הטכנאי איחר? התעקשו וקבלו פיצוי של מאות שקלים

פזגז פיצתה לקוח ב-500 שקל לפנים משורת הדין ■ מתי הצרכן זכאי לפיצוי על-פי חוק הטכנאים, באיזה גובה, ומה צריך לדעת?

ב-2008 נכנס לתוקפו חוק הטכנאים, שאמור היה לגאול את הצרכנים מהתופעה המתסכלת של המתנה לטכנאי שירות שמאחר, או גרוע מזה, פשוט אינו מגיע. איך? באמצעות קנסות לחברה. החוק הגדיר טווחי שעות ופיצויים: במקרה שהטכנאי מאחר בשעתיים, הפיצוי הוא 300 שקל, ואיחור של 3 שעות מקפיץ את הפיצוי ל-600 שקל. נותן השירות רשאי להודיע על דחיית מועד הטכנאי עד השעה 20:00, ביום הקודם למועד שנקבע.

אולם, עיון בחוק בעקבות פנייה שהגיעה ל"גלובס" מגלה אותיות קטנות שספק אם יוזם החוק - חבר הכנסת גלעד ארדן (ליכוד) - התכוון אליהן. מסתבר כי לפיצוי כספי זכאי רק צרכן המצוי בשנת האחריות הראשונה למוצר שרכש, כאשר מדובר על מוצרי אלקטרוניקה, חשמל וריהוט מכני. במקרה שחלפה שנה - לצרכן שהמתין לשווא בביתו, נותרת הברירה לתבוע את החברה ולקוות שבית המשפט יפסוק פיצוי הולם (אחרי שהוכיח כי ההמתנה גרמה לו לנזק). אגב, פסיקות בית המשפט במקרים כאלה לא תמיד פועלות לטובת הצרכן.

הבשורות הטובות הן שההתעקשות משתלמת: לעתים קרובות, גם כאשר החוק אינו מחייב את החברות לתת פיצוי ולמעשה שולח את הצרכן לבית המשפט, מציעות החברות פיצוי לצרכן כדי להימנע מבילוי בערכאות המשפטיות.

כך למשל במקרה שהגיע ל"גלובס": לקוח פזגז המתין לטכנאי, אלא שהטכנאי לא הגיע. הוא דרש מהחברה לקבל את הפיצוי הקבוע בחוק: 600 שקל, אך לא ידע שלמעשה החברה פטורה מפיצוי, כפי שעולה מההסבר של הממונה על הגנת הצרכן, עו"ד תמר פינקוס: "היות והתיקונים אינם במסגרת שנת ההתקשרות הראשונה - החברה אינו מחויבת לפצותו, והוא מצדו רשאי לפנות לערכאות המשפטיות".

לאחר התדיינות עם החברה, הוצע לו פיצוי של 100 שקל, שתפחו אחרי כן ל-250 שקל. משלא ויתר, פוצה ב-500 שקל - פיצוי הולם למדי לאור הנסיבות.

תגובת פזגז: "הוסבר ללקוח כי חוק הטכנאים אינו חל על בדיקות תקופתיות או תיקונים במערכת הגז, ולמרות זאת כמחווה שירותית הוחלט להעניק לו זיכוי בסך 500 שקל".

טכנאי הכבלים איחר? יש פיצוי

בענף התקשורת, שבו מככבות הוט ו-yes, החוק אומר אחרת, כך מסבירה מנהלת תחום קומוניקציה במועצה לצרכנות, מיטל בשארי. לדבריה, ביקור טכנאי לשם התקנה אינו נכלל בחוק, אולם כל ביקור אחר בהמשך נכלל גם נכלל.

החוק חל על שירות הניתן במסגרת טובין שנמצא בבית הלקוח, כמו הטלוויזיה הרב ערוצית או שירותי הטלפון והאינטרנט. "עשרות פניות שהגיעו אליי מסתיימות, בנקל, בפיצוי לפי חוק, ב-300 או ב-600 שקל".

ומדוע נדרשים הצרכנים לעבור במועצה לצרכנות בדרך לפיצוי? "החברות מנסות להתנער ומציעות סכומים נמוכים מאלה הקבועים בחוק. לאחר התערבותנו הצרכנים מקבלים את מה שמגיע להם".

גם במקרים כאלה החוק משאיר הרבה מקום לפרשנות של בית המשפט, למשל במקרה שהתיקון נדרש בציוד של הוט ויס אשר נמצא מחוץ לבית ולא בתוכו.

החוק משאיר בידי שר התמ"ת את האפשרות להרחיב את תקופת האחריות המוגדרת בו (שנה ראשונה בלבד). במשרד התמ"ת מבטיחים כי הם נמצאים עם האצבע על הדופק ובודקים אם כשל נרחב בתחום זה יחייב התערבות ברגולוציה הקיימת.

לטענתם, רוב התקלות מתרחשות בשנת האחריות הראשונה, ובמילים אחרות, אם קניתם מכשיר חשמלי, תקוו שלא תצטרכו להזמין טכנאי אחרי שתחלוף שנה מיום הקנייה.

מתי זכאי
 מתי זכאי