ארה"ב: מדד אמון הצרכנים קפץ במפתיע לשיא של 5 שנים

(עדכון) - מדובר ברמה הגבוהה ביותר של המדד מאז ספטמבר 2007 מדד המחירים ליצרן בארה"ב עלה ב-1.1% בחודש ספטמבר ■ מחירי האנרגיה עלו ב-4.7% ומחירי המזון ב-0.2%

מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן בארה"ב טיפס לרמה של 83.1 נקודות באוקטובר - מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 78 נק' בלבד. מדובר ברמה הגבוהה ביותר של המדד מאז ספטמבר 2007. בחודש שעבר עמד המדד על 78.3 נק'.

מדד אמון הצרכנים מראה כיצד הצרכנים תופסים את המצב הכלכלי, את מצבם הפיננסי האישי ואת נכונותם לבזבז. ממוצע המדד עמד על 87 נקודות בשנה שלפני המיתון הגדול ב-2008.

אם כן, מדד אמון הצרכנים טיפס לשיא שלא נראה מאז פרוץ המיתון הגדול בארה"ב, מה שמגביר את הסיכויים לראות עלייה במכירות הקמעונאיות ובצריכה הפרטית, המהווה כ-70% מסך צמיחת התמ"ג בארה"ב.

בין הגורמים שתרמו לעליית מדד אמון הצרכנים הם העלייה בשוק המניות והתאוששות מחירי הבתים, כמו גם השיפור שמתחיל להיות מורגש בשוק העבודה.

"אנשים מעריכים שהכלכלה תשתפר בשנה הבאה, ששוק העבודה יתחזק ושההכנסה שלהם תגדל", אמר לסוכנות בלומברג כריסטופר לו, כלכלן ראשי ב-FTN Financial. "אנשים מרגישים בנוח לחסוך קצת פחות ולהוציא קצת יותר".

מחירי האנרגיה והמזון עולים

בתוך כך, מדד המחירים ליצרן בארה"ב עלה ב-1.1% בחודש ספטמבר, מעט מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 1%. מנתונים שפורסמו היום (ו') עולה כי עלייה חדה במחירי האנרגיה תרמו לעליית המדד. סעיף האנרגיה במדד זינק ב-4.7% בספטמבר לאחר קפיצה של 6.4% באוגוסט.

ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר התסכמה עליית המדד ב-2.1%. סעיף המזון במדד עלה ב-0.2% בחודש ספטמבר, זה החודש הרביעי ברציפות.

ליבת מדד המחירים ליצרן (קרי המדד בנטרול השינוי במחירי האנרגיה והמזון) נותרה ללא שינוי בספטמבר בעוד אנליסטים ציפו לעלייה של 0.2%. בשנה האחרונה עלתה ליבת המדד ב-2.3%.