בכירים בליסינג: "הדחת אגסי תפגע בשיווק הרכב החשמלי"

בענף הרכב מעריכים כי ייתכן מהלך ממשלתי נוסף לתמיכה ברכב החשמלי ■ העיתונות הבינלאומית קיבלה בתדהמה את ההודעה, אבל מודה: "מהלך קלאסי בספרי הלימוד של מינהל העסקים, מעבר ממנהל-יזם למנהל עסקי"

"פרישת שי אגסי מתפקיד מנכ"ל בטר פלייס עתידה לתקוע מקל בגלגלים של שיווק המכונית החשמלית לציי רכב", כך אמר היום גורם בכיר בענף הליסינג ל"גלובס". "ההודעה על תזוזת אגסי באה בנקודת זמן קריטית ובעייתית, שבה מתנהל מו"מ מול מספר ציים גדולים לאספקת מאות מכוניות חשמליות. היא אינה תורמת לאווירה, בלשון המעטה".

הבכיר סיפר כי לאחר פרסום הידיעה קיבלה החברה טלפונים ופניות מציים שנמצאו בשלבי משא ומתן להצטיידות בכלי רכב חשמליים בליסינג. "לקוחות ביקשו לבחון מה השפעת הצעד על עתיד החברה והפנינו אותם לבטר פלייס. עד כה רוב חברות הליסינג שרכשו רכב חשמלי עשו זאת כנגד ערבויות והבטחה של בטר פלייס לרכוש את המכוניות בתום תקופת השימוש - הליך שנקרא בענף Buy-Back. הבכיר העריך כי שיטת המכירות-כנגד-ערבויות מכבידה על המקורות הפיננסיים של בטר פלייס ואחראית במידה רבה לקצב האימוץ האיטי של המכוניות החשמליות על ידי חברות הליסינג.

בענף מעריכים כי רק מהלך ממשלתי אגרסיבי יוכל להעניק לבטר פלייס את תנופת המכירות שלה היא זקוקה. מהלך כזה עשוי להיות הפחתה משמעותית בשווי השימוש החודשי לעובדים שיבחרו ברכב חשמלי כרכבם הצמוד. מהלך כזה הוצע לפני כמה חודשים על ידי השר גלעד ארדן. הצעה לביטול שווי השימוש על רכב חשמלי הוגשה ביוני על ידי השר גלעד ארדן שכתב לשר האוצר יובל שטייניץ כי יש לזכור שיש קשיים רבים שעמם צריכים להתמודד הנהגים הבוחרים ברכב חשמלי - מגבלות לגבי מרחק הנסיעה, מיקום נקודות הטעינה/החלפת המצברים, מגבלות חניה ועוד.

יצוין כי כבר היום נהנים כלי הרכב החשמליים ממס קנייה בשיעור 8% בלבד - לעומת 30% בכלי רכב היברידיים - ושווי השימוש שלהם מחושב על פי מחיר הרכב בלבד, ללא הסוללה. בתחילת יוני גם האריך האוצר את תקופת מתן הטבות מס הקנייה לרכב החשמלי.

ובתוך כך מקבלת העיתונות הבינלאומית בתדהמה את ההודעה על עזיבתו של שי אגסי, שנחשב לדמות המוכרת ביותר של החברה בחו"ל. עורך מדור ה"גרין טק" בעיתון "פורבס" כתב כי בשבועות האחרונים ראיין את שי אגסי ואת עידן עופר ושניהם לא רמזו על המהומה מתחוללת מאחורי הקלעים בחברה. העורך מצטט את עידן עופר באומרו: "העסק עבד והוא עובד היטב וביצענו את כל מה שהתכוונו לבצע מהיום הראשון". עופר הוסיף כי "הכסף צריך סדרי גודל. ככל שנרחיב את סדרי הגודל ונשכלל את המודל, נעשה כסף מהר יותר. אני מעריך שיש לנו כנראה עוד שנתיים-שלוש עד שנגיע לזה".

"ספקות גוברים לגבי הביקוש"

ה"פייננשל טיימס" הלונדוני כותב כי "הדחתו של אגסי מראשות החברה שייסד באה על רקע ספקות גוברים בתעשיית הרכב לגבי הביקוש למכוניות חשמליות, שלדברי כמה אנליסטים מתקשות להצדיק את מחירן הגבוה". ה"וול-סטריט ג'ורנל" גילה הבנה למהלך וכתב כי "זהו מהלך קלאסי בספרי הלימוד של מינהל העסקים: מעבר ממנהל-יזם למנהל עסקי. ברגע שהחזון בוסס, יש צורך במנהל קשוח שייצור קשרים עסקיים ומכירות".