שותפויות "תמר" יספקו גז לדוראד ב-3.5 מיליארד ד'

(עדכון) - מדובר בחוזה לטווח של 16 שנה, כאשר אספקת הגז תחל במחצית השנייה של 2013, וההיקף יעמוד על כ-3.5 מיליארד דולר

יצרנית החשמל הפרטית דוראד חתמה היום (ב') על הסכם לרכישת גז טבעי ממאגר "תמר" בתום משא ומתן ממושך שנוהל בין הצדדים בשנה האחרונה. ההסכם ל-16 שנה ובהיקף של כ-3.5 מיליארד דולר. כמות הגז השנתית שתצרוך דוראד תעמוד על 0.7 מיליארד מ"ק (BCM).

דוראד מקימה על קרקעות קצא"א באשקלון תחנת כוח פרטית שתהיה בעלת הספק של 850 מגה-ואט ושתתחיל לפעול בסוף 2013. ההשקעה בהקמת התחנה נאמדת בכ-1 מיליארד דולר. אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון תקדים דוראד את קבוצת החברה לישראל שהתחרתה בה על יתרת הגז שנותרה מתוך סך יכולת ההזרמה של הצינור מתמר. שתי הקבוצות היו חתומות על הסכמים עם קבוצת EMG, ספקית הגז המצרי, שבה שותף הישראלי יוסי מימן.

מאגר תמר, שבו שותפות קבוצת דלק של יצחק תשובה, נובל אנרג'י, ישראמקו ודור גז, צפוי להתחיל בהזרמת הגז לישראל באפריל 2013 אך הקיבולת של הצנרת שהונחה מהמאגר לחוף אינה מסוגלת לספק לבדה את כל צריכת הגז הצפויה במשק מ-2015.

על רקע המחסור הצפוי בגז התנהל בשנה האחרונה מאבק קשה בין יצרני החשמל הפרטיים שכבר חתמו על הסכמים עם תמר, ובראשם דליה אנרגיות, לבין דוראד, החברה לישראל ומפעלי התעשייה הבינוניים והקטנים שמקווים לקבל גז מהמאגר.

החברה לישראל זקוקה לגז עבור תחנת הכוח הפרטית OPC במישור רותם שתחל בייצור חשמל בתחילת 2013 ועבור תחנת הכוח העתידית של מפעלי ים המלח שתזדקק לגז מ-2014. בפני החברה לישראל עומדת האפשרות לייבא גז טבעי נוזלי (LNG) באמצעות המצוף הימי מול חדרה שיתחיל לפעול בסוף השנה, אלא שעלות הגז מהמצוף תהיה גבוהה פי 3 מעלות הגז מתמר.

הסכמי הגז
 הסכמי הגז