בגלל המצב הכלכלי: מחוזות עשירים באירופה דורשים עצמאות

ב"ניו-יורק טיימס" פירסמו היום כתבה לפי המצב הכלכלי הקשה במדינה עלול להצית גל של בדלנות בקרב המחוזות החזקים והעשירים במדינות אירופה

לפני כשבוע דיווחנו ב"גלובס" על כך שהמצב הכלכלי המחמיר בספרד גורם לתושבי מחוז קטלוניה, שנחשב לעשיר יחסית, להגביר את תחושת הבדלנות והתגברות הקריאה להתנתקות מספרד. עיתון ה"ניו-יורק טיימס" פרסם היום כתבה שלפיה ייתכן מאוד שמדינות אירופה עומדות בפני גל בדלנות מצד המחוזות העשירים והחזקים בהן, וזה מעלה שאלות בנוגע ליחס העתידי שלהם עם האיחוד האירופי.

העיתון מדווח שלאחר שנשיא מחוז קטלוניה ארטור מאס הטיל פצצה לפני כשבוע וחצי כשהודיע על הקדמת הבחירות במחוז והבטיח לקיים משאל עם בקרב תושבי המחוז בנוגע להתנתקות משאר ספרד, גם סקוטלנד צפוייה לקיים משאל עם בנוגע לעצמאות שלה בחורף של 2014, גם הפלמים במחוז פלנדריה בבלגיה נמצאים כמעט על סף הכרזה על אוטונומיה.

הרבה מהתושבים בקטלוניה ובפלנדריה למשל טוענים שהם מכניסים לקופת המדינה הרבה יותר ממה שהם מקבלים בחזרה, וזאת בזמן שהממשלה מקצצת בתקציבים לשירותים הציבוריים. הטיעונים של המחוזות הללו דומים לטיעונים שנשמעים בקרב תושבי המדינות החזקות באיחוד האירופי כמו גרמניה, אוסטריה ופינלנד, שטוענים שהתרומה האדירה שלהם לאיחוד האירופי מופנית כלפי סיוע למדינות כמו יוון, ספרד ופורטוגל, להישאר באיחוד האירופי.

על פי הניתוח של העיתון, בעוד שהמצב הכלכלי באירופה הוביל לעליית מפלגות לאומניות, כמו המפלגה הניאו-נצאית "השחר המוזהב" ביוון או מפלגת הימין הקיצוני "החזית הלאומית" בצרפת, במחוזות הבדלניים התחזק כוחן של המפלגות הקוראות לעצמאות.

אך המצב החדש עלול לגרום להתלבטויות בקרב מהיגי המחוז בנוגע ליחס שלהם עם האיחוד האירופי. ב"ניו-יורק טיימס" מביאים כדוגמא את סקוטלנד שעד לאחרונה ההערכות דיברו על כך שברגע שהיא תשיג עצמאות, היא תתקבל כחברה מלאה באיחוד האירופי. אך העיתון מעלה מספר שאלות בנוגע לסקוטלנד: האם היא תבחר להתחייב לגוש האירו, או שתקח החלטה הדומה לאנגליה לצאת ממנו? ואם היא אכן תתחייב לגוש האירו, מי יהיה אחראי על הצלת הבנק המרכזי הסקוטי במידה והוא יצטרך סיוע?

ג'וזף ג'אנין, מנהל מחלקת המחקר במרכזי המדיניות האירופי, מסביר שמנהיגי המחוזות הללו תמיד העדיפו קשרים ישירים עם האיחוד האירופי. "הם אהבו את ההתחזקות של בריסל (מקום מושבם של מוסדות האיחוד האירופי) וההחלשות של הממשלות של המדינות, תהליך שהתעצמם על ידי השוק האחיד באירופה", אמר ג'אנין. הוא טען שהממשלות של המחוזות החזקים אפילו הקימו קבוצות על מנת לעקוף את הממשלות של המדינות בקשר עם האיחוד האירופי. ג'אנין הביא כדוגמא את מי שמכנים את עצמן "כ-4 מנועי הצמיחה של אירופה": מחוז קטלוניה בספרד, מחוז באדן בגרמניה, מחוז לומברדיה באיטליה ומחוז רון בצרפת. התמ"ג של ארבע המחוזים הללו ביחד גדול יותר מזה של ספרד.

"אך כעת", אומר ג'אנין, "עם פרוץ המשבר תשומת הלב והכוח שוב חוזרים לממשלות של המדינות שצריכות לקצץ בעלויות. תשומת הלב כיום חזרה לרומא, פריס, מדריד וברלין, ובשל כך המחוזות העשירים במדינה ייצטרכו שוב לשאת בעלויות הקיצוצים במדינות שלהן".