"אבן דרך היסטורית": פייסבוק הגיעה למיליארד משתמשים

מארק צוקרברג עדכן היום שמיליארד המשתמשים ברשת החברתית עשו עד היום 1.13 טריליון לייקים, העלו 219 מיליארד תמונות וביצעו 17 מיליארד צ'ק אין (עדכוני מיקום) ■ והמניה? צנחה 42% מאז ההנפקה במאי

בימים שבהם ביצועיה של מניית פייסבוק לא משביעי רצון, למארק צוקרברג יש סיבה לחייך: הרשת החברתית חצתה היום את רף מיליארד המשתמשים, כך שאחד מכל שבעה אנשים בעולם מחובר לפייסבוק. לצוקרברג ולאנשיו לקח שש שנים להגיע ל-500 מיליון משתמשים ופחות משנתיים כדי להכפיל את הכמות ולהגיע למיליארד משתמשים.

אמנם מדובר בהישג ראוי לציון אך חשוב לזכור שהישג הזה לאו דווקא מתורגם לכסף. למעשה, החלוקה הגיאוגרפית בפייסבוק מראה מאיפה מגיע הכסף האמיתי. כך, למשל, רק כ-20% ממשתמשי פייסבוק מגיעים מארה"ב אך הם היוו כמחצית מהכנסות החברה מפרסום ברבעון האחרון שעמדו על 992 מיליון דולר. פייסבוק מכניסה 3.2 דולר ברבעון מכל משתמש מצפון אמריקה, אך משתמש ממוצע באסיה מכניס לכיסה רק 55 סנט.

פייסבוק עדכנה היום שמיליארד המשתמשים שלה עשו עד היום 1.13 טריליון לייקים, העלו 219 מיליארד תמונות וביצעו 17 מיליארד צ'ק אין (עדכוני מיקום).

עוד עולה מנתוני החברה כי 600 מיליון משתמשים ניגשים לרשת החברתית דרך הסלולר - עלייה של כ-8.5% מ-552 מיליון המשתמשים כפי שדווח ביוני השנה.

בדרך למיליארד הבא?

פייסבוק אמנם הצליחה לצמוח תוך פחות משנתיים בחצי מיליארד גולשים, אך נראה שבחלק מהמקומות שיעורי הצמיחה שלה הולכים ופוחתים. הסיבה לכך טמונה בשווקים רוויים, בעיקר במדינות המערב, שם מוצתה פחות או יותר החדירה של הרשת החברתית הפופולרית.

לפיכך, כדי להגיע למיליארד המשתמשים הבאים פייסבוק נאלצת להתרחב אל עבר המדינות המתפתחות, והקשיים שם הרבה יותר קשים. אם במדינות המערב ההתפשטות הייתה ויראלית ומפה לאוזן, במדינות המתפתחות יש שני קשיים עיקריים - שיעור נמוך של חדירת האינטרנט ותחרות מקומית קשה.

באשר לשיעור חדירת האינטרנט, לפייסבוק עצמה אין יותר מדי כלים כיצד לשפר את המצב ברמת תשתיות תקשורת. עם זאת, במדינות באפריקה, באסיה ובדרום אמריקה רבים מרבים להתחבר לאינטרנט באמצעות הטלפונים הסלולריים ולא דרך מחשבים נייחים.

השימוש בסלולרי, ובמיוחד בטלפונים פשוטים ולא סמארטפונים, היה גם אחת הסיבות שהביאו את פייסבוק לרכוש לפני שנה חברה ישראלית קטנה יחסית בשם Snaptu, שהביאה את הרשתות החברתיות לטלפונים הלא חכמים. פייסבוק, יש לציין, ממילא משקיעה בחצי השנה האחרונה מאמצים רבים כדי לקדם את השימוש ברשת החברתית דרך הסלולר, בעיקר לאור ההבנה שלשם הולך השוק ומשם צריך להגיע הכסף הבא.

באשר לתחרות במדינות המתפתחות, פייסבוק תצטרך לצלוח בכלים הקיימים. ברוסיה, בסין וגם בדרום אמריקה הגולשים מצביעים ברגליים ומעדיפים רשתות מקומיות, שמדברות בשפה שלהם ושם נמצאים החברים והשכנים שלהם. פייסבוק, על אף הפופולריות שלה בעולם, לא מתקבלת שם בזרועות פתוחות מדי.

צוקרברג רק חזר באחרונה מביקור "ממלכתי" ברוסיה, שם נפגש גם עם ראש הממשלה דמיטרי מדבדב ועל-פי הערכות ניסה לקדם מאחורי הקלעים את ההתרחבות של הרשת החברתית בתוך שוק שבו שולטות רשתות כמו Vkontakte, mail.ru ו-Odnoklassniki.

גם בסין המצב של פייסבוק רחוק מלהיות משביע רצון ורשתות כמו renren, tencent ואחרות תופסות את מקומה. צוקרברג ביקר גם שם בשנה האחרונה אך החדירה למדינה עם אוכלוסיית האינטרנט הגדולה בעולם תהיה קשה יותר, בין היתר לאור החשדנות הרבה כלפי זרים והצנזורה שמפעילה המדינה על האינטרנט - ולראייה פרשת גוגל בסין.

בשורה התחתונה, מעניין יהיה לעקוב כיצד פייסבוק תנסה מצד אחד להמשיך ולקדם את יכולות המוניטיזציה (הפקת כסף) מהטראפיק שלה בסלולר ובמקביל להביא עוד מיליוני משתמשים לתוך הרשת החברתית ממקומות שבהם היא אינה הרשת הדומיננטית.