מתכוני "אחרי החגים": קבלו את גרסאות הלייט של המנות המענגות

"אחרי החגים" כבר כאן, ועונת הדיאטות בפתח ■ זה הזמן להגיש גרסאות לייט למנות עתירות חמאה, שמנת, סוכר וקלוריות, שהן עדיין טעימות מאד

המדור הזה מוקדש לכל האנשים שבדרך כלל אינם מרשים לעצמם לאכול את המעדנים שמופיעים בו - אלה שסופרים קלוריות, אלה שמחשבים כל טיפת שומן, סוכר או קמח שיש במנה. מתים על מתוק, אבל לא יעזו להתנחם בו, חולים על ריזוטו, אבל לא יכניסו לגוף שלהם כזאת כמות של חמאה. שמנים או רזים, חולים או בריאים, וסתם כאלה שמודעים בריאותית ולכן מתעסקים לא מעט במה כן - ובעיקר במה לא - לאכול.

רבים מהם מרגישים צורך לכפר עכשיו על כל הסעודות הדשנות מדי של החגים. זו גם דרכי שלי לכפר (בקטנה) על כל המנות הלא סגפניות (חלקן בעליל) שפרסמנו כאן במהלך השנה, ובמיוחד לפני החגים - עתירות הסוכר, הקמח, השמנת, החלמונים והחמאה. הן היו מענגות עד מאוד, כל אחת בדרכה. עכשיו, כמה מהן בגרסת לייט.

אצבעות שוקולד וקורנפלקס

חומרים ל-56 אצבעות (120 קלוריות לאצבע): לבסיס - 500 גרם ממרח נוטלה, 250 גרם קורנפלקס, 150 גרם שוקולד, 50 גרם חמאה; לציפוי - 200 גרם שוקולד מריר קצוץ, 1 מכל (250 מיליליטרים שמנת מתוקה קלה), 2 כפות ליקר קואנטרו או אייריש קרים.

הכנה: הבסיס - בקערה גדולה שמים את הנוטלה ומפוררים פנימה את הקורנפלקס.

בסיר קטן או במיקרוגל ממיסים את השוקולד עם החמאה ומוסיפים לקערה. מערבבים.

מרפדים בנייר אפייה תבנית בגודל 25X35 סנטימטרים ושוטחים את התערובת. מצננים במקרר. הציפוי - ממיסים במיקרוגל, או בסיר קטן על להבה נמוכה, את השוקולד עם השמנת. מסירים מהלהבה. מערבבים עם הליקר, מצננים מעט ויוצקים על תערובת הקורנפלקס. מצננים היטב, עדיף במקפיא. חותכים לאצבעות בגודל 5X3 סנטימטרים. שומרים במקרר או במקפיא.

מתוך "58 מתוקים לדיאטה" / אלינוער רבין וד"ר מאיה רוזן

פנקוטה עם סירופ וניל ועם ג'ינג'ר

במקור: פירוש המילה פנקוטה באיטלקית הוא "שמנת מבושלת", וכשמה כן היא: מנה המבוססת על שמנת ועל סוכר.

בגרסת הלייט: המנה מכילה בעיקר חלב, ורק רבע כוס שמנת (אפשר להשתמש בשמנת לבישול 10% שומן).

חומרים (ל-8 מנות גדולות או ל-6 מנות בינוניות): 8 קעריות סיליקון או כלי סופלה בנפח שליש כוס (80 מיליליטרים) או 6 קעריות או כלי סופלה בנפח חצי כוס (120 מיליליטרים); 1 ושלושה רבעים כוסות חלב, רבע כוס שמנת לקצפת או שמנת לבישול, שליש כוס דבש או סירופ דקלים (אם אין, אפשר להמיר בסירופ מייפל טהור או בסילאן טבעי), קורט מלח, 1 וחצי כפיות מי ורדים, 1 וחצי סנטימטרים תרמיל וניל (עם הזרעים) או חצי כפית תמצית וניל טהור, 1 שקית (14 גרם) ג'לטין, 3 כפות מים קרים.

הכנה: פנקוטה - יוצקים לסיר קטן את החלב ואת השמנת. מוסיפים את הדבש ואת המלח, ומבשלים על להבה קטנה עד לסף רתיחה. מוסיפים את הווניל או את תמצית הווניל ואת מי הוורדים, מערבבים ומסירים מהלהבה. בקערה קטנה מערבבים את הג'לטין עם המים הקרים (הג'לטין ייספג בהם מיד). יוצקים את תערובת החלב למערבל, מוסיפים את הג'לטין המותפח ומערבלים במהירות נמוכה, עד שהג'לטין נטמע היטב בתערובת החלב. יוצקים את התערובת לקעריות סיליקון או לכלי סופלה משומנים קלות. מאחסנים במקרר כ-4 שעות, עד שהפנקוטה יציבה; סירופ הווניל-ג'ינג'ר - בסיר קטן מבשלים את סוכר הדקלים עם המים, עם פיסת תרמיל הווניל (אם משתמשים בתמצית וניל מוסיפים אותה בסוף הבישול) ועם הג'ינג'ר על להבה קטנה במשך כ-15 דקות, או עד שהסוכר נמס לגמרי. מערבבים מדי פעם. מכסים את הסיר וממשיכים לבשל כ-5 דקות או עד שהרוטב מסמיך למרקם של סירופ (אם הסירופ סמיך מדי, מוסיפים 2-1 כפות מים). מסירים מהלהבה ומכסים. מחלצים את הפנקוטה מהכלי - מעבירים סכין חד בצמוד לדופנות הכלים או טובלים בזהירות את הכלים במים חמים במשך כמה שניות. מקשטים בפירות טריים או בעלי נענע. יוצקים מסביב מעט סירופ וניל-ג'ינג'ר.

טיפ: אפשר לשמור את הסירופ בכלי סגור בטמפרטורת החדר עד יומיים, או במקרר כשבוע או יותר. לפני השימוש מחממים ומוסיפים מים לפי הצורך כדי לדלל את הסירופ.

מתוך "ללא גלוטן, ללא סוכר" / פיליס גלזר

ריזוטו ארטישוקים

במקור: מנה עתירת חמאה ופרמזן.

בגרסת הלייט: ויתרנו על החמאה ועל הפרמזן, והשתמשנו ביין לבן ובמעט שמן זית במקום.

חומרים ל-2 מנות: 400 גרם (2 כוסות) אורז עגול שטוף ומסונן, 2 כפות שמן זית, 2 שיני שום קלופות, 3 בצלצלי שאלוט קלופים וחתוכים לקוביות, 300 גרם לבבות ארטישוק טריים, חלוטים או מהקפאה (חתוכים לקוביות בגודל 2-1 סנטימטרים), 240 מיליליטרים (1 כוס) יין לבן יבש, 1 ליטר (כ4-כוסות( ציר ירקות רותח, מלח ופלפל שחור טחון טרי, 2 כפות עלי תימין.

הכנה: מחממים את שמן הזית בסיר ומטגנים את בצלצלי השאלוט במשך 3 דקות או עד להזהבה. מוסיפים את השום ומטגנים עוד דקה. מוסיפים את הארטישוקים ואת האורז, מתבלים במלח, בפלפל ובתימין ומערבבים בכף עץ כך שכל הגרגירים יצופו בשמן. יוצקים את היין, וכשהוא נספג באורז מתחילים לצקת בהדרגה את ציר הירקות הרותח. בוחשים בכל הוספה עד שהנוזלים נספגים באורז. חוזרים על התהליך עד שהציר נגמר או עד שגרגירי האורז רכים, אבל עדיין מרכז הגרגיר נותר אל-דנטה. שומרים במקום חמים עד להגשה.

מתוך "יערות הכרמל - סיפור אהבה" / אמיר כלפון

ספריבס טלה על מצע קוסקוס מתוק

במקור: מגישים את הספריבס עם השומן.

בגרסת הלייט: הספריבס מנוקים לחלוטין מהשומן.

חומרים (ל-6 מנות): 2 שדירות של ספריבס טלה; למשרה - 3 כפות רוטב ברביקיו, 2 כפות דבש, 4 שזיפים שחורים מיובשים ומגולענים, 240 מיליליטרים (1 כוס) יין אדום יבש, 6 שיני שום כתושות, 1 כף עלי תימין, 1 כף עלי רוזמרין קצוצים, 120 מיליליטרים (חצי כוס) מיץ תפוזים, קליפה מגוררת מתפוז אחד, מלח ופלפל שחור גרוס, מעט צ'ילי יבש גרוס; לתערובת האגוזים - 100 גרם (1 כוס) בוטנים קלויים ושבורים, 100 גרם (1 כוס) שקדים קלויים ושבורים, 150 גרם (1 כוס) צימוקים כהים, 1 כפית גדושה קינמון טחון, קמצוץ ציפורן טחון, 1 כפית זנגביל יבש וטחון, 2 כפות סוכר חום, 2 כפות שמן קנולה, מלח ופלפל גרוס; להגשה - חצי קילוגרם קוסקוס ביתי או שקית קוסקוס מהיר הכנה.

הכנה: ספריבס - מערבבים את כל חומרי המשרה. מושחים את הנתחים בתערובת, עוטפים ומשהים במקרר למשך הלילה. מחממים תנור ל-250 מעלות במצב גריל. מניחים את הנתחים בתבנית וצולים במשך 15 דקות. מוציאים מהתנור, מניחים על הנתחים נייר אפייה, ועוטפים את התבנית ברדיד אלומיניום. מנמיכים את הטמפרטורה ל-160 מעלות וצולים במשך שעתיים, או עד לריכוך מוחלט של הבשר. מכינים את הקוסקוס. מוסיפים את תערובת האגוזים לקוסקוס ומערבבים. משטחים בתבנית אפייה לשכבה אחידה, מניחים מעל נייר אפייה ועוטפים ברדיד אלומיניום. אופים במשך שעה. לקראת סוף האפייה מסירים את הכיסוי מנתחי הבשר ומחזירים לתנור. אופים עד לקבלת נתחים בגוון שחום. הרכבת המנה - חותכים את הצלעות לזוגות, מניחים במרכז הצלחת תלולית של קוסקוס, מניחים לצדה את הצלעות ויוצקים מהנוזלים של הצלייה.

מתוך "יערות הכרמל - סיפור אהבה" / אמיר כלפון