר הכוח.

עוד רמז על ההתקרבות של טורקיה לאיסלאם בא בדבריו של חאלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של ארגון החמאס, שהרעיף בכנס שבחים על ארדואן ומדיניותו: "טורקיה הראתה את פניו היפות של האיסלם. ארדואן, אתה לא רק מנהיג טורקיה, אתה ממנהיגי העולם המוסלמי כולו", לדברי משעל.

ארדואן לא סיפק רמזים באשר למדיניות שינקוט בתקופה הקרובה מבחינה פוליטית, ורק קרא שוב לחוקה חדשה בטורקיה המבוססת על חופש ושוויון. "נעשה כל מה שצריך כדי להתמודד עם האתגרים שעדיין עומדים בפנינו", סיכם ארדואן.