מזכ"ל OECD: ספרד צודקת בכך שלא ביקשה סיוע

סאגת חילוץ ספרד במוקד הדיונים בכנס קרן המטבע בטוקיו ■ מזכ"ל OECD אנחל גוריה: הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לר"מ ספרד זה שהוא יבקש חילוץ ויקבל תשובה שלילית ■ שר האוצר הספרדי: "המדינה עדיין בוחנת את הצורך בסיוע"

ספרד לא זקוקה למימון של קרן המטבע הבינלאומית במסגרת החילוץ האפשרי, והמדינה עדיין בוחנת את הצורך שלה בסיוע, כך אמר היום (ו') שר האוצר הספרדי, לואיס דה גווינדוס.

דה גווינדוס תדרך עיתונאים בשולי כנס קרן המטבע בטוקיו, ואמר כי אין כל לחץ מצד גוש האירו בנושא בקשת חבילת החילוץ.

גם מזכ"ל ה-OECD, אנחל גוריה, התבטא היום בנושא בכנס. גוריה אמר כי חוסר הרצון של ספרד לבקש חילוץ מוצדק, שכן ישנם סימנים המעידים כי פנייה שכזו תענה בשלילה.

גוריה הסביר את המצב של ספרד כך: "אם אתה מנהיג של מדינה שעשתה כל מה שהיה עליה לעשות (צעדי הצנע, נ.נ), והבנק המרכזי האירופי עובד עבורך בשוק המשני ומוריד עבורך את התשואות על האג"ח - ואחר כך אומרים לך שאתה צריך לבקש חילוץ ואתה מסכים, אבל אז אתה מקבל איתותים חזקים שיגידו לך 'לא' - מה אתה אמור לעשות?".

מוקדם יותר החודש אמר שר האוצר הגרמני, וולפגנג שאובל, כי על ספרד לחכות עם בקשת החילוץ וכי עליה להתרכז בביצוע הצעדים הפיסקליים שהוכתבו לה על ידי מוסדות האיחוד האירופי.

גוריה אמר כי הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות עבור ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי הוא שהוא יפנה לקבלת חילוץ ויקבל תשובה שלילית. זה יהיה "מגוחך", לדבריו.

ביום רביעי הורידה סוכנות דירוג האשראי S&P את דירוג האשראי של ספרד בדרגה אחת לרמה של "-BBB", מה שמשקף דרגה אחת גבוהה מדרגת אג"ח "זבל". זו הפעם השלישית השנה שהסוכנות מורידה את דירוג האג"ח של ספרד, וההערכות הן כי צעד זה עשוי לדחוף את הכלכלה הרביעית בגודלה באירופה לבקש חילוץ מהאיחוד האירופי.

הורדת הדירוג עלולה להביא לעלייה מחודשת בתשואות האג"ח של ספרד, מה שיחייב אותה בסופו של דבר לבקש סיוע מהבנק המרכזי האירופי, במסגרת תוכנית רכישות האג"ח בטווחים של 1-3 שנים. כידוע, הבנק המרכזי דורש בקשה רשמית לסיוע מצד כל מדינה החפצה ברכישות אג"ח, והוא יכתיב לה תנאים לקבלת הסיוע.