לייק לפייסבוק: עקפה התחזיות - המניה זינקה 12.9%

(עדכון) - פייסבוק דיווחה על גידול של 32% בהכנסות ורווח של 12 סנט למניה ■ ההכנסות מפרסום גדלו בכ-36% ל-1.09 מיליארד ד' ■ אנליסטים צפו הכנסות של 1.23 מיליארד ד' ורווח של 11 סנט למניה

פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, פרסמה הערב (ג') את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2012, מהם עולה כי היא הצליחה לעקוף את התחזיות בשורה התחתונה ורשמה רווח של 311 מיליון דולר או 12 סנט למניה. החברה הפתיעה לטובה גם בשורה העליונה ורשמה הכנסות של 1.26 מיליארד דולר, גידול של 32% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

אנליסטים ציפו כי פייסבוק תרשום רווחים של 11 סנט למניה על הכנסות של 1.23 מיליארד דולר, כך לפי קונצנזוס האנליסטים של חברת FactSet. רבים שואלים את עצמם כעת, האם הדוחות המועדדים יפיגו את חשש המשקיעים וישימו קץ ל"סכין הנופלת" - מניית החברה שצנחה בכ-50% מאז הונפקה. זאת, בייחוד לאור העובדה שהיא מזנקת בכ-12.9% לאחר המסחר.

מהדוחות עולה כי החברה רשמה הפסד נקי של 59 מיליון דולר, או 2 סנט למניה, לעומת רווח נקי של 227 מיליון או 10 סנט למניה, בתקופה המקבילה אשתקד.

זוהי הפעם השנייה שבה מדווחת הרשת החברתית הגדולה בעולם, מאז הונפקה בשלהי חודש מאי. לפי מסמכי ההנפקה שהגישה פייסבוק לרשות ניירות ערך בארה"ב, (SEC) עם הנפקתה, ברבעון השלישי של 2011 הכנסות החברה הסתכמו ב-954 מיליון דולר.

עם זאת, המשקיעים הרבים שהחליטו להשקיע בפייסבוק, גילו מהר מאוד כי "הימרו על הסוס" הלא נכון. מאז שהונפקה במחיר של 38 דולר, מניית החברה צנחה בכ-50%, כאשר החשש המרכזי שניצב על הפרק הוא שהרשת החברתית לא תצליח לייצר מזומנים מהמשתמשים שלה. שכן, עד כה החברה לא הציגה אסטרטגיה פורצת דרך והיא תולה את תקוותה בעיקר בפרסום הסלולרי.

ההכנסות מפרסום גדלו

חרף חששות המשקיעים, מהדוחות עולה כי ההכנסות מפרסום עלו בכ-36% לרמה של 1.09 מיליארד דולר, מעל תחזיות האנליסטים שצפו הכנסות בהיקף של כ-1.03 מיליארד דולר. עם זאת, ההכנסות מהמגזרים האחרים גדלו "רק" ב-13% ל-176 מיליון.

"הציפיות לרווחים גבוהים של פייסבוק ירדו עוד יותר בעיקר בשל הדוחות הפושרים של גוגל", אמר הרמן לאנג, אנליסט בחברת Susquehanna, במזכר ששלח ללקוחות עוד לפני פרסום הדוחות. לאנג מאמין כי המשקיעים מתמקדים כעת בעסקי הפרסום הסלולרי של פייסבוק, וציין כי ברבעון הקודם חלה צמיחה של כ-28% בהכנסות מסקטור הפרסום, ומאחר ופייסבוק הצליחה להגדיל את ההכנסות בסקטור זה, אז זאת עשויה להיות נקודת מפנה שתסמן למשקיעים כי היא נוקטת באסטרטגייה מצליחה.

למעשה, ברבעון החולף פייסבוק השיקה מוצרים חדשים בכל הנוגע לפרסום הסלולרי. לפני חודש, מניית החברה זינקה לאחר שהיא הודיעה על מאפיין חדש הנקרא Facebook Gifts, המאפשר למשתמשים לשלוח מתנות אמיתיות למשתמשים אחרים. החברה גם הכריזה על פיצ'ר חדש בשם Facebook Exchange, המאפשר גמישות רבה יותר למפרסמים.

"אנו ממשיכים לראות סיכון גבוה בפייסבוק בטווח הקרוב", אומר אוון וילסון, אנליסט מחברת Pacific Crest, שטוען באותה נשימה כי הנסיונות האגרסיבים של פייסבוק לייצר רווחים מהמשתמשים שלה עשויים להצליח ולהגדיל את ההכנסות בטווח הארוך יותר, כפי שמצפים ממנה המשקיעים.