"עידן עופר לא מוכן להפסיד כסף כשהמנכ"ל מטייל בעולם"

קופת השרצים שהובילה להדחתו של אגסי מבטר פלייס נפתחת ■ מקורבים: "זה פוטש. הוא הופתע לגמרי"

הרבה הומור שחור התרוצץ במסדרונות בטר פלייס בשבוע שעבר, בעקבות הדחתו של המייסד והמנכ"ל, שי אגסי. כך, למשל, בחברה נזכרו באירוע שנערך לקראת השנה החדשה - שבו חילק אגסי לעובדים ספרון פרי עטו, העונה לשם "צ'פטר 1". בפעם הבאה, היו מי שהתבדחו בחברה בסרקסטיות, "זה יהיה צ'פטר 11".

כולם אף הסכימו שמבחינתה של בתיה עופר, אשתו של עידן עופר, שהכירה את בעלה בזכות אגסי (היא הובאה עם אגסי מסאפ, שם שימש אגסי חבר הנהלה), פרויקט בטר פלייס נחל הצלחה אדירה.

אבל בצד הצחוקים, בחברה נזכרים שהיו דברים פחות מצחיקים: למשל, העובדה שאגסי החדיר לחברה את שני אחיו - אחותו דפנה, מנהלת השיווק, ואחיו טל, שהיה אחראי על פרישת התשתיות של החברה בעולם. לדפנה אגסי אמנם היה ניסיון בתפקידי שיווק בכירים, אך בחברה מציינים היום כי לא ניתן להצביע על תרומה משמעותית שלה בבטר פלייס, ואפילו הקמפיין שהשיקה החברה בהוצאה כספית אדירה לא נתן את תוצאותיו.

לדברי גורם מקורב לחברה, "רוב הרכבים הלכו לעובדים ולאנשים שנמצאים עם החברה בקשרים עסקיים, כך שאם מנפים אותם מתוך 500 המכוניות שנמכרו, מגיעים לתוצאה של כמה עשרות מכוניות". לדברי מקורב לאגסי, הראיה לכך שבחברה מרוצים מדפנה אגסי היא שגם לאחר עזיבתו של שי אגסי היא נתבקשה להישאר בתפקידה.

"שי היה בחרדה"

ערב ראש השנה קיימה בטר פלייס את הרמת הכוסית המסורתית שלה לעובדיה. האירוע התקיים באולם התצוגה של החברה, בגלילות.

למרות שבאירוע הוחלפו צ'פחות, בדיעבד די ברור שבכל אותה תקופה, היה בלבו של עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל, המחזיקה 32% מבטר פלייס, הרבה על אגסי. גורם מקורב לאגסי מספר כי "תמיד הרגשתי שלמרות היחסים הטובים, שי לא מרגיש ביטחון ביחסיו עם עידן עופר. הייתה לו חרדה גדולה לאבד משיעור ההחזקות שלו".

עופר, כנראה, החזיק בבטן, עד שהעניין הגיע לנקודת הפיצוץ: סילוקו האגרסיבי של אגסי מתפקיד המנכ"ל. "עידן היה יכול לספוג הרבה", אומר גורם מקורב לחברה, "את ההתנהלות הכספית הבזבזנית של שי, את ההאדרה העצמית שלו, שלא לומר המשיחיות, את ההתנשאות, אבל כשבשורה התחתונה הוא לא מספק את התוצאות - מתחילה הבעיה. הוא לא מוכן להיות הפראייר שהפסיד את הכסף, בעוד המנכ"ל הגלובלי מטייל בעולם וחוזר על אותם מסרים".

מקורבי אגסי מכנים את ההדחה שלו "פוטש". "הוא הופתע לגמרי", מספר אחד מהם, "כשבכל העולם המותג מזוהה רק איתך ואתה נחשב מצליחן, הנחת העבודה שלך היא שייתנו לך לעשות את העבודה".

העובדים בבטר פלייס קיבלו את הבשורה בתדהמה. "לא היה שום סימן", הם אומרים. בדיעבד מתברר שבכל זאת היו כמה אינדיקציות. אחת מהן היא דברי מנכ"ל החברה לישראל ניר גלעד ל"גלובס" לפני כחודש. "גם אני הייתי שמח לדעת מתי נתחיל להרוויח מבטר פלייס", אמר גלעד עם הצגת דוחות רבעון שני של החברה לישראל, כשהתברר כי ברבעון השני הפסידה בטר פלייס 64 מיליון דולר, ו-132 מתחילת השנה. סה"כ מאז יום הקמתה, 490 מיליון דולר.

"התנהלות שחצנית"

בחברה יודעים לספר שאגסי לא היה אהוב, אך מאוד מוערך. "הייתה לו התנהלות ראוותנית ושחצנית", מספר גורם מקורב לחברה, "הוא לא הכיר בעובדה שיש בעיה וכל הזמן רק התעסק בכמה גדול החזון שלו. החזון נהדר אך כשאתה אטום לביקורת, הדרך לכישלון היא שאלה של זמן. נתנו לו חבל, אך במקום למשוך אותו ולקחת את הדברים קדימה, הוא כרך את החבל סביב צווארו".

"שי הוא בסגנון של סטיב ג'ובס", אומר עליו גורם המכירו היטב, "זה אלף טון כריזמה. יצא לי להיות איתו במפגשים עם משקיעים: הוא מאוד דומיננטי. עמדו מולו משקיעים של HSBC, אנשים מנוסים. הרגשת שגם אם אין דיוק בפרטים, הם נופלים שבי בקסמיו. הוא מאוד שוטף. הוא יודע לדבר עם אנשים שאין להם שום רקע טכני, הוא יודע לפשט את המספרים. הוא רהוט מאוד, שולט באנגלית, גם בגרמנית".

מספרים עליו שהוא לא איש של פרטים. באותה מידה שהיה מסוגל לדבר על דברים שלא בתחום מומחיותו ולא לדייק, כך גם לא תמיד היה מוטרד בפרטים הנוגעים לכספים.

במרכז התצוגה בגלילות הועסקו עשרות עובדים והוצאו כספים אדירים על יח"צ. הבזבזנות הזו, מספרים בחברה לישראל, "הטריפה" את עופר. לדברי גורם המקורב לבטר פלייס, "עם הכול עידן היה מסוגל לחיות. בזבזבנות וראוותנות ומשיחיות, הכול טוב ויפה. אבל עידן לא היה יכול לקבל את העובדה שאבן ריחיים יושבת לו על הצוואר. כשפותחים את הדוחות של החברה לישראל הסגמנט היחיד שמתמקדים בו זה כמה שורפת בטר פלייס לחברה לישראל. זה נתן את הדחיפה לעידן להחליט ש'יוסטון, ווי הוו א פרובלם'".

"זה היה מסלול התנגשות בלתי נמנע", טוען גורם בחברה, "איש החזון הוא לא בהכרח האיש שמתאים להוביל הלאה. כשמגיעים לשלב האופרציה, המכירות, השיווק והתפעול - הוא קורס. ואז מתחיל הלחץ הגדול של בעלי המניות והמשקיעים לקצץ בהוצאות. זו משרפת מזומנים שאין כדוגמתה. החדירה איטית משחשבו, פרישת תחנות הטעינה יקרה משחשבו. הטבות המדינה פחות טובות. דברים כאלה יצרו מתחים עד למסלול ההתנגשות בין החברה לישראל לאגסי".

- איך מרגיש עידן?

"עידן הרוס. הוא הרי העריץ את שי ועדיין מעריץ".

- איך מרגיש שי?

"שי נעלב מאוד. צריך להביא בחשבון שהטלפון שלו לא מפסיק לצלצל. הרבה חברות רוצות אותו בדירקטוריונים שלהן. הוא הרי הפך סלבריטי עולמי, ולא אופתע אם יקבל תפקיד משמעותי באחת החברות הגלובליות".

לדברי הגורם, "בטר פלייס היא ראשונה בתחום, שפיתחה קונספט שלם מאל"ף עד ת"ו. עכשיו צריך להוכיח שזה גם עובד עסקית ולכן עושים שינויים בהנהגה. בטר פלייס נמצאת היום בשלב של 'שואו מי דה מאני' והחליטו לקחת מישהו שהוא יותר 'הנדס און'. להגיד שהעסק נכשל, הייתי אומר שאנו רחוקים מאוד מזה".

גורם בחברה לישראל: "היו סימני שאלה וחששות סביב ההשקעה במיזם"

לא כולם בחברה לישראל אהבו את ההשקעה בבטר פלייס. לדברי גורם בחברה לישראל, "היו כאלה שחשבו שהיקף ההשקעה לא פרופורציונלי לשלב שבו נמצא המיזם ושיש עדיין סיכונים מהותיים. היו סימני שאלה וחששות סביב ההיתכנות העסקית והטכנולוגית של המיזם".

אדם נוסף שלא אהב את ההשקעה הוא סמי עופר ז"ל, אביו של עידן. גורמים מקורבים לאב מספרים שאחד הדברים שהפריעו לו היה העובדה שאגסי לא השקיע כסף במיזם.

"סמי השתייך לדור אחר", מסביר גורם שהיה מקורב לאב, "לעידן עופר היה חזון שמתאים לתקופה שלו וסמי לא ראה בזה משהו אטרקטיבי".

ויכוחים מתמידים היו לאורך הדרך עם קבוצת קרסו, יבואנית רנו, יצרנית הדגם החשמלי רנו פלואנס. קרסו רצתה שבטר פלייס תרכוש את הרכבים ממנה ולא תייבא בעצמה. אגסי התנגד.

בקרב חברות הליסיכןנג לא נרשמה התלהבות ואפילו לא בחברות הבית. "בחברה לישראל רצו שכי"ל תרכוש צי רכב", מספר גורם המקורב לחברה לישראל, "אך ככל שחלף הזמן, כי"ל התלהבה פחות ופחות. ראשית, התנאים שבטר פלייס הציעה במקור היו טובים יותר מהתנאים שדובר עליהם כשהתקדם המו"מ; שנית, העובדים של כי"ל נוסעים מרחקים ארוכים, והמכונית החשמלית לא מתאימה; שלישית, זה מתאים יותר למי שגרים בבית פרטי, שבו אפשר להתקין תחנת טעינה בחצר".

תגובות

מבטר פלייס נמסר: "טל ודפנה אגסי עובדים בבטר פלייס בזכות כישוריהם המקצועיים ונחשבים לעובדים מוערכים. דפנה מנהלת את אגף השיווק בחברה ולה ניסיון עשיר בתחום השיווק ובתפקידה האחרון ניהלה את אגף השיווק של חברת מירס. טל מנהל את פרישת התשתיות של החברה בעולם. גם הוא ניהל פרויקטים רחבי היקף בחברות בחו"ל.

"החברה החלה בשיווק מסיבי של הרכב לשוק הפרטי רק ביולי האחרון. עד כה נמסרו יותר מ-500 רכבים ועד סוף השנה נגיע ליותר מ-1,000 רכבים חשמליים על כבישי ישראל. הנתונים בכתבה לא נכונים. בטר פלייס נמצאת בשלב טבעי בהתפתחותה והיא בעיצומו של מעבר משלב ההקמה והפיתוח לשלב המכירה בשוק הישראלי והעולמי".

מהחברה לישראל נמסר: "החברה לא מתייחסת לשמועות".