שי טלמון לא זכה לחסד

המינוי של איזי כהן מרמז שאי.די.בי לא תמהר למכור את כלל ביטוח

1. מניית כלל ביטוח איבדה מאז מארס 2008, מועד כניסתו של שי טלמון לתפקיד המנכ"ל, ועד היום, כ-11% מערכה (מתואם דיבידנדים), לעומת עלייה של 7% במגדל וירידות דומות בהראל ובמנורה מבטחים באותה התקופה.

טלמון, בעבר מנהל החטיבה העסקית וממלא מקום מנכ"ל בנק הפועלים, והחשכ"ל באוצר, לא זכה לדקה אחת של חסד עם כניסתו לכלל ביטוח וזכה ל"כל טוב" של קשיים שלא היו תלויים בו. מהרגע שמונה לתפקיד ועד עתה הוא נדרש להתמודד עם משבר כלכלי חריף ביותר, שפגע בכלל מכל כיוון, עם אסונות טבע בצד השני של העולם, שהשפיעו על הקבוצה דרך החזקותיה בחו"ל, ועם מאמץ התארגנות של עובדים, תוך שהחברה עצמה עומדת למכירה במשך תקופה ארוכה.

הכהונה של טלמון הייתה כהונה של התמודדות, ולא של הובלה או צמיחה. זה מתבטא לא רק בגרף המניה, אלא גם בפער האדיר לרעה ברווחי כלל ביטוח בתקופתו, ביחס לרווחים שהציגו המתחרות הגדולות - מגדל והראל. במהלך כהונתו איבדה כלל ביטוח גובה ביחס למתחרותיה העיקריות.

מה יהיה אתו מכאן והלאה? לפי הערכות בשוק, טלמון מעוניין בעיקר בדבר אחד: חזרה לעולם הבנקאות.

2. איזי כהן הוא מנהל ביטוח משכמו ומעלה. הוא מכיר את השוק, מכיר את סוכני הביטוח (וזוכה לאמונם), ויודע היכן טמונה הרווחיות בענף. הוא מגיע לכלל ביטוח אחרי שזכה לזווית ראייה נוספת ומבגרת כמנכ"ל בחברה מרכזית בשוק ההון, אפריקה ישראל, שם זכה להכיר את השוק דווקא מהצד השני - הצד הלווה, והוא גם לא צריך חפיפה ארוכה.

סביר שכהן מגיע לכלל עם תוכנית עבודה מסודרת. גם הוא וגם היו"ר אביגדור קפלן יודעים לחתוך דברים, ומהר. כך, השינויים שיהיו בכלל יהיו כנראה מהירים, והחברה תשוב להגיב וליזום, במטרה לצמוח על חשבון המתחרות.

3. המינוי של איזי כהן מרמז על כך שאי.די.בי לא מתכוונת למהר ולמכור את כלל ביטוח. בהקשר זה יש לציין שנוחי דנקנר אמר היום, כי "כלל ביטוח היא חברה מרכזית בקבוצת אי.די.בי, והיא תמשיך להיות כזו בשנים הבאות. אני צופה לה אופק של צמיחה משמעותית ומשוכנע שאיזי כהן יצעיד אותה להישגים משמעותיים ולהצלחה רבה".

עם זאת, הגעתו של כהן גם לא אומרת שמכירת כלל ירדה מהפרק. בצל ההכרח למכור תוך שנים ספורות את כלל ביטוח, או את העסקים הריאליים של קונצרן אי.די.בי (האופציה הפחות ריאלית, כנראה) בעקבות המלצות ועדת הריכוזיות, המינוי של איזי כהן לא חוסם מעשית שום אופציה. די אם נזכיר שבימים שבהם נוחי דנקנר ניהל מו"מ מתקדם מאוד למכירת כלל ביטוח לפרמירה, היה כהן המנכ"ל שהרוכשת הפוטנציאלית תכננה להביא עמה לכלל ביטוח.