מבחן דרכים: מרצדס A קלאס - מקום טוב בקומפקט-פרימיום

מרצדס A קלאס החדשה, שתוכננה שלא על-מנת להסתער אלא כדי לא להישאר מאחור, מצליחה להפוך לאופציה ראויה ביותר עבור שוחרי הקומפקט-פרימיום

על חטאיי אני בא להתוודות: כבר בלידתה אהבתי את המרצדס A קלאס. פינה חמה היתה שמורה בליבי לחדשנותה, לתעוזתה, לחריגתה מן העדר. אהבתי - רחמנא ליצלן - אפילו את העיצוב.

ה-A קלאס נולדה ב-1997. היא נראתה כאילו עוצבה בידי מעצב הנעליים של נייקי, צוידה בהנעה קידמית (במרצדס!), ונבנתה על ריצפה כפולה כדי לפנות עוד מקום לנוסעים. לא היו הרבה אוהבים ל-A. אבל אני התעקשתי. אולי מחמת נטייתי הטבעית ללכת עם המיעוט הנרדף. וגם כאשר היא נכשלה כישלון מביך ב"מבחן האייל" (אותו תרגיל התחמקות תזזיתי ממכשול הפורץ לכביש), והתהפכה על צידה - לא התרגשתי.

אני מכיר כמה וכמה מכוניות מאותן שנות ייצור שהיו עושות פליק-פלאק שלם במבחן הזה, ולא רק מתהפכות. וחוץ מזה, הלקח שאני הפקתי מן המבחן הזה היה אחר לחלוטין. אני הבנתי שאם אני נוהג ב-A קלאס מן הדור הראשון ואייל אידיוט חוצה את הכביש, אני לא מנסה בכלל להתחמק. אני נכנס בו בזהירות, פושט את עורו לטובת מעיל נאה, מנסר את קרניו לקשט בהן את סלון ביתי, וממשיך בדרכי. וכי במה זה גרוע מכל מעשה ציד אחר - חוקי, מהודר, אצילי ומגעיל - ההורג איילים עם רובה גדל-קליבר ולא עם טמבון?

אך העולם הכלכלי לא אוהב מיעוטים. ה-A קלאס די נכשלה, והיה ברור כי יש לבצע בגופה מהפך מרחיק לכת. בעיקר נוכח העובדה שהסגמנט הקרוי "פרימיום קומפקט" נעשה חם, פופולרי ודואופולי. רק אודי A3 וב.מ.וו סידרה 1 ובמידה מסוימת אלפא ג'ולייטה נלחמות שם זו בזו. למרצדס כמעט ולא היתה נוכחות.

השנה זה קרה. A קלאס חדשה לחלוטין, שונה לחלוטין, מצוידת היטב למלחמה על מקום טוב בשדה הקומפקט-פרימיום.

במרצדס הסבירו כי ה-A הפעם פירושו ATTACK. התקפה. הסתערות. אך למען הדיוק ההיסטורי צריך לומר כי ה-A החדשה לא נולדה כדי להסתער, אלא כדי לא להישאר מאחור. להבדיל מן הדור הראשון, ה-A בת הדור השלישי אינה מכונית יוצרת, אלא מכונית מגיבה. לא תוקפת, אלא מתגוננת. מכונית שתיאבק במתחרותיה בנשקן הן; מכונית קומפקטית מן הזן המקובל, המבקשת לרכוש את לב (וכיס) לקוחותיה, באיכות, בהידור, בפינוק, בהדר. לאו-דווקא בחדשנות נועזת ומסוכנת.

עיצובה של ה-A החדשה לא יותיר איש אדיש. היא מאוד מוחצנת. עתירת קווי אופי חדים, תפניות עיצוביות, הפתעות וקימורים. החזית מעבירה את המסר המיוחל: אנרגטיות, יוקרה, מרצדס. הצדודית מעלה מן הזיכרון את המעצב האגדי כריס בנגל (לשעבר מעצב מכוניות בב.מ.וו, היום מעצב טאבלטים בסמסונג). אפשר לזהות שם כמה מקווי המתאר שאפיינו את יצירותיו המרתקות. הירכתיים? לטעמי הן קצת מופרזות. קצת יותר מדי. אבל עדיין בגדר הסביר. בסופו של דבר זו מכונית נאה. היא לא תתפוס את המביט בה בצווארונו, אך היא בהחלט תחלץ ממנו מבט שני ומעריך.

תא הנוסעים נאה, מרווח, איכותי. עונה לציפיות. וגם כאן יש פה ושם הגזמת-מה. למשל, מי צריך חמש יציאות אוורור מול היושבים מקדימה? זה אמנם נאה, אך גם די מיותר. ריח דקיק של גימיק עולה מו הגודש הזה.

ניתוק מהעולם האכזר

המכונית הראשונה בה נהגתי עוטרה בעיצובי AMG. לא להתבלבל: מדובר בעיצוב בלבד, לא במוטוריקה. כלומר, הרבה דמוי סיבי-פחמן, הרבה שחור וקצת אדום, מושבי ספורט, עיטורי כרום. יפה בהחלט. גם נעים ונוח. ולמרבה השמחה גם מרווח להפתיע במושבים האחוריים.

זו היתה ה-A200, עם 156 כוחות סוס, גיר כפול-מצמדים (DSG) חדש, בן שבעה הילוכים. היא מהירה, היא איתנה, היא מקרינה את המנות הנכונות של הידור ו"פרימיום", היא לא ספורטיבית. ההנעה הקדמית גובה מחיר-מה, ההגה המתוגבר חשמלית לא תמיד קואופרטיבי כנדרש, וכיול המתלים אינו בנוי להפקת אדרנלין, אלא להפקת חוויית נסיעה מוצלחת מאוד. ודומה שזה יהיה נשקה הייחודי של ה-A, כי התכונה הבולטת ביותר שלה (והיא בולטת עוד יותר ב-200-A דיזל הנפלאה שבה נהגתי אחר-כך), היא השקט. הדממה המופתית, המושלמת, האלגנטית, העריבה כל-כך לאוזניו המעונות של ישראלי מוכה דציבלים - שבה המכונית הזאת גולשת לאורך הכבישים. פשוט מדהים. וכל עוד הכביש אינו משובש ממש, ה-A הזאת מרחפת בדרכים לא פחות טוב ולא פחות משכנע ממכונית היקרה ממנה פי שלוש ואולי אף פי ארבע. והרי ניתוק ובידוד מן העולם האכזר ומן המהומה הגסה שבחוץ, הם מדרישות היסוד של מכונית פרימיום אמיתית, לא-כן?

בסיומו של האירוע זכינו גם לטעימת נהיגה קטנה בשפיץ הכוחני (הנוכחי) של הסדרה: 250-A "בתכנון AMG". כלומר, לא רק עיצוב וקישוט כנזכר לעיל, אלא גם מתלה קידמי, כיול, הספק, חידוד ההגה ואילוף מחשב המנוע. 211 סוסים, 35 קג"מ זמינים, 6.6 שניות ל-100. אוטו רציני. ודי היה בצמד סיבובים קצרצרים על מסלולון מיזערי כדי להזכיר שגם במרצדס יודעים פרק לא מבוטל בהילכות ספורטיביו*ת.

דומני כי הסיכום הראוי ביותר של ה-A החדשה יהיה זה: עד כה נתבקשו שוחרי הקומפקט-פרימיום להתלבט בין שתי מכוניות. מעתה עליהם לבחור מתוך שלוש. לכל אחת מהן ייחוד משלה, איכות משלה, אופי משלה. לא פשוט.

בעבר אפשר היה לכנות דילמה שכזאת בשם "צרות של עשירים". אך עם המחירים החדשים של הפלח המוטורי הזה אפשר כבר לומר כי אלה רק "צרות של אמידים".

הכותב היה אורח מרצדס בסלובקיה

מרצדס
 מרצדס

חלק מהמתחרות

אאודי A3 2013

עוד לפני סוף השנה תנחת כאן ה-A3 החדשה של אאודי. העיצוב שומר על קווי המתאר המוכרים של המכונית היוצאת אך הפלטפורמה חדשה עם בסיס גלגלים מורחב באורך 2.64 מ', שמעניק יותר מרחב פנימי - במיוחד ליושבים מאחור

ב.מ.וו סדרה 1

במחיר שמתחיל ב-167 אלף שקל לדגם אוטומטי מציעה ב.מ.וו את הדור החדש של סדרה 1 בגרסת ה-116 ההתחלתית עם מנוע 1.6 ליטר בהספק 136 כ"ס. למכונית יש שלדת הנעה אחורית מושחזת, תיבה אוטומטית מתוחכמת בת 8 מהירויות וביצועים נמרצים.

וולבו V40

בעוד זמן לא רב תגיע אלינו הנציגה החדשה של וולבו בפלח הקומפקט פרימיום. ל-V40 החדשה יש מרכב האצ'בק ספורטיבי למראה ושלל טכנולוגיות בטיחות מתקדמות, כמקובל אצל וולבו, כולל מערכת לבלימת חירום אוטומטית בעיר.