בעלי יחידות נופש יוכלו להשתחרר מעסקאות כובלות עם קלאב הוטל

בעלי יחידות הנופש יוכלו להשתחרר באופן מיידי מהעסקה תמורת תשלום חד-פעמי של 2,500 שקל, ואלה שלא יעשו זאת כעת יוכלו להשתחרר כל 4 שנים ללא קנס

אחרי כמעט 20 שנה, יוכלו בקרוב 40,000 בעלי יחידות נופש להשתחרר מהעסקאות הכובלות עם קלאב הוטל, שבהן היו נתונים גם בהסכמים ל-99 שנים.

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') את הנוסח הסופי של הצעת החוק שיזם ח"כ יואל חסון, אשר יאפשר לכל בעלי יחידות הנופש להשתחרר מהעסקאות הכובלות.

מהות הצעת החוק, שצפויה לעלות הערב להצבעה בקריאה שנייה ושלישית, היא כי בעלי יחידות הנופש יוכלו להשתחרר באופן מיידי מהיחידות שבבעלותם, תמורת תשלום חד-פעמי של 2,500 שקל; ואלה שלא יעשו זאת כעת יוכלו להשתחרר כל חלון זמן של 4 שנים, ללא כל תשלום קנס, וזאת בקציבת יחידת הנופש מראש.

עוד נקבע כי החקיקה לא תעסוק בעת הזו בחוזים שטרם נחתמו ערב כניסת החוק לתוקף, אלא תשחרר את כל חותמי החוזים בעבר.

ח"כ יואל חסון בירך את חברי הוועדה, צוות הוועדה והעומד בראשה על הזמן והעבודה שהשקיעו בניסוח הצעת החוק, וזאת כאשר אנו עומדים ערב בחירות.

לדברי ח"כ יואל חסון, "אני מתרגש מהבשורה שיש בהצעת החוק, שתאפשר למאות משפחות שהיו כבולות ליחידות נופש שנים רבות להתנתק מאותם חוזים כובלים, ושמח שהצלחנו לסיים את העניין עוד טרם פיזורה של הכנסת.

"הכנסת ה-18 מסיימת היום את עבודתה עם בשורה צרכנית, ואני שמח שעם הבשורה הצרכנית הזאת אני מסיים את עבודתי בכנסת הנוכחית, באמונה גדולה כי אמשיך בפעילותי למען אזרחי ישראל גם בכנסת ה-19".

אלא שלביטול יתלווה כאמור קנס מרתיע. על רקע זה הודיע היום שר התמ"ת שלום שמחון כי יגיש הסתייגות נגד הקנס הכבד.

לדברי הממונה על הרשות לסחר הוגן והגנת הצרכן, עו"ד תמר פינקוס, העסקה הניבה לקלאב הוטל רווחים אשר כיסו באופן מלא את עלות הקמת יחידות הנופש, ואף השאירו בידי היזם רווח ניכר בגובה של מיליוני שקלים: "קלאב הוטל לא הסתפקה ברווחים אלה. במהלך השנים שחלפו ממועד הרכישה, האמירו דמי האחזקה השנתיים באופן חד. בשנים האחרונות נדרשים קוני יחידות רבים לשלם אלפי שקלים בשנה, וזאת למרות תלונות על ירידה מתמדת באיכות השירות".

ואכן, לפי התחשיב של 35,000 בעלי 52 יחידות הנופש בקלאב הוטל אילת, ההכנסה לקופת קלאב הוטל היא כ-100 מיליון שקל בשנה.

"זו לא בשורה אלא ברירת מחדל", אומרת רות חזקין, מנכ"ל ארגון בעלי יחידות הנופש בישראל, "הרי מי הם הצרכנים שרוצים לבטל? קשישים, ניצולי שואה ואנשים קשי-יום ש'נתקעו' עם היחידות האלה. דמי ביטול גבוהים לא יאפשרו להם לבטל את העסקה".

לדבריה, הפשרה צריכה להיות שבעלי היחידות ישיבו את היחידות ללא תמורה, והעסקה תבוטל - "הרי הנכס נותר בידי בעליו, והוא יכול להמשיך להשתמש בו כבית-מלון או אפילו למכור את יחידות הנופש מחדש".

"אם קלאב הוטל הייתה עומדת בהסכם המקורי, לא היינו מגיעים למצב הזה. אנשים קנו את יחידות הנופש ושילמו עליהם עשרות אלפי שקלים במטרה לנפוש מדי שנה, אלא שדמי האחזקה השערורייתיים שקלאב הוטל גובה הפכו את העסקה הזו לאבסורדית. אם דמי האחזקה היו עומדים על מחצית ממה שהם היום, אנשים כן היו מוצאים פתרונות, גם באמצעות העברת זכות הנופש. מה שקלאב הוטל עשתה זה להפוך את הזכות לחובה", הוסיפה חזקין.

עם זאת, חלק מבעלי היחידות נושמים לרווחה: "סוף-סוף ניפטר מהטעות שעליה חתמנו לפני כמעט 20 שנה", כך אמרה הבוקר בעלת יחידת נופש של קלאב הוטל זה 17 שנה. "כל שנה דמי אחזקה היחידה עולים, ובעלי ואני, בני 70, נאלצים לשלם אלפי שקלים עבור יחידת נופש שאנחנו לא עושים בה כל שימוש".

מקלאב הוטל לא נמסרה תגובה.