שוב הפגנות אלימות ביוון; מפגין בן 66 מת מדום לב

(עדכון) - היוונים הכריזו על שביתה כללית בשל כוונת הממשלה לאשר את תוכנית הצנע בהיקף 13.5 מיליארד אירו

רבבות יוונים יוצאים היום (ה') שוב לרחובות למחות על המצב הכלכלי הקשה במדינה, נוכח כוונת הממשלה להעביר את חבילת הצנע בהיקף של 13.5 מיליארד אירו על מנת לקבל את התשלום הנוסף מהאיחוד האירופי במסגרת חבילת הסיוע. כמה מאות צעירים התפרעו עם כוחות משטרה בבירה אתונה.

בתגובה לאלימות חלק מהמפגינים ירתה המשטרה גז מדמיע ורימוני הלם, מה שהביא לפיצות ההפגנה המרכזית לשתיים. אחד המפגינים, בן 66, לקה בליבו ומת. הפגנה אחרת בצפון יוון, בה השתתפו כ-17 אלף איש, הסתיימה ללא אלימות.

במקביל הוכרזה היום שביתה כללית ביוון למשך יום אחד, בעוד מנהיגי אירופה יוצאים לפסגה נוספת בבריסל. השביתה קרקעה מטוסים, שירותים ציבוריים לא סופקו, בתי ספר נסגרו, חנויות לא פעלו ובתי חולים פעלו במתכונת חירום. האיים נותרו מנותקים בעקבות שביתה בנמלי התעופה והים.

ההפגנה היום היא עוד אחת ממאות הפגנות שידעה אתונה ב-3 השנים האחרונות, אך היוונים נשמעים מיואשים מתמיד.

"אנחנו שוקעים והמיתון רק מחריף", אמר דימיטריס אסימקופולוס, יו"ר איגוד העסקים הקטנים, לסוכנות AP. "כ-180 אלף עסקים קטנים בסכנת סגירה ומתוכם כ-70 אלף צפויים להיסגר בחודשים הקרובים".

במסגרת תוכנית הצנע החדשה צפויות גם העלאות מסים שעלולה לפגוע בעסקים קטנים רבים. לדברי אסימקופולוס, "בשנת 2011 רק 20% מהעסקים היו רווחיים כך שהעלאות מס מעבירות מסר אחד: תעלימו מסים או שתסגרו את העסק".