מעשים לחוד: יצוא הסחורות האמריקני לאיראן גדל בכ-33%

הגידול נרשם בעיקר בשל יצוא הדגנים ■ לפי הנתונים הרשמיים ב-8 החודשים הראשונים של השנה גדל הייצוא האמריקני לאיראן לרמה של 199.5 מיליון דולר, לעומת -150.8 מיליון דולר ב-2011

אומנם הקהילה הבנילאומית הכריזה היום (ב') על סנקציות כלכליות חדשות על איראן, בניסיון ללחוץ אותה עוד יותר לבטל את תוכנית הגרעין, אך נתונים שפורסמו בארה"ב לפני כשבוע מעידים כי דיבורים לחוד ומעשים לחוד. לפי הנתונים, הייצוא האמריקני לרפובליקה האסלאמית גדל בכ-33% ב-8 החודשים הראשונים של 2012.

הייצוא האמריקני לאיראן הסתכם בתקופה זו בכ-199.5 מיליון דולר, עלייה מהותית לעומת 150.8 מיליון דולר ב-2011, שמיוחסת למכירת דגנים. אולם, הנתון עדיין הפתיע רבים, בייוחד בשל המאמצים של המערב לבודד את איראן מבחינה כלכלית, אותם מובילה ארה"ב עצמה.

חרף הנתון המפתיע, חלה ירידה בייצוא מוצרים הנחשבים להומאנים, כגון תרופות, זאת בשל החשש של יצואנים אמריקנים רבים כי האיראנים לא יוכלו לשלם להם עבור הסחורות בשל הסנקציות הפיננסיות המוטלות על איראן. עם זאת, לפי הנתונים, סחורות כגון מוצרי חלב וציוד רפואי, שאותן הממשל האמריקני מתיר לייצא, ממשיכים לזרום לרפובליקה האסלאמית חרף קשיי התשלום.

בתוך כך, שרי החוץ של האיחוד האירופי אישרו היום סבב נוסף של סנקציות כלכליות על איראן, הכולל בין היתר איסור על כל העברות כספיות בין מדינות האיחוד לרפובילקה האסלאמית ולמערכת הבנקאות שלה. החריג היחיד בסנקציות אלה מתייחס להעברות של סחורות הומניטאריות שונות כגון מזון ותרופות.