עשרות מתעניינים במכרז להשכרה לטווח ארוך ברעננה

אופטימיות במשרד השיכון בנוגע למכרז לפרויקט המגורים הראשון להשכרה בישראל - "שכונת נאות עוזי" ■ 10 חוברות מכרז נרכשו עד כה

נקודת זינוק טובה למכרז הראשון שפרסם משרד השיכון להשכרה ארוכת טווח ברעננה? במפגש שיזמו משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר שהתקיים היום (א') במשרדי משרד האוצר בתל אביב נרשמה היענות מרשימה של קבלנים, יזמים וגופים מוסדיים. גורמים שנכחו במפגש מספרים כי החדר היה מלא עד אפס מקום וכשלושים נציגי חברות בנייה, יזמים וגופים מוסדיים השתתפו באירוע וקיבלו הסברים על אופן התנהלות המכרז, הפטור ממס והדרך במסגרתה יוכלו להוציא לפועל את הפרויקט.

במקביל, ל'גלובס' נודע כי נכון להיום נרכשו כ-10 חוברות מכרז על ידי חברות המתעניינות בפרויקט. מדובר בכמות מכובדת של מתעניינים במכרז במיוחד לאור העובדה שמדובר במכרז ראשון שעד היום עוד לא נעשה כמוהו בישראל. בו בזמן, יש לציין כי גם מי שקנה את החוברת אין כל וודאות שאכן יגיש הצעה למכרז או ישתתף בו בפועל בסופו של דבר.

במסגרת המפגש בו השתתפו נציגי משרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר ועיריית רעננה קיבלו היזמים, הקבלנים ונציגי המוסדיים סקירה על המתחם ועל תנאי המכרז. על פי מתווה המכרז הנוכחי ברעננה דירה ממוצעת בפרויקט תהיה בשטח 84 מ"ר בתוספת ממ"ד, כלומר 96 מ"ר. עוד על פי המכרז, דירה כזו תושכר במחיר קבוע מראש של 3,528 שקל לחודש, כולל מע"מ. הפרויקט כולו עתיד לכלול 238 דירות לשכירות.

הפרויקט המדובר, "שכונת נאות עוזי", מתוכנן להיבנות בפינה הצפון מערבית של העיר רעננה, בצמוד לשכונת לב הפארק הותיקה. בשכונה כולה יהיו 434 יחידות דיור בסך הכל, מתוכן 238 להשכרה, שייבנו בבנייני מגורים בגובה מקסימלי של 6 קומות. שטח הדירות בפרויקט להשכרה לא יעלה על 100 מ"ר. כל הבניינים יצטרכו לעמוד בתקן של בנייה ירוקה של מכון התקנים.

לדברי סגן ומ"מ ראש העיר, עו"ד איתן גינזבורג, יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובניה רעננה שהציג היום את התוכנית ליזמים וליווה אותם במהלך הסיור באתר:" הועדה המקומית לתכנון ובניה ברעננה עושה הכול על מנת לקדם תכניות בנייה חדשות למגורים ברחבי העיר. כולם מדברים על הצורך להוסיף דירות במרכז הארץ ואנחנו עושים מאמצים גדולים על מנת לממש זאת ברעננה. יחד עם ראש העיר רעננה, נחום חופרי, הצבנו לעצמנו מטרה להגדיל את היצע הדיור בעיר, תוך מתן פתרונות שונים ויצירת תמהיל דירות מגוון כחלק מחזון עירוני שלם."

המכרז המדובר הוא הראשון שיצא במסגרת "מסלול ב'" של מכרזים להשכרה לטווח ארוך. כזכור, מסלול א' מאפשר ליזמים להשכיר חלק מהדירות כאשר שאר הדירות מיועדות למכירה בשוק החופשי וזאת לעומת מסלול ב' הקובע כי הדירות כולן מיועדות להשכרה בלבד.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אמר היום כי "אני שמח לראות כי יזמים ומוסדיים מהשורה הראשונה מגלים התעניינות במכרזים לדיור להשכרה. מדובר במוצר חדש, אבל היזמים והמוסדיים שיקפצו ראשונים למים יוכלו לקבל קרקעות באזורי הביקוש החמים ביותר במחירים זולים ביותר עם הטבות מס מרחיקות לכת. עד היום לא היה שוק לשכירות, כי ההטבות ליזמים לא היו מספיק אטרקטיביות. קרקעות המדינה נועדו גם לשרת את האזרחים ולא רק את הרווחים. המהפכה בדיור להשכרה היא שלראשונה יהיה פיקוח על המחירים עם הנחה של לפחות 20% ממחירי השוק. לא ניתן לפנות את השוכר ולא ניתן להעלות מחירים מעבר לקבוע במכרז".

למרות האופטימיות שמשדרים במשרד השיכון יש גם כאלה הסבורים שמכרזי הדיור להשכרה בשני המסלולים אינם עתידים לספק את הסחורה. "אני מבלה את התקופה האחרונה בהרצאות לחברות שונות וגם למוסדיים בנוגע למכרזים. הם מאוד מסובכים וכולם מתקשים להבין אותם", כך אומר אבנר לוי, יו"ר ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים המכהן גם כיו"ר הועדה לבנייה להשכרה בהתאחדות בוני הארץ.

לדברי לוי, "כבר אמרתי בעבר שהמכרזים הללו מסובכים, מורכבים ומתוכחמים מידיי ואין לצפות שיזמים יעמדו בתור וישפכו עליהם כספים. הדרך הנכונה היא לתת לכוחות השוק לפעול. אני יודע שגם הגופים המוסדיים לא עומדים בתור כדי להיכנס לזה והתשואות האפשרויות לא מספקות אותם. יש רצון עז לבנייה להשכרה אבל פשוט לא יודעים איך לעשות את זה. הדברים צריכים להיות פשוטים, צריך לפרסם מכרזים לבנייה להשכרה במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. זה פשוט וברור, בלי התניות או תמהילים שונים. צריך לתת לשוק לעבוד לבד".

נזכיר כי שלושה מכרזים אחרים שפרסם משרד השיכון המיועדים לשכירות ארוכת טווח המשולבת עם דירות למכירה (מסלול א'), במודיעין, באר שבע ובירושלים נדחו לאחרונה בחודש נוסף. בזמן שבמשרד השיכון ובמינהל מקרקעי ישראל מסבירים שהסיבה לדחייה הייתה תקופת החגים והרצון לתת לניגשים שהות ארוכה יותר ללמוד את מסמכי המכרזים, גורמים בענף סברו כי היענות היזמים והקבלנים הייתה נמוכה ומטרת הדחייה היא כדי להשיג מספר רב יותר של ניגשים.