"איך בחריש יש פתאום דירות שיעלו כ-600 אלף שקל"?

נשיא התאחדות בוני הארץ, נסים בובליל: "בלי השקעה בתשתיות לא נראה יותר את התופעה של זוגות צעירים מהמרכז שרוכשים דירות ביבנה ובחדרה"

"אני קורא לממשלה ולשרים המופקדים על ביצוע הפרויקטים של תשתיות ותחבורה לעצור מגמה של העברת מגה פרויקטים בתחום התשתיות לטיפול המדינה. הממשלה צריכה לפעול כגורם מאפיין, מתקצב וכרגולטור ולא כגורם מבצע. תפקיד זה יש להשאיר לשוק הפרטי". דברים אלו אמר היום (ב') דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות, בכנס מנהלי הפרויקטים השישי שערך האיגוד בגני התערוכה בתל אביב.

מריאן המשיך וביקר את הממשלה על כך שהיא מסבה מגה פרויקטים בתחום התשתיות לפרויקטים בניהול הממשלה: "פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב הועבר לפני כשנתיים לביצוע תקציבי על ידי חברת נת"ע ופרויקט כביש 531 הועבר גם הוא לביצוע על ידי החברה הלאומית לדרכים. לאחרונה פורסם שפרויקטים אלו כבר חורגים באופן משמעותי מלוח הזמנים שהוקצב להם ותקציבם כבר גדל באופן משמעותי. לצערי נראה לי שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא ומגמה זו תמשיך ותתקדם ככל שיתקדם ביצוע הפרויקטים.אין ספק שהממשלה יכולה להוביל ולבצע פרויקטים רחבי היקף וכבר עשתה זאת בעבר, אבל, אין תחליף לידע הנצבר, לגמישות התפעולית, לנסיון של השוק הפרטי בטיפול במגה פרויקטים. ההצלחה של פרויקטים כמו כביש חוצה ישראל, מתקני ההתפלה, עיר הבה"דים ואחרים מדברת בעד עצמה".

נשיא התאחדות בוני הארץ, נסים בובליל, ציין כי בתקופה האחרונה מאיימים כל הזמן בקיצוצים בתקציב והזהיר מפני קיצוץ בתשתיות. "בלי השקעה בתשתיות לא נראה יותר את התופעה של זוגות צעירים מהמרכז שרוכשים דירות ביבנה ובחדרה" אמר בובליל, "עד לפני מספר שנים יבנה היתה העיר שמעבר להרי החושך עבור תושבי המרכז ורק פיתוח התשתיות אפשר את הרחבת מעגלי הביקוש. על המהנדסים לעמוד עם הקבלנים כחומה בצורה מול הממשלה ולהלחם בכל נסיון לקצץ בתקציבי התשתיות".

בובליל התייחס במקביל גם לסוגיית מחירי הדירות: "ראו זה פלא שהממשלה רוצה לספק דיור בר השגה למגזר ספציפי היא מצליחה. איך בחריש יש פתאום דירות שיעלו כ-600 אלף שקל. למה בפתח תקוה לא ניתן לשווק קרקעות לדירות במחירים כאלו, הרי עלויות הבניה זהות בכל מקום? התשובה היא ש- 70% ממחיר הדירה נמצאים בשליטת הממשלה ובאים לידי ביטוי במחיר הקרקע ובמיסים והמדינה היא זו שיכולה להוזיל את הדירות".

בכנס מנהלי הפרויקטים של איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות השתתפו למעלה מאלף מהנדסים, קבלנים ונציגי הענף. במסגרת הכנס נערכה גם תערוכה מקצועית וטקס להענקת פרסים לסטודנטים מצטיינים.