כבוב: הטלת חובת דיווח על עורכי דין תחסל את משרדי עוה"ד הקטנים

השופט חאלד כבוב שב ומותח ביקורת על הצעת החוק שתחייב עו"ד ורו"ח לדווח לרשויות כשמתעורר אצלם חשד שלקוח שלהם עובר עבירת הלבנת הון

"זהו תחילת סופו של המקצוע. הסוף של משרדי עורכי הדין הקטנים במדינת ישראל, וזהו רוב עורכי הדין בארץ" - כך אמר שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, ביחס להצעת החוק שתטיל על עורכי דין ועל רואי חשבון חובת דיווח לרשויות כל אימת שמתעורר אצלם חשד כי לקוח שלהם עובר עבירה של הלבנת הון.

את הביקורת החריפה כנגד הצעת החוק מתח כבוב במהלך פאנל שעסק ב"חובות זיהוי ודיווח על לקוחות - סוף פסוק או סוף המקצוע", במסגרת יום עיון בנושא הלבנת הון שקיימה לשכת עורכי הדין בסוף השבוע.

כבוב כבר הביע בעבר ביקורת חריפה כנגד התיקון לחוק, בין היתר במסגרת כנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין שהתקיים באילת בפברואר השנה, כאשר אמר לעורכי הדין ביחס להצעת החוק המתגבשת: "אתם על עברי פי-פחת, הילחמו ברעה החולה הזו, עצרו את הידרדרות המקצוע".

גם בפאנל ביום חמישי חזר כבוב וקרא לעורכי הדין להתגייס נגד הצעת החוק: "שוו לעצמכם, עורכי הדין, שתידרשו לדווח על כל לקוח שנכנס למשרד ומבקש לבצע פעולה פשוטה כמו מכר דירת מגורים. מה אתה, עורך דין אזרחי קטן, תעשה בנסיבות כאלה? הלקוח לעולם לא יחזור אליך, איבדת אותו, אתה כבר לא עורך הדין שלו. מי יפצה אותך אחר-כך?

"זהו תחילת סופו של המקצוע, הסוף של משרדי עורכי הדין הקטנים במדינת ישראל, וזהו רוב עורכי הדין בארץ. למה להטיל את זה על עורכי דין? האם אנחנו רוצים לחייב 50 אלף עורכי דין להיות קציני ציות של הרשות לאיסור הלבנת הון? למה ההצעה הזו לגיטימית?".

השופט כבוב הוסיף: "הטעם היחיד להצעת החוק הוא לרצות את אותו ארגון בינלאומי שבוחן את תפקוד ישראל בתחום הלבנת ההון. אני לא מבטל את הצורך הזה, אבל יש לבצע זאת באמצעות כלל של הלשכה ולא באמצעות סנקציה פלילית. למה לסכן עורך דין ואת הרישיון שלו? איבדנו את המידתיות וסטינו לצד שהערך העליון הוא גיוס כמה שיותר קציני ציות".

בתגובה לדבריו של כבוב אמר ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, עו"ד פול לנדס, שהשתתף בפאנל: "אנחנו לא רוצים שעורכי הדין יהיו זרוע מזרועות האכיפה. זו לא הכוונה. הכוונה היא שהם יהיו שומרי סף כמו הגופים הפיננסיים. אנחנו כחברה לא יכולים להרשות לעצמנו שמשרדם של עורכי הדין יהפכו לעיר מקלט להון מולבן וכספים שמופקדים בחשבון שעורך הדין פותח להם בחברת אוף שור שמקורו במדינת מזרח אירופה עלומה".

בתגובה לדבריו של כבוב על חיסול משרדי עורכי הדין הקטנים, הוסיף לנדס: "יש נותני שירותי מטבע שהם אדם אחד ומנהלי תיקים שהם אדם אחד, ולא עלתה כל טענה לבעייתיות ביישום והטמעת החובות על גורמים אלה. כמו כן, הוספנו כלי עזר שאמורים להקל על ביצוע פעולת 'הכרת הלקוח' באמצעות טופס מיוחד שהותאם לשם כך".

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ח"כ דוד רותם, שדיבר בהמשך, פנה לעו"ד לנדס ואמר: "שלא יהיה שום ספק - עורכי הדין הם לא שומרי סף. כל הפעולות שאתה רוצה לקבל עליהן דיווח הן פעולות שנעשות באמצעות בנקים או סוחרי מטבע אחרים, ולא צריך להכניס את עורכי הדין לניגוד עניינים כשהם צריכים לדווח על קליינט".