לאן הולך השוק אחרי הראלי? "מחירי המניות סבירים"

רוב מנהלי ההשקעות מעריכים שהמגמה תימשך ■ עידן אזולאי מאפסילון: "כרגיל, הציבור יכנס כשהמדד יגיע ל-1,500 נקודות" ■ צחי קורן מאקסלנס: "בימים האחרונים רואים זרים נכנסים לבנקים ולכיל, זה מתדלק את המגמה"

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות אפסילון

"זה עצוב שכולם תקועים בכספיות כשהבורסה עולה"

- האם העליות האחרונות הן תיקון טכני או תחילתה של מגמה?

"נוצר פער מאוד גדול מבחינת שווי יחסי לטובת ישראל, וזה מה שגרם לעליות ולסגירת הפער. ראינו כבר את הפערים הללו נסגרים כמה פעמים במהלך השנה הנוכחית, לכן הייתי מייחס לעליות האחרונות אלמנט טכני, שכמובן מעורב בו אלמנט כלכלי. המצב הכלכלי בארץ עדיין הרבה יותר טוב מחלק משוקי חו"ל, וזה היה מניע כלכלי מספיק מוצדק ומבוסס לסגירת פערים.

"על השוק המקומי ישפיעו הבחירות והמשבר בעולם. ברור שלא יהיה תקציב ויש לכך השפעה משקית. למשל, אם צפינו שהממשלה תשקיע בתשתיות , זה כסף שלא יגיע למשק ויש לזה השפעה על הצמיחה. לתקציב יש גם השלכות חברתיות כי חלק גדול מהצרכים התקציביים מתבסס על אימוץ מסקנות ועדת טרכטנברג".

- איפה יהיה המעו"ף בסוף 2012?

"אני מחפש את הטריגר שיניע את השווקים קדימה ובנתונים שידועים לנו כרגע אני מתקשה למצוא אחד כזה. אם מה שהיה עד עכשיו בשווקים נבע בגלל המחירים המאוד זולים, אז כעת נחפש את הטריגר בעלייה משמעותית ברווחיות החברות - ואני לא רואה את זה קורה. אני מתקשה לראות את המעו"ף משמעותית יותר גבוה. אלמנט אי הוודאות הוא ברמה כזו שאני לא זוכר שהיה כזה. יש פה כל כך הרבה גורמים אקסוגניים שיכולים להשפיע. מצד שני, בהינתן מה שידוע כרגע אני גם לא רואה את השוק עושה מהלך של תיקון חד כלפי מטה".

- מתי הציבור ייכנס לבורסה?

"כרגיל, הציבור יכנס כשהמדד יגיע ל-1,500 נקודות. כבר לפני חודשיים טענתי שמניות הבנקים הן הזדמנות טובה. אני כל כך הרבה שנים בשוק הזה והתנהגות המשקיעים לא משתנה אף פעם. הם קונים במחירים גבוהים ומוכרים במחירים נמוכים. זה עצוב שכולם תקועים בקרנות כספיות בזמן שהבורסה פה עולה. שוק ההון בארץ זה כמו הכדורגל, צריך לטפל ביסודות. אם לא נלמד את הציבור מגיל צעיר את חשיבות ההשקעה בבורסה, הוא לא יהיה מודע לזה".

סמי בבקוב, מנכ"ל הראל פיננסים

"נוצר כאן טרנד של תיקון עיוותים בשווי החברות"

- האם העליות האחרונות הן תיקון טכני או תחילתה של מגמה?

"כשמסתכלים על הבורסה המקומית, חשוב להבין שלאורך רוב השנה, המדדים המובילים הסתירו את המציאות העגומה של מפולת בחלק מהמניות והמגזרים המרכזיים ביותר בבורסה. למשל, מניות הבנקים, הביטוח, התקשורת, רשתות השיווק ועוד, ירדו בעשרות אחוזים, אך הירידות הוסתרו על ידי הזינוקים של מניות כמו מלאנוקס, והיציבות בכיל וטבע.

"כך גם בשוק האג"ח הקונצרניות בו 60% ממדדי התל-בונד הן אג"ח בנקים - היחידות שעלו לאורך כל השנה. מאחורי הקלעים היו חברות שהאג"ח שלהן התרסקו בעשרות אחוזים. לאחרונה המצב הזה השתנה. נראה כי לאור התרחקות האיום הביטחוני מצד איראן, והצעדים המאקרו כלכליים בעולם, נוצר כאן טרנד של תיקון עיוותים גדולים שנוצרו בשווי חברות. בהחלט יכול להיות שמי שעזר לזה לקרות הם הזרים שראו פה בנקים שנסחרו ב-35% על ההון, וניצלו זאת.

"המציאות הכלכלית לא השתנתה והיא עדיין לא טובה, אבל תמחור החסר של לא מעט נכסים פיננסיים בישראל היה צריך לעבור תיקון. האמרה השגורה של 'לפעמים ניתן להשיג בשבוע את התשואה של כל השנה', פשוט התממשה".

- איפה יהיה המעו"ף בסוף 2012?

"קטונתי מלצפות היכן יהיה המדד בסוף השנה. אני כן יכול להגיד שמחירי המניות היום סבירים יותר מאשר לפני חודש, אבל האם הם גבוהים? ממש לא. כנ"ל באג"ח קונצרניות. יש לא מעט איגרות שנסחרות במחירים שמתמחרים באופן קיצוני מדי את הסיכון בחברה ואת חוסר יכולתה למחזר את החוב שלה. לדעתי התמחור הזה לא נכון".

- מתי הציבור ייכנס לבורסה?

"צריכה להיות קצת יותר ודאות בשווקים כדי שהציבור יצטרף. אני לא חושב שהציבור יחזור כל כך מהר, הוא יחזור לאט וישקול את צעדיו. עובדתית, כרגע הציבור בחופש, כך שלא ניתן ללמוד מהימים האחרונים. אבל אם הם כן איזה מיקרו קוסמוס למגמה הכוללת, הרי שהציבור עדיין לא מתרשם ממה שקורה בבורסה".

צחי קורן, מנכ"ל הקרנות של אקסלנס

"העליות הנוכחיות הן הרבה יותר מאפקט טכני"

- האם העליות האחרונות הן תיקון טכני או תחילתה של מגמה?

"העליות התחילו ממהלך טכני, בין היתר כי היה שפל טכני בשוק והייתה פריצה של שלב משמעותי. בימים האחרונים גם רואים זרים נכנסים למניות הבנקים ולמניית כיל כך שזה מתדלק את המגמה. אני חושב שיש כאן משהו הרבה יותר מטכני, בוודאי ובוודאי במניות הבנקים שהמחירים שלהם היוו נקודות כניסה נוחות מאוד. יש מניות נוספות שבהסתכלות היסטורית נגלה כי מחיריהן היוו נקודת כניסה להשקעה אורכת טווח. בנוסף, הייתה זרימה חזרה לארץ של כסף מוסדי שהיה הרבה זמן בהשקעות בחו"ל.

"המצב הגיאופוליטי ומצב המאקרו העולם הם שתי עננות די רציניות שהעיבו על השווקים, אבל לפחות סוגיית איראן הוסרה לעת עתה. השוק מבין את זה ואכן הייתה ירידה בפרמיית הסיכון. גם הרגולציה העיבה מאוד על השוק המקומי ונראה כי היא כבר מתומחרת במלואה במחירי המניות".

- איפה יהיה המעו"ף בסוף 2012?

"מהלך העליות לא יהיה כזה אגרסיבי בהמשך. המעו"ף יהיה גבוה יותר בסוף השנה אבל לא משמעותית, ונראה כי הרמה נוכחית היא סבירה. מחירי המניות נמצאים ברמות סבירות, בטח לא יקרות. בשוק המניות אני בעד סלקטיביות לכיוון של מניות אנרגיה, בנקים, טכנולוגיה והייתי נמנע ממניות של חברות החזקה ומסחר, שמיתון קשה בישראל יכול לפגוע בהן.

"בשוק האג"ח הקונצרני הסיכונים עדיין בעינם, אבל נותר כאן עדיין מרווח מעניין, בטח לעומת אג"ח ממשלתיות. היום ניהול הסיכונים בתיק צריך בכלל להיות דרך האפיק הקונצרני, וצריך להיזהר מהבטן הרכה שלו. יש כאן חברות שיהיה להן קושי למחזר את החוב, ומצד שני האפיק הזה רק הולך ומשתבח עם יציאה של חלק מהני"ע מהמדדים".

- מתי הציבור ייכנס לבורסה?

"ייקח לציבור עוד זמן להיכנס לשוק. רק פריצה מאוד משמעותית של המעו"ף, למשל ב-1,350 נקודות, תביא את הציבור פנימה. בהקשר זה חשוב לציין שלדעתי מערך הייעוץ הבנקאי דווקא עושה בשכל בהקשר של ניהול הסיכונים, שהוא עדיין לא ממליץ לציבור להיכנס".

רמי דרור, מנכ"ל הדס ארזים

"הרבה כסף התחיל לזרום בחזרה לשוק המקומי"

- האם העליות האחרונות הן תיקון טכני או תחילתה של מגמה?

"העליות האחרונות הגיעו בהפתעה, והן תוצאה של שילוב בין כמה גורמים בפרק זמן קצר יחסית. בהתחשב בכך שמדובר בעליות חדות במחזורים גבוהים, הן אבסולוטית והן על רקע העובדה שאנו בתקופת החגים, אין ספק שמדובר בשינוי מגמה.

"בשנתיים האחרונות השוק המקומי פיגר אחר רוב השווקים בעולם. צריך להבין שהעליות שנרשמו במדדים המקומיים במהלך התקופה מטעות, כי מדובר במספר בודד של ניירות שמשכו את השוק למעלה, בעוד שחברות הגדולות והמרכזיות נותרו בעמדת נחיתות. אחת הסיבות לשינוי היא תחושת הביטחון שהתגברה בשבועות האחרונים, לאור הפעולות שנקטו נגידי הבנקים המרכזיים באירופה וארה"ב. במקביל, המגמה של הסטת כספים על ידי גופים מוסדיים מישראל החוצה, שכידוע באה לידי ביטוי גם במחזורי המסחר, השתנתה. באחרונה הרבה כסף החל לזרום חזרה לארץ, ובגלל שהמחזורים פה היו כה נמוכים מספיקה הסטה חלקית בשביל ללבות את היקף המסחר".

- איפה יהיה המעו"ף בסוף 2012?

"להערכתי, בסוף השנה המעוף לא יהיה רחוק מהרמות הנוכחיות, פלוס-מינוס 5%. עם זאת, אני צופה שהמגמה החיובית תימשך. הירידות שאפיינו את המסחר היום הן מה שאנחנו קוראים לו 'מימוש דלוקס' (מכירה במחיר גבוה, ורכישה חוזרת במחיר נמוך - ל' א'). אבל מאחר שהמחזורים עדיין גבוהים, אני מניח שהמגמה החיובית והגידול בהיקפי המסחר יימשכו גם אחרי החג - אם כי לא באותן עוצמות".

- מתי הציבור ייכנס לבורסה?

"אנחנו בתחילתו של תהליך הסטת כספים חזרה לארץ. לכן אני מאמין שהמשקיעים יגדילו בקרוב את החשיפה שלהם. גם אם נראה תיקון מטה, לדעתי הוא יהיה מוגבל בעוצמה שלו. מנגד, אני מאמין שהמימושים במניות הבנקים יימשכו גם בימים הקרובים, כי המהלך היה חד מדי. התמחור שלהם עדיין זול, אבל העוצמה שהם הפגינו לא תחזור על עצמה. הבאות לתקן יהיו חברות התקשורת השחוטות".

המעו
 המעו