ארה"ב: התביעות השבועיות לדמי אבטלה בשפל של 5 שנים

התביעות ירדו לרמה של 339 אלף בשבוע החולף, בעוד האנליסטים בוול סטריט ציפו ל-368 אלף ■ השווקים מגיבים בעליות ■ מומחים: הירידה בתביעות האבטלה היא עדות נוספת לשיפור בשוק התעסוקה

נתוני מאקרו מפתיעים בחלקם שפורסמו היום (ה') העידו כי מצב הכלכלה בארה"ב ממשיך להשתפר בקצב מתון. תביעות האבטלה לשבוע החולף ירדו באופן מפתיע לרמה של 339 אלף - שפל של 4 שנים והרבה מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 368 אלף תביעות, לאחר שבשבוע הקודם תביעות האבטלה ירדו לרמה של 367 אלף תביעות.

לפי הנתונים שפרסם משרד העבודה האמריקני, תביעות האבטלה ירדו בכ-30 אלף לרמה שלא נראתה מאז פברואר 2008. בנוסף, ממוצע תביעות האבטלה ב-4 השבועות האחרונים, הנחשב לנתון מהימן יותר המשקף את מצב האבטלה, ירד ב-11.5 אלף ל-364 אלף תביעות, שפל של 6 חודשים.

מומחים מציינים כי הירידה בתביעות האבטלה היא עדות נוספת לשיפור בשוק התעסוקה, זאת לאחר שלפני כשבוע שיעור האבטלה ירד במפתיע לרמה של 7.8% (שנתי) בחודש ספטמבר, שפל שלא נראה מאז ינואר 2009. כזכור, בעקבות הנתונים המפתיעים יצאו מספר בכירים במשק האמריקני והאשימו את ממשל אובמה בזיוף הנתונים כדי לשדר לבוחרים שהמצב טוב יותר.

הגרעון המסחרי התרחב ומחירי היבוא עלו

באותה השעה פורסם גם המאזן המסחרי של ארה"ב לחודש אוגוסט שהצביע על התרחבות הגרעון לרמה של 44.2 מיליארד דולר, בהתאם לצפי האנליסטים, ולאחר שבחודש יולי הגרעון התרחב לרמה של 42 מיליארד דולר.

לפי הנתונים שפרסם משרד המסחר האמריקני, הייצוא נפל בשיעור של 1% לרמה של 181.3 מיליארד דולר, כאשר הביקוש למוצרים האמריקנים ובייחוד לרכבים ותוצרת חקלאית נמצא במגמת ירידה. גם הייבוא ירד באוגוסט ב-0.1% לרמה של 225.5 מיליארד דולר, בשל ירידה ברכישת רכבים ומוצרי תעשייה מיובאים.

במקביל לנתונים אלו, פורסם גם נתון מחירי היבוא שעלה במפתיע ב-1.1% בספטמבר כאשר צפי האנליסטים הצביע על עלייה של 0.7%, בהתאם לחודש אוגוסט.