התקפלות? תכנית איראנית לפתרון המשבר נדחתה

ובמקביל, ארה"ב ובעלות בריתה יוזמות צעדים להאיץ נפילת הריאל ■ הערכות במערב: הסנקציות עולות לאיראן 15 מיליארד דולר ברבעון

על רקע הסנקציות הכלכליות על איראן, שחוללו מחאות בערי המדינה בפעם הראשונה מזה שלוש שנים, החלו פקידים איראניים להעלות באזני גורמים מערביים "תכנית בת תשעה שלבים" כדי לפוגג את המשבר הגרעיני ביחסיהם עם המערב. בלב התכנית: השעיה הדרגתית של העשרת האוראניום לרמה מסוימת שבה קל להפוך אותו לנשק גרעיני. אולם התכנית דורשת ויתורים כה רבים מהמערב עד שפקידים אמריקניים החליטו לדחותה. כך מדווח היום (ו') "ניו יורק טיימס".

במקביל מדווח "וול סטריט ג'ורנל", שארה"ב ומדינות אירופיות מגבשות עתה צעדים מתואמים להאצת נפילתו של הריאל, המטבע האיראני, ולריקון רזרבות המטבע הזר של איראן. המידע מיוחס לפקידים בממשל אובמה, לגורמים בקונגרס ולמקורות באיחוד האירופי.

לפי הדיווח ב"טיימס", אחד מהוויתורים שדורשים האיראנים מהמערב הוא הסרת כל הסנקציות שמונעות מטהראן למכור נפט בשווקים הגלובליים ושחוללו את קריסת הריאל. האמריקנים אומרים, ש"תכנית תשעת השלבים" של איראן אינה בת ביצוע בגלל דרישה זו ואחרות.

בכל זאת, טהראן ניצלה ביקורה של משלחת איראנית בניו-יורק, לרגל העצרת הכללית של או"ם, כדי לגייס תמיכה בתכנית. אנשי המשלחת ציינו, שהמנהיג העליון של המדינה, האייתאללה עלי חאמייני, מתחיל להרגיש את הלחץ.

"אני חושב שהוגן לומר, שבקהיליית המודיעין (של ארה"ב) יש חילוקי דעות בשאלה האם ההנהגה העליונה באיראן אכן מודאגת ברצינות המצב", אמר ל"טיימס" איש מודיעין בכיר, בתשובה על שאלה מדוע נסוגה איראן מעמדתה הקודמת ששום סנקציות לא יבלמו את מאמציה להעשיר אוראניום,

"(חאמייני) הוא אדם בלתי יציב", אמר המקור. "ראינו שהוא מסוגל לקום מהשולחן ברגע האחרון, לפני חתימה על עסקה".

התכנית האיראנית מבוססת על הצעה שהאיראנים העלו באזני גורמים אירופיים ביולי. האיראנים קוראים להסרת הסנקציות, זו אחר זו, בעת שטהראן תשים קץ לפעילותו של אחד משני המתקנים שבהם מתבצעת העשרת אוראניום לרמה של 20%. רק כאשר ימומש שלב מס' 9 בתכנית, כלומר יבוטלו כל הסנקציות וההכנסות ממכירת נפט ישובו לזרום לאיראן, רק אז תופסק העשרת האוראניום גם במתקן פורדו, בבטן הר, ליד העיר הקדושה קום.

פקידי ממשל אומרים, שהתכנית נועדה לעשות כותרות, אך אין בה שום ערובה שאיראן לא תייצר נשק גרעיני. "האופן שבו ערוכה התכנית יאפשר לאיראנים לשנע אוראניום מועשר בתוך איראן והוא יישאר במדינה", אמר בכיר בממשל. "הם יכולו לחדש את תכנית (ייצור השק הגרעיני) בתוך אלפית השניה. הם אינם מתחייבים לענות על שאלות של פקחי או"ם. ובה בעת אנו מצופים להסיר סנקציות שנדרשו שנים ליישומן".

האמריקנים דורשים, שאיראן תפסיק מיד את תהליך העשרת האוראניום לרמה של 20%, תעביר את הכמות של האוראניום המועשר אל מחוץ למדינה ותסגור את המתקן בפורדו. בשלב זה יסכימו ארה"ב ובעלות בריתה לסייע לאיראנים בפרוייקטים גרעיניים אזרחיים, ויסכימו לא להטיל סנקציות חדשות, אך הסנקציות הקיימות ישארו על כנן עד שתושג עסקה סופית.

ובינתיים, כאמור, שוקדות ארה"ב ובעלות בריתה באירופה להדק את חגורת הסנקציות. הצעדים החדשים, שצפויים לקבל אור ירוק במפגש שרי החוץ של האיחוד האירופי ב-15 באוקטובר, כוללים איסור על יצוא גז טבעי מאיראן, והידוק ההגבלות על עסקות עם הבנק המרכזי של טהראן. גם בנקים איראניים נוספים על הכוונת.

ארה"ב והאירופים בוחנים גם צעד שיהווה למעשה אמברגו על כל סחר עם איראן: חסימת כל עסקות יבוא ויצוא שנעשות באמצעות מערכת הבנקאות של איראן. צעד כזה יחסום גישה של איראן למטבע זר.

במקביל, מתגבשת עתה בקונגרס חקיקה שתחייב את הממשל לחסום כל עסקה בינלאומית עם הבנק המרכזי של איראן, ובה בעת למנוע ביטוח חוץ של חברות איראניות.