יום השנה למפולת 1987: האם נחזה בקרוב ב'שידור חוזר'?

היום לפני 25 שנה השווקים רעדו ומדד הדאו ג'ונס צנח בכ-22% ■ בעוד מומחים מנסים לחזות האם קריסה שכזו קרובה בעתיד הקרוב, ג'ונתן בורטון, טוען שתהיה זו הזדמנות מצוינת לקנות מניות

היום, מומחי ההשקעות הותיקים והמנוסים היו צעירים ב-25 שנה ב-19 לאוקטובר 1987, כאשר הם למדו שיעור חשוב וכואב לגבי פניקה בקרב משקיעים, שהובילה את השווקים לצניחה של עשרות אחוזים.

באותו "יום שני השחור" מדד הדאו ג'ונס צנח ביותר מ-22% ואיבד כמעט שליש מערכו והמשקיעים חששו כי הם עומדים לחוות "שידור חוזר" של המשבר הגדול שהתרחש 60 שנה לפני כן (משבר שנות ה-30). לכן, כאשר מציינים רבע מאה למשבר "יום שני השחור", משקיעים ומומחים שואלים את עצמם האם קיים סיכוי שקריסה כזו תתרחש בקרוב? והאם יש ללכת אחר העדר ולברוח מהשווקים?

מיכאל בלקין, מנהל קרנות טוען כי ב-12-15 חודשים הבאים תתרחש צניחה של כ-40% בשוק המניות, בעקבות משבר החוב באירופה שמעיב על הכלכלה הגלובלית ורווחי החברות. אנליסטים ומומחים אחרים, מסכימים עימו וטענים כי קריסה שכזו תתרחש בזמן הקצר בטענה כי "מה שהיה הוא שיהיה". אותם מומחים מצדדים בתיאוריות הכלכליות שמנסות לתזמן את הקריסות בשווקים הפיננסים.

בטור דעה שכתב ג'ונתן בורטון (Burton) במרקטווץ' הוא טען שגם אם תתרחש קריסה שכזו יהיה זמן מצויין להשקיע. "למעשה, היום שלאחר 'יום שני השחור' סיפק למשקיעים הזדמנות מצויינת לקנות מניות".

בורטון מציין כי מי שהשקיע 10,000 דולר במניות שונות במדד הדאו ג'ונס ב-20 לאוקטובר 1987, השיג תשואה של כ-1,270%, קרי, 137 אלף אלף דולר. "מדובר בתשואה שנתית של כ-11%, כולל דיבדנדים וחישוב של העשור האבוד בין 2000 ל-2010", הוא טוען. "אולם, כדי לקנות מניות בתקופה שבה הפסימיות בשיא, דרושים עצבים מברזל, שאין למרבית המשקיעים", הוא מוסיף.

אז מדוע בכל זאת לרכוש מניות כשהדובים דוהרים? בורטון פשוט ממליץ להקשיב לאותם גורואים למודי ניסיון כדוגמת וורן באפט שטען כי יש להיכנס לשווקים בזמן שכולם בורחים ומפחדים, ולברוח מהשווקים כאשר כולם חמדנים.

"בימים גרועים, אנשים חושבים שהתשואות יהיו נמוכות והסיכון גבוה, ובימים של גאות בשווקים אנשים חושבים שהתשואות יהיו גובות והסיכון נמוך", אומר מאיר סטטמן, פרופסור כלכלה מקליפורניה, שטוען כי המשקיעים המצליחים מבינים כי הפסדים הם חלק מהמשחק וזה לא סוף העולם.

מחקרים התנהגותיים תומכים בעמדתו של סטטמן וגורסים כי אותםפ משקיעים מצליחים אינם סולדים כלכך מהפסדים. "הם יודעים שלא כל החלטה הולכת להיות החלטה מנצחת, אך הם שואלים את עצמם האם זוהי החלטה חכמה?", אומר סטטמן.