4 חודשי עבודות שירות לשגריר בבלרוס שהעביר מידע לליברמן

במסגרלת הסדר הטיעון, זאב בן-אריה הודה בעבירות של גילוי בהפרת חובה ושיבוש מהלכי משפט, לאחרי שהעביר לידי ליברמן מידע שלא היה מוסמך להעביר

בית משפט השלום בירושלים גזר היום (א') 4 חודשי עבודות שירות וכן מאסר על-תנאי על זאב בן-אריה, לשעבר שגריר ישראל בבלרוס, בעקבות הודאתו בעבירות של גילוי בהפרת חובה ושיבוש מהלכי משפט, במסגרת ספיח לפרשת שר החוץ אביגדור ליברמן.

השופטת חגית מאק-קלמנוביץ גזרה עונש נמוך במסגרת הסדר הטיעון שנחתם בין הצדדים, ולא נענתה לבקשת הפרקליטות להטיל על בן-אריה עונש של 6 חודשי עבודות שירות, וזאת נוכח גילו המתקדם והעובדה שנענש גם בעצם הרחקתו משירות החוץ.

מתוקף תפקידו כשגריר ישראל בבלרוס היה בן-אריה מופקד על הטיפול בהעברתן של בקשות ישראל לעזרה משפטית אל המערכת המשפטית במדינה שבה שירת. בפברואר 2008 קיבל לידיו בן-אריה, בשגרירות ישראל בבלרוס, בקשה לעזרה משפטית בעניין פלילי, שנשלחה על-ידי רשויות האכיפה בישראל והופנתה לרשויות המשפט בבלרוס. העזרה המשפטית התבקשה במסגרת חקירת המשטרה בעניינו של השר ליברמן.

באוקטובר 2008 ביקר ליברמן בבלרוס ובין היתר נפגש שם עם בן-אריה. בעת הפגישה בין השניים יידע בן-אריה את ליברמן על אודות הבקשה לעזרה משפטית שהועברה בעניינו של ליברמן לרשויות בבלרוס, ומסר לידיו פרטים שונים, בין היתר בכתב, על תוכן הבקשה.

על-פי כתב האישום, בן-אריה מסר את המידע, ללא סמכות כדין, לידי ליברמן, שלא היה מוסמך לקבלו, זאת בייחוד נוכח מעמדו של ליברמן כחשוד שבעניינו הוגשה הבקשה.

"אין מחלוקת על כך שהנאשם ביצע מעשה חמור של מסירת מידע רגיש שהגיע אליו במילוי תפקידו", כתבה השופטת בגזר הדין, "כשהמידע נמסר למי שהיה נשוא החקירה, ובכך היה עלול להביא לסיכול החקירה. החומרה שבמעשים כאלה ברורה לכל, וברור לא פחות כי חומרה זו גוברת שבעתיים נוכח מעמדו הבכיר ותפקידו הרם של הנאשם".

השופטת ציינה כי עונש של מאסר בעבודות שירות הוא ראוי והולם בנסיבות העניין.

עם זאת, לדבריה, העונש מגלם גם את "הפגיעה האנושה שנגרמה לנאשם כתוצאה ממעשיו - את הנפילה מאיגרא רמא לבירא עמיקתא, את הפגיעה במעמדו ובכבודו העצמי ואת הנפילה הכלכלית הקשה". (ת"פ 1787/05/12).