חברת ייעוץ בינלאומית: ת"א מותג אטרקטיבי יותר מטוויטר

מסתבר שתל-אביב היא לא רק עיר ללא הפסקה ■ היא גם מותג אטרקטיבי יותר מ-90% מהמותגים המוכרים בארצות-הברית, ביניהם הרולינג סטונס וטוויטר, ושווה ברמת הנועזות לאפל

עכשיו זה רשמי: על פי נתונים שפירסמה חברת הייעוץ הבינלאומית BAV, תל-אביב היא מותג בינלאומי אטרקטיבי יותר מ-3,150 (90%) מותגים מוכרים בארצות-הברית, ביניהם להקת הרולינג סטונס ורשת טוויטר. כך עולה מנתונים שפירסמה חברת הייעוץ האמריקנית BAV הפועלת ברחבי העולם.

לפי הנתונים שפירסמה החברה, העיר גם נתפסת כיום כחדשנית יותר מ-75% מהמותגים האהובים בארצות-הברית, ביניהם רשת האופנה Abercrombie & Fitch, חברת הרכבים אאודי, ועיתון הוול סטריט ז'ורנל, ושווה ברמת הייחודיות, הנועזות והעצמאות שלה לאפל, ליוטיוב ולנשיונל ג'יאוגרפיק.

הילה אורן, מנכ"ל מנהלת עיר עולם בעיריית תל-אביב שמטרתה - הפיכת העיר לעיר גלובלית, מסבירה את הנתונים. "תל אביב היא מותג אכותי. אנשים מסתובבים בה ומרגישים בטוחים גם בשתיים בלילה והתחושה בה שהיא מחבקת אותך באשר אתה. בנוסף, הכלכלה בעיר יציבה וסטארטפים מציפים אותה", היא אומרת.

למרות שהמוניטין של העיר טבוע בעיקר בחיי הלילה שהיא מציעה, אורן מסבירה כי אנשי העירייה דווקא לא מתמקדים בלמתג אותה ככזו בעולם ומעדיפים למצב אותה כעיר מתוחכמת יותר. "בחרנו להתחבר לדי.אנ.אי האמריקאי, למצב את העיר כגלובלית, חדשנית, שחושבים בה מחוץ לקופסה. בהתאם לכך גם התחברנו לקהל המתאים שמתעניין בעיר חדשנית ויזמית, כמו הסיליקון ואלי וטקסס", היא מסבירה ומדגישה כי "35 אחוזי הצעירים באוכלוסיית העיר מהווים יתרון משמעותי".

אושייות תל-אביביות שמחו היום לשמוע על הפופולריות שזכתה לה העיר האהובה עליהם. "תל אביב עיר נורא מדליקה ומוצלחת, מותג מצויין שמי שדוחף אותו קדימה הוא התושבים שבה", אומר הבמאי והעיתונאי, גל אוחובסקי, ומייחס את הבחירה בתל אביב לתיירות בעיר ולתעשיית הסרטים שבה. "כולם מאוד נהנים מהפתיחות והאנרגיות של העיר. מעבר לזה, יש גם הרבה אינטרקציה סביב הצלחות של סרטים וסדרות ישראלים ולכן גם נוצרה יותר מודעות".

"בשנים האחרונות הרבה גופי תקשורת בעולם "גילו" את תל אביב", אומר איתי וולדמן, עורך טיים אאוט, "והיא זוכה לדחיפה חזקה. אני כבר לא יכול לזכור כמה פעמים שמעתי שתל אביב נבחרה ל'אחת מהערים המגניבות בעולם', 'אחת הערים עם חיי הלילה הכי בועטים', 'אחת הערים עם האוכל הכי טעים'. אז אני מניח שהדברים האלה מחלחלים. תל אביב היא גן עדן לתיירים - הישראלים נראים מאוד יפים ואקזוטים, מזג האוויר מצוין, האוכל מעולה, הים מלא חתיכים וחתיכות וחיי הלילה מגניבים. כשחושבים על זה, זה היה רק עניין של זמן עד שהעולם יגלה את העיר. ככל שישראל נתפסת כקיצונית ובעייתית יותר אז זה דווקא מדגיש שמדובר באי של שפיות".

פרופ' רם הרשטין, מומחה למיתוג שבימים אלה מבצע מחקר על מיתוג ערים מסכים עם אוחובסקי בעניין הפתיחות שהעיר מציעה. "כל תייר בעיר מרגיש שהוא יכול לעשות פה 'מה שהוא רוצה'. התיירים מספרים שהם נהנים בעיקר מהדברים הפשוטים יחסית כמו לשבת ולשתות בירה ולא להיות רשמיים". בתחומים אחרים, כמו מרכזי תרבות, מוזיאונים, נקיון ורמת החופים, מסביר פרופ' הרשטין, תל-אביב דווקא מדורגת על-ידי תיירים כפחות חזקה.

בחמש השנים האחרונות חוברת מנהלת "עיר עולם" לשותפים שונים כמו משרד החוץ, נספחים כלכליים ונספחי תיירות במטרה להגיע לקהילות שונות ברחבי העולם ולמצב את העיר דווקא בתחומי החדשנות והיזמות. אבל הרבה מפעילותה מתבצעת גם בתוך העיר. "כדי לממש את החזון התחלנו לפזר WiFI ברחבי העיר, לאפשר הנחה בארנונה לסטרטפיסטים, לסייע לצעירים מחו"ל המעוניינים לעבוד בתחומי ההייטק בארץ ולהעניק תמיכה וייעוץ לסטרטפים עצמם", אומרת אורן.

כך למשל, ביום שני הקרוב תתקיים במכללה האקדמית ת"א-יפו "ועידת תל אביב הראשונה לחדשנות ערים", שתהווה את אות הפתיחה לחודש החדשנות והיזמות של המנהלה ותארח יזמים, מפתחי נדל"ן ומפתחי אפליקציות מרחבי העולם.

פרופ' הרשטין דווקא חושב שהניסיון ליצור מיתוג כפול של תל אביב כעיר תיירותית וליברלית, לצד הניסיון להפוך אותה לחממת הייטק גדולה, בעייתי. "תל אביב היא עיר משגשגת אבל צריך להחליט אם זאת עיר המתרכזת בתיירות, עיר בילויים או עיר של יזמות וסטארטפ?", הוא אומר, " לבחור ב'דגל' אחד בלבד ולהרים רק אותו".