דיווח: מדינות אירופה שוקלות "תספורת" באג"ח של יוון

התוכנית, במסגרתה יוון תרכוש אג"ח של עצמה ותבצע "תספורת" למשקיעים, הועלתה בשנה שעברה אך ירדה מסדר היום בשל התנגדות גרמניה ■ כעת, לפי דיווח ב"ג'ורנל", הבנק המרכזי האירופי תומך בה

מדינות אירופה שוקלות תוכנית שתאפשר ליוון להקטין את החוב הלאומי שלה באמצעות רכישת אג"ח ממשלתיות של יוון מגופים פרטיים - ומחיקתן. כך מדווח היום (ו') העיתון "וול סטריט ג'ורנל".

את התוכנית הגו גורמים באירופה כבר באמצע השנה שעברה אך בסופו של דבר היא נפלה. כעת, לפי הדיווח, היא זוכה לתמיכה מחודשת של הבנק המרכזי האירופי, שמנסה לדחוף אותה מאחורי הקלעים. הבנק המרכזי האירופי סירב להגיב לדברים.

לפי התוכנית, יוון תרכוש אג"ח ממשלתיות של עצמה (BuyBack) ממוסדות פיננסיים פרטיים המחזיקים באגרות החוב שלה, תוך שהיא תבצע "תספורת" לאותם משקיעים, כלומר תקנה מהם את אגרות החוב במחיר נמוך מהערך הנקוב שלהן. לאחר מכן, יוון תבצע הפחתה מלאה של אגרות החוב ולמעשה תמחק אותן ותקטין בכך את החוב הלאומי שלה.

"זה כרוך בהסכמה של אותם גופים פרטיים ולמעשה נותנים להם את האפשרות לחסל כל חשיפה ליוון עכשיו אם הם מסכימים לקחת על עצמם הפסד מסוים", אמר גורם המקורב למגעים. הכתבה ב"וול סטריט ג'ורנל" מתבססת על 2 גורמים המעורבים במגעים.

מספר מכשולים עומדים בפני התוכנית. ראשית, יוון צריכה גישה למיליארדי אירו כדי לבצע אותה ולא ברור מהיכן תשיג את הכסף. בשנה שעברה כאשר התוכנית עלתה על הפרק, גרמניה התנגדה לספק ליוון מזומנים כדי לבצע את רכישות האג"ח, ומאז התנגדות זו של גרמניה רק גברה. למעשה, גרמניה היא הסיבה שהתוכנית נזנחה ב-2011.

בעיה נוספת היא שעצם החשיפה של התוכנית גורמת לעלייה במחירי אגרות החוב של יוון, מה שעלול לייקר את ביצוע התוכנית. "הבעיה היא שאגרות החוב יזנקו ברגע שהתוכנית תפורסם וזה למעשה מעקר אותה מתוכן", אמר אחד הגורמים ל"ג'ורנל".

היקף אגרות החוב עליהן מדובר הינו 63 מיליארד אירו בערך נקוב, כלומר לפני ה"תספורת", אך הן נסחרות בשווי נמוך בהרבה. יש לציין כי בתחילת השנה הסכימו מחזיקי אג"ח פרטיים של יוון ל"תספורת" של 53.5% במסגרת תוכנית הסיוע ליוון.

בשלהי ספטמבר, סוכנות החוב של יוון ערכה "ניסוי כלים" והשיקה תוכנית רכישות קטנה בהיקף של 100 מיליון אירו של אג"ח יווניות. היא קנתה את האג"ח במחיר של 20 סנט על הדולר, אך באופן מיידי צצו בשווקים תקוות לתוכנית גדולה יותר שנרקמת, מה שהביא לזינוק של 20% באגרות החוב של יוון בשבועות האחרונים.

אחד הגורמים אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" שה-ESM, מנגנון החילוץ הקבוע של אירופה, יוכל להלוות כספים ליוון כדי שזו תבצע את הרכישות ותקטין את החוב שלה, אך כמובן צפויה התנגדות מצד גרמניה ומדינות נוספות באירופה שמלוות את הכספים ליוון.

התוכנית האמורה קיבלה חיים מחודשים בוועידת קרן המטבע שהתקיימה בטוקיו לפני שבוע, ע"י חבר הבנק המרכזי האירופי, יורג אסמוסן. הוא רמז שיש להשתמש בכספים מה-ESM כדי לאפשר ליוון לרכוש אג"ח ממשלתיות של עצמה המוחזקות ע"י הבנק המרכזי האירופי, ודבריו פורסמו בעיתון הגרמני "Sueddeutsche Zeitung". לדבריו, "עלינו לחשוב בשבועות הקרובים על פתרונות כמו BuyBack".

מיד לאחר פרסום דבריו של אסמוסן, גורמים בממשלת גרמניה דיברו על התוכנית בביטול ואמרו שהיא לא מציאותית.