מרקל מגיעה ליוון: המשטרה אסרה קיום הפגנות במרכז אתונה

7,000 שוטרים ייפרסו לקראת הגעתה של קנצלרית גרמניה לאתונה, על רקע זעמם של היוונים המופנה לעבר ברלין

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תגיע מחר (ג') לביקור בזק באתונה ותיפגש עם ראש ממשלת יוון אנטוניס סמרס, על רקע צעדי צנע נוספים שמנסה הממשלה להעביר כדי לעמוד בתנאים שהוכתבו לה לקבלת סיוע נוסף.

ביוון חוששים מהפגנות סוערות של יוונים זועמים נגד מרקל, ולפיכך נוקטים צעדי ביטחון חריגים: 7,000 שוטרים ייפרסו והמשטרה אוסרת על קיום הפגנות במרכז העיר ובמרחק של 100 מטר מכל מקום שאליו תגיע מרקל. הגבלה זו לא צפויה לפגוע בשתי הפגנות גדולות שמתכננים מחר איגוד ועדי העובדים ביוון ומפלגות האופוזיציה. עם זאת, הפגנה שתוכננה להתקיים מול שגרירות גרמניה נאסרה ע"י המשטרה.

יוון, שנקלעה למשבר חוב קשה במאי 2010, מקבלת מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית סיוע מיוחד שניתן לה בתשלומים כל עוד היא עומדת בתנאי הגירעון שהוצבו לה. על מנת לעמוד בתנאים, ממשלת יוון נאלצה לפטר עובדים רבים במגזר הציבורי, לקצץ בפנסיות של העובדים, לקצץ במשכורות, למכור נכסים ולנקוט כל צעד שרק אפשר כדי להקטין את הגירעון.

כעת, אתונה צריכה לקצץ עוד 13.5 מיליארד אירו בשנתיים הקרובות כדי לקבל עוד סיוע. לממשלת יוון ייגמר הכסף כבר בחודש הבא, כך שהיא חייבת לקבל את התשלום הבא בסיוע.

מבין כל מדינות אירופה שהלוו כספים ליוון, גרמניה הלוותה את הסכום הגדול ביותר משום היותה הכלכלה הגדולה באירופה. עם זאת, יוונים רבים זועמים על הצעדים הקשים שמכתיבה ברלין לאתונה, מה גם שרוב הכסף מחבילת הסיוע לא מגיע לאזרחי יוון וליצירת צמיחה ומקומות עבודה, אלא הולך להחזר תשלומי אג"ח והלוואות.

בברלין מבהירים שמרקל לא תגיע ליוון כדי להודיע על הקלות במסגרת תוכנית הסיוע. הדובר של מרקל מסר בהודעה לתקשורת כי "היא מגיעה ליוון כדי להביע תמיכה בממשלה על מנת שזו תעביר רפורמה תובענית מאוד".