יוון: קנצלרית גרמניה תגיע לביקור ראשון במדינה מאז 2009

קנצלרית גרמניה תגיע לביקור ראשון במדינה מוכת החובות מאז פרוץ המשבר ב-2009 ■ ראש ממשלת יוון מברך על הביקור ■ מנגד, ארגוני העובדים במדינה קוראים להשבתת המשק ולצאת להפגין מול הפרלמנט היווני במחאה על הביקור

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל צפוייה צפויה לטוס ליוון ביום שלישי הקרוב לביקור שמוגדר על ידי חלק מהאנליסטים כהצהרה ברורה של מרקל לפיה היא מעוניינת שיוון תישאר חלק מגוש האירו. מדובר בביקור הראשון של הקנצלרית הגרמנית במדינה מאז פרוץ משבר החובון ביוון ב-2009.

"הביקור הזה בא על רקע המצב הקשה שיוון מתמודדת איתו שכולל רפורמות ותיקונים קשים שעיצבו את המדינה בשנתיים האחרונות", אמר סטפן סיברט, הדובר של מרקל, במהלך מסיבת עיתונאים. "אנחנו רואים שהיקף הרפורמות התגבר במהלך כהונתו של ראש הממשלה אנטוניס סמאראס, ואנחנו מעוניינים להביע את תמיכתנו בכך".

סמאראס בתורו בירך על החלטת הקנצלרית לבקר במדינה ואמר שמדובר בצעד מאוד חיובי וזאת בזמן שהמדינה נמצאת במשא ומתן נוקשה עם נציגי ה"טרויקה" - האיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - בנוגע לקבלת נתח נוסף מחבילת החילוץ בהיקף של כ-31 מיליארד אירו.

"הנזילות היא המפתח. בגלל זה הנתח הבא בחבילת החילוץ מאוד משמעותי עבורנו", אמר סמאראס במהלך ראיון שהעניק לעיתון כלכלי בגרמניה. בראיון נשאל סמאראס עד מתי תוכל המדינה להסתדר בלי הנתח הבא? סמאראס ענה: "עד סוף נובמבר, אחרי המועד הזה לא יישאר כסף בקופת המדינה".

למרות דבריו של סמאראס, הביקור של מרקל באה על רקע תסיסה ברחוב היווני בנוגע לתוכניות הצנע שנכפות על המדינה מצד גרמניה ומדינות נוספות בגוש האירו. כשחלק מתושבי המדינה רואים במרקל כמי שמנסה להשפיל את יוון. הגדיל לעשות אחד העיתונים במדינה שפרסם תמונה של קנצלרית גרמנית במדים נאצים.

בשל כך צפויים הפגנות ברחבי המדינה בעת ביקורה של מרקל במדינה. ארגוני העובדים ביוון קוראים להשבית את המשק היווני ביום שלישי ולצאת להפגין מול הפרלמנט היווני. אנשי מפלגת הימין הקיצוני "היוונים העצמאיים", שמתנגדת לתוכניות החילוץ, יפגינו ביום שלישי מול שגרירות גרמניה באתונה על מנת "להביע בפני אנגלה מרקל את התנגדותנו לכך שיוון תהפוך למדינת חסות של גרמניה".