ללא תקווה

סביר להניח כי המשבר הכלכלי שלו אנו עדים באירופה, בארה"ב ואף במזרח הרחוק יגיע לחופי ישראל. השפעת המשבר ניכרת במשק הישראלי כבר עתה, ויש לכך אותות לא מעטים בשוקי הנדל"ן, התעסוקה, והאשראי, מצוקת המזומנים וקשיי הנזילות והפעילות הדלילה בבורסה לניירות ערך.

במקום הכבדת הנטל והטלת גזירות לפתרון בעיות תקציב 2013, יכולה הממשלה לספק למגזר העצמאים והעסקים הקטנים כלים להתמודד עם המצב הקשה, הממשמש ובא, ואופק חיובי. בין הצעדים המתבקשים - הגברת ההיצע והזמינות של האשראי לסקטור העצמאים והעסקים הקטנים, ריכוז והגדלת הנגישות למידע חיוני, ייעול התהליכים הרגולטיביים הקשורים להקמתם ולפעילותם של עסקים קטנים ובינוניים תוך הקטנת העומס הביורוקרטי, וכן הגדלת ההשתתפות של עסקים קטנים ברכש הממשלתי.

בל נטעה. כל הנקודות שנמנו אינן המצאה שלי, כולן לקוחות מהחלטת הממשלה מספר 3409 מיום 3.7.2011 שעניינה "עידוד פעילותם של עסקים קטנים ובינוניים בישראל".

חלילה לנו להיות מושפעים מקריאות מוקצנות על מצבנו הכלכלי המצוין, מצד אחד, או על הקטסטרופה הממשמשת ובאה, מנגד. בשנים 2002-2003, המצב היה קשה הרבה יותר. והראיה לכך, שיעור אבטלה דו-ספרתי שבו היינו. אני מאמין, כי בעזרת מדיניות כלכלית נכונה הצלחנו להגיע למצב כלכלי טוב, שעמד לנו במשבר העולמי של 2008.

בין אם המצב יחריף או לא, התמונה החזויה של תקציב 2013 כבר ידועה: גירעון של 15 מיליארד שקל. רוב פתרונות האוצר שעליהם אנו שומעים הם של הכבדת הנטל, והטלת עוד ועוד גזירות ומסים, כאשר חוק ההסדרים עוד לפנינו.

הראייה של השלטון, כי הפתרון למימון הגירעון הוא הטלת גזירות חדשות, הכבדת נטל המס על מעמד הביניים - על-ידי רעיונות שבאים מהגורן ומהיקב, מתן "מתנות מס" למגזרים "המפונקים" ממילא, וצמצום גורף של התקציבים - לוקה בעיוורון לגבי מגזרים שלמים היוצאים נפגעים בשל המדיניות הזו. כל זאת ללא מתן פתרונות פוזיטיביים ומעשיים, ללא תקווה ואופק.

הכסף יחזור לאוצר

את ההכנסות ממסים ניתן להגדיל גם ע"י תמיכה בצמיחת מגזר העצמאים והעסקים הקטנים ועידודו, ולא רק ע"י גזירות. 65%! מהתוצר העסקי בשנת 2011 נבעו ממגזרי המסחר והשירותים, שמעסיקים 69% מכלל המועסקים, כ-1.4 מיליון עובדים. ענפי השירותים והיהלומים מהווים יחד 42% מכלל הייצוא של ישראל.

עם זאת, אי אפשר ואסור להתעלם מהפעולות החיוביות שעשתה הממשלה, כמו דיווח למע"מ על בסיס מזומן, ותחילת השיח באשר להשוואת מעמדו של העצמאי שאיבד מקור פרנסתו - לשכיר. אם הממשלה לא תבצע מיידית את מה שהיא עצמה החליטה!, היא מסכנת פוטנציאל חשוב להגדלת הכנסות המדינה ולשיפור מצב התעסוקה.

הכותב הוא נשיא להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים