מייק הרצוג: "היתה כוונה לנסות להגיע להסכם גם עם לבנון"

מזכירו הצבאי לשעבר של שר הביטחון אהוד ברק, אישר בפני ה"ניו יורק טיימס" את הדיווח על מגעים עקיפים בין ישראל לסוריה בשנת 2010 ■ "השלב הבא היה לנסות להשיג הסכם מול לבנון", סיפר הרצוג

מזכירו הצבאי לשעבר של שר הביטחון אהוד ברק, תא"ל (במיל') מייק הרצוג, אישר בפני עיתון "הניו יורק טיימס", את הפרסום בידיעות אחרונות לפיו התקיימו מגעים עקיפים בין ישראל לסוריה לנסיגה מלאה מרמת הגולן במסגרת הסכם שלום כולל. "השלב הבא היה לנסות ולהגיע להסכם גם מול לבנון", הסביר הרצוג.

"הייתה רשימה מפורטת של דרישות ישראליות שנועדו להוות בסיס להסכם שלום", טען הרצוג בריאיון טלפוני לעיתון הניו יורקי והדגיש כי מרבית הסוגיות עסקו סביב הסדרים ביטחוניים ואזוריים. "הרעיון היה לראות אם נוכל לפגוע בציר איראן-סוריה-חיזבאללה", הבהיר.

הרצוג, שהיה בין שותפי הסוד היחידים למגעים העקיפים, הדגיש כי במהלך השיחות, שנוהלו בתיווך אמריקני, לא הושג כל הסכם וכי היה מדובר בתהליך ראשוני בלבד.

"המגעים הופסקו בגלל מלחמת האזרחים בסוריה"

על פי הידיעה המצטטת מסמכים אמריקנים, המגעים שהחלו בסתיו 2010 הופסקו עם פרוץ המהומות בסוריה. המשא ומתן בין הצדדים התנהל באמצעות מתווך אמריקני, וגם שר הביטחון ברק היה מעורב בו.

האמריקנים הופתעו מנכונותו של ראש הממשלה לסגת באופן מלא מרמת הגולן - עד לקו המים של הכנרת, ולהציע בכך לסורים יותר מקודמיו. בכיר אמריקני המעורה בפרטי המשא ומתן טען כי המגעים היו מרחקי לכת וכי רק מלחמת האזרחים שפרצה בסוריה לפני כשנה וחצי מנעה את המשך השיחות בין הצדדים.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לפרסום בידיעות אחרונות כי "מדובר ביוזמה אחת מבין רבות שהוצעה לישראל בשנים האחרונות. בשום שלב ישראל לא קיבלה את היוזמה האמריקנית הזו. היוזמה ישנה ולא רלוונטית, ופרסומה כעת נובע מצרכים פוליטיים".