תעש: פריצת דרך במשא-ומתן לקראת הפרטה

רשת ביטחון בהיקף של 830 מיליון שקל תבטיח את יכולת החברה לשלם את תנאי הפרישה של עובדים שייצאו משורותיה בעתיד

משרד התיירות מגבש בימים אלה מדיניות חדשה לעידוד ולתמיכה בבניית צימרים ביישובים במרכז הארץ. המדיניות החדשה מבטלת מדיניות קודמת של המשרד, שנמנעה עד כה מעידוד ומתמיכה בבניית צימרים ויחידות אירוח במרכז הארץ, מאחר ומרביתן שימשו בעבר למטרות לא תיירותיות, ובעיקר למטרות של דיור בהשכרה ולמה שמוגדר "שימוש לא נאות", דהיינו שימוש יומי (day use).

רשימה מפורטת של היישובים שייכללו במסגרת המדיניות החדשה טרם גובשה סופית, אך מדובר, בין היתר, ביישובים בתחום שיפוטן של המועצות האזוריות עמק לוד, גזר, ברנר, גדרות, גן רווה, חבל יבנה ונחל שורק. ישובים נוספים צפויים להצטרף להוראות משרד התיירות, כאמור, בכפוף להתגבשות תכניות מתאר מקומיות. ערים, לפי שעה, לא נכללות ברשימה.

התמריצים שיינתנו למבקשים להקים צימרים במסגרת הרפורמה יכללו, בין היתר, מענק של 24% בבניית הצימר, סיוע בקידום תהליך קבלת רישוי עסק וסיוע בשיווק הצימר באתר משרד התיירות ב-17 שפות.

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, אמר היום (ב') ל"גלובס" כי הרפורמה החדשה התקבלה במסגרת היערכות המשרד ליעד של 5 מיליון תיירים בשנת 2015. "המהלך יגדיל את התחרות ויוביל להוזלה במחירי הלינות, ייצור מקומות עבודה חדשים ויתמוך בעסקי התיירות האחרים באזור", אמר.

על פי נתוני הלמ"ס מחודש יוני השנה, 7,483 צימרים רשומים בארץ, מרביתם, 5,994, בצפון, 879 במחוז דרום ו-610 במרכז הארץ. ב-2011 הוערך הפדיון מענף התיירות הכפרית בכ-535 מיליון שקל.

יקר לנפוש בארץ

בתוך כך, משרד התיירות פרסם היום (ג') את מממצאי הוועדה הבינמשרדית לבחינת עלויות הנופש בישראל. בין ממצאיה העיקריים של הוועדה, כפי שנחשפו כבר ביוני השנה ב"גלובס", יקר לנפוש בישראל, עד כדי כך ש-35% מאזרחי ישראל לא יכולים להרשות לעצמם לנפוש כאן, וניתן להוזיל את עלויות הנופש ב-20%.

הוועדה מצאה כי הסיבות העיקריות המייקרות את הנופש בישראל הן הוצאות גבוהות יותר של ענף המלונאות בהשוואה למדינות ה-OECD. הפער מתבטא בעיקר בגובה הארנונה - המהווה בישראל 3% עד 25% מהמחזור של המלון והיא פונקציה של שטחי המלון ללא קשר לפדיון או תפוסה; אבטחה - הוצאה הנאמדת ב-2.2% מהכנסות המלונות שהסתכמה ב-2010 בכ-179 מיליון שקל; משגיחי כשרות - הוצאה של כ-72 מיליון שקל בשנה; מחסור בחדרי מלון - לוקח 10 שנים בממוצע לבנות בית מלון; ותחרות קטנה - שני יעדי נופש עיקריים, אילת וים המלח, נשלטים על ידי שתי הרשתות, פתאל וישרוטל, ולפיכך התחרות קטנה.

עוד מצאה הוועדה, כי מחירי הטיסות לישראל יקרים ב-44% עד 147% בהשוואה לטיסות בקווים אחרים ליעדים במרחקי טיסה דומים. כך למשל, טיסה ממילאנו למרקש שבמרוקו עלתה במאי 163 יורו לעומת 321 יורו ממילאנו לתל אביב.

בתגובה מסר נשיא התאחדות המלונות, עמי פדרמן, כי "מסקנות הועדה מבטאות את מה שאנו טוענים ומתריעים עליו כבר זמן רב: עלויות הקמת בתי מלון בארץ ועלויות התפעול יקרות משמעותית בהשוואה לבתי מלון באיזורים המהווים תחרות עבורנו בעולם. אני מקווה שלמרות הבחירות הקרבות, יספיקו השר והממשלה הנוכחית לקבל את ההחלטות הדרושות, שיהוו בסיס לפעולות הממשלה הבאה לתיקון ושיפור המצב על מנת לייצר סביבת עסקים אוהדת ורווחית, אשר תמשוך השקעות נוספות לענף".