הקרב על עמלות ההפצה בקרנות מגיע לוועדת הכספים

רשות ני"ע מבקשת להפחית העמלות בכ-20%, מהלך שיפחית כ-100 מ' ש' בשנה בהכנסות הבנקים ■ איגוד הבנקים: הפגיעה בבנקים תאלץ אותם לקצץ ולייעל את מערך הייעוץ

הקרב על עמלות ההפצה בין הבנקים לרשות ניירות ערך עומד להגיע לסיומו. היום צפויה ועדת הכספים של הכנסת להתכנס על מנת לאשר את התקנות שיזמה הרשות, שמטרתן הפחתת עמלות ההפצה שמשלמים מנהלי קרנות נאמנות לבנקים. משמעות ההפחתה, בשיעור של כ-20% מהעמלות המשולמות כיום, היא פגיעה של כ-100 מיליון שקל בשנה בהכנסות הבנקים. המפקח על הבנקים, דודו זקן, אינו מתנגד לתיקון.

ברשות ניירות ערך, בראשות פרופ' שמואל האוזר, סבורים כי עמלות ההפצה הגבוהות שהם משלמים לבנקים, מונעות מהיצרנים להוריד את דמי הניהול שהם גובים מהציבור. לכן, במקביל למהלך הגיעה הרשות לסיכום עם איגוד הקרנות, לפיו מנהלי הקרנות יפחיתו את דמי הניהול ללקוחותיהם במלוא גובה ההפחתה של עמלות ההפצה, וזאת למשך חצי שנה. בתום תקופה זו, ובגלל התחרות החריפה בענף, לא יעלו המנהלים את דמי הניהול חזרה, וכך תושג ההוזלה הרצויה.

ואולם, איגוד הבנקים סבור כי את מטרת הורדת דמי הניהול ניתן להשיג בדרכים ראויות יותר (בעיקר פתיחת השוק לתחרות מצד מנהלים זרים), ואף מתריע מפני פגיעה במשקיעים. "עמלות ההפצה אינן החסם שמונע הוזלת דמי הניהול לציבור", אומר משה פרל, מנכ"ל האיגוד. "מדובר במהלך שאף עלול להזיק לציבור המשקיעים. מי שמחליט להעביר כסף שמממן את מערך הייעוץ של הבנקים אל הגופים המוסדיים, מחליט למעשה גם לפגוע ביכולתם לספק את שירותי הייעוץ".

באיגוד הבנקים סומכים את טענותיהם על מחקר שביצעה עבורם חברת המחקר TASC. המחקר בחן 39 אלף קרנות מתוך מאגר בלומברג, המנוהלות בעשר מדינות שונות בעולם. מהמחקר עולה כי דמי הניהול שמשלמים המשקיעים הישראליים בקרנות מנייתיות ואג"חיות, גבוהים ב-28%-52% מדמי הניהול הממוצעים הנהוגים בעולם (למעט בקרנות כספיות).

עמלות ההפצה שמשלמים מנהלי הקרנות הישראלים לבנקים, כך לפי המחקר, נמוכות בכ-11%-18% מהעמלות הנהוגות בעולם. כך יוצא כי נתח מהותי מדמי הניהול בקרנות נשאר בידי מנהלי הקרנות עצמם.

"ההפחתה לא תגיע לכיסי המשקיעים"

באיגוד חוששים כי הפגיעה בכיסם של הבנקים תביא לכך שהם יצטרכו לקצץ ולייעל את מערך הייעוץ. כדוגמה, מפנים באיגוד למערך הייעוץ הפנסיוני בבנקים, שעדיין לא מתרומם בגלל שנקבעה שם עמלת הפצה נמוכה מדי (0.25%), שלא מתמרצת את הבנקים להשקיע בפיתוחו. כן חוששים באיגוד, כי ההפחתה בעמלות ההפצה לא תתגלגל בסופו של דבר לכיסי המשקיעים. שכן, גם אם מנהלי הקרנות יורידו את דמי הניהול בקרנות שלהם, מהר מאד הם ינפיקו קרנות חדשות עם דמי ניהול גבוהים יותר.

נושא עמלות ההפצה נקבע אמנם במסגרת ועדת בכר, כלומר לפני כשבע שנים, אך הוא היה נושא לדיונים רבים ועמד בפני שינויים מספר פעמים מאז. בהתאם לתקנות שיעמדו לאישור מחר, עמלות ההפצה בקרנות כספיות, שבהן מנוהלים כ-38 מיליארד שקל (24% מהענף כולו), יופחתו מ-0.125% ל-0.1%. עמלות ההפצה בגין קרנות אג"ח (כ-70 מיליארד שקל) וקרנות מנייתיות (כ-10 מיליארד שקל) יופחתו ל-0.35%, במקום 0.4% ו-0.8% בהתאמה. בקרנות שקליות (המנהלות כ-34 מיליארד שקל) תופחת עמלת ההפצה ל-0.2%, במקום 0.25% כיום.