משרד האוצר: נכניס 1.35 מיליארד שקל מטבע וצ'ק פוינט

הכנסת צפויה לאשר מחר בקריאה שנייה ושלישית את חוק הרווחים הכלואים ■ על טבע וצ'ק פוינט לשלם יחד מס בסך 2.7 מיליארד שקל ■ הטבה של כ-50% בתשלום המס שהן צפויות לקבל תביא להכנסות של חצי מהסכום

במשרד האוצר מעריכים כי המדינה תשלשל לקופתה 1.35 מיליארד שקל בקירוב בגין תשלום המס על הרווחים הכלואים של שתי הנהנות העיקריות בחוק עידוד השקעות הון - חברת התרופות טבע וחברת הטכנולוגיה צ'ק פוינט - כך נודע ל"גלובס".

לפני שתתפזר מחר (ב') לקראת הבחירות, הכנסת צפויה לאשר בקריאה שנייה ושלישית את חוק הרווחים הכלואים, שמעניק הטבת מס משמעותיות נוספת לאותן חברות בינלאומיות.

הניתוח נעשה על בסיס הדוחות הכספיים של שתי החברות; על טבע וצ'ק פוינט לשלם יחד מס בגין אותם רווחים כלואים שעליהם כבר קיימות שומות בסך 2.7 מיליארד שקל. הואיל ושתי החברות צפויות לקבל הטבה של כ-50% בתשלום המס, ההכנסות הצפויות בטווח הזמן המיידי מהוות כמחצית מסכום הזה.

עוד נודע ל"גלובס" כי מאז גיבוש החוק, מתנהלים מגעים מתקדמים ולא רשמיים בין האוצר לחברות. מקורות באוצר הדגישו כי ההערכה הינה שבעקבות אישור החוק, אותן חברות לא צפויות להעמיד קשיים משפטיים נוספים, והן אכן ישלמו את המס המופחת. לפי תזכיר החוק, משרד האוצר מצפה לקבל עם אישור החוק הכנסות חד-פעמיות בסך 2-3 מיליארד שקל. אי לכך, טבע וצ'ק פוינט יספקו לבדן כמחצית הסכום.

צמצום המחסור

בשבוע שעבר פרסם האוצר את נתוני הגירעון לספטמבר, אך בראשונה נמנע מלפרסם את הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים. מספרים אלו הגיעו ל"גלובס", ולפיהם בתקופה אוקטובר 2011-ספטמבר 2012 הגירעון המצטבר שוב שבר שיא, וטיפס ל-37.5 מיליארד שקל - כ-4.1% מהתמ"ג, יותר מכפול לעומת היעד המקורי שקבע האוצר (2% תמ''ג) ועדיין הרחק מהיעד המעודכן (3% תמ''ג). אם הנחת העבודה נכונה, התקבולים המיידים של החוק צפויים לצמצם את המחסור בגבייה לעומת היעד - שעומד עתה על כ-2.5 מיליארד שקל - בכחצי מהסכום. עם זאת, יש לציין כי ההכנסות ממסים ב-2012 כבר הושפעו מאוד מתקבולים חד-פעמיים שאינם פרמננטיים, ואי אפשר יהיה להישען עליהם בשנה הבאה. עניין זה מחזק את ההערכה כי גם ב-2013 יהיה צורך בהעלאת מסים נוספת.