מניית היום: מזנקת ב-7% לקראת התחלת קידוח נפט

שכבת המטרה שבה אמור להימצא הנפט נמצאת בעומק של כ-5,200-5,800 מטר, ומעליה, בעומק של כ-3,000-4,500 מטר, עשויים להימצא מאגרי גז של 3 TCF בהסתברות של 36%

מניית חברת חיפושי הנפט שמן נפט וגז רושמת גם היום עלייה חדה במחזור גבוה. זאת לקראת הקידוח שהיא מתכננת מול חופי אשדוד. הקידוח צפוי להתחיל בתחילת נובמבר - החברה הצהירה רשמית עד ה-15 בנובמבר - אולם ייתכן שהוא יתחיל עוד קודם לכן.

ייתכן שבימים הקרובים שמן תחתום על עסקה נוספת למכירת זכויות ברישיון וזאת כדי להשלים את תקציב הקידוח. אפשרות נוספת שנבחנת היא התחלת הקידוח על בסיס התקציב הקיים (כ-70 מיליון דולר) וביצוע גיוס נוסף במהלכו על בסיס תוצאות מבחני הלוגים לגז שעשויים להתקבל כבר בינואר 2013.

חברת שמן, שהוקמה רק לפני שנתיים מחזיקה ברישיון חיפושים בעל אותו שם במים רדודים, כ-15 ק"מ מערבית לחופי אשדוד. את תפקיד מנכ"ל החברה ממלא יוסי לוי, מוותיקי התעשייה המקומית, שבתפקידו הקודם שימש כמנכ"ל ישרמאקו שהחזיקה ברישיון, שנקרא אז "מד-אשדוד". יו"ר החברה הוא גבי אשכנזי, הרמטכ"ל לשעבר. אולם הציוד שהיה אז בשימוש לא עמד בתנאי השטח ולמבצעי הקידוח לא נותרה ברירה אלא לנטוש אותו.

במשך השנים שחלפו מאז ניסתה ישראמקו לבצע את קידוח "ים 3", אולם לא הצליחה להוציא אותו לפועל מסיבות שונות. בעקבות היעדר פעילות נלקח הרישיון בסופו של דבר מישראמקו, ובפברואר אשתקד הועבר לידי בעליו הנוכחיים. שמן ביצעה הערכה מחודשת של הממצאים ולפי אומדן של חברת NSAI, מהמובילות בעולם בתחום, ישנם בשטח הרישיון שני מבנים, "ים" ו"בראבו", העשויים להכיל נפט בכמות מסחרית של 227 מיליון חביות.

שכבת המטרה שבה אמור להימצא הנפט נמצאת בעומק של כ-5,200-5,800 מטר, ומעליה, בעומק של כ-3,000-4,500 מטר, עשויים להימצא מאגרי גז של 3 TCF (טריליון רגל מעוקבת), כשליש מהיקף "תמר", בהסתברות של 36%. בתור מפעילת הקידוח שכרה שמן את חברת CDC (רש"ת: Caspian Drilling Company) שבבעלות חברת הנפט הממשלתית של אזרבייג'ן. החברה ביצעה קידוחים רבים בים הכספי, שדומים במאפיניהם ל"ים 3", שייצא לדרך ברבעון הרביעי.

לצורך ביצוע הקידוח התקשרו CDC ושמן בפברואר האחרון עם חברת Atwood, קבלן קידוחים אמריקני שהאסדות שלו גילו את מאגרי הגז "ים-תטיס" ו"תמר". היות שמדובר בקידוח במים רדודים (100 מטר בלבד), אין צורך בהבאת אסדת קידוח בעלת עוגנים כבדים. עלות מכונת הקידוח עומדת על כ-151 אלף דולר ליום. היקף תקציב הקידוח מתוכנן לעמוד על כ-98 מיליון דולר.