תביעה: מפעילת תל-אופן בת"א חייבת כספים בגין זכייתה במכרז

חברת בי-גרין-בי תובעת 2.9 מיליון שקל מחברת FSM, בטענה כי סייעה לה לזכות במכרז להשכרת אופניים בת"א

לפני כשנה וחצי הצטרפה תל-אביב לערים הגדולות באירופה והחלה להציע שירות השכרת אופניים לתושבי העיר - "תל-אופן". מה שאינו ידוע הוא שסביב הפרויקט מתרחש סכסוך קשה בין יזמית ומפעילת התל-אופן, "חברת FSM שירותי קרקע", לבין חברת בי-גרין-בי, שניסתה לקדם בעצמה מיזם של הקמת מערכות להשכרת אופניים בישראל. תביעה בסך 2.9 מיליון שקל, שהגישה באחרונה בי-גרין-בי נגד FSM לבית המשפט המחוזי בתל-אביב חושפת את פרטי הסכסוך.

באמצעות עורכי הדין דוד קוגן ואיתמר כץ טוענת בי-גרין-בי כי FSM מתנערת מהתחייבויות כספיות שנתנה לה בתמורה להירתמותה כדי לקדם את זכיית FSM במכרז. לדבריה, רק בזכות הסיוע שלה קיבלה FSM את הזכות לשמש כזכיין הפרויקט.

השגת אישור

התובעת טוענת כי באפריל 2008, מיד לאחר פרסום המכרז להפעלת שירות השכרת האופניים, נערך בינה לבין FSM הסכם לשיתוף-פעולה, שבעקבותיו היא נרתמה לקדם את זכיית FSM במכרז.

"התובעת סייעה לנתבעת להכין את מסמכי המכרז, לרבות החומר הטכני שהיה עליה להשיג באמצעות התובעת מחברות גרמניות, שהתובעת הייתה בקשר איתן", נאמר בתביעה.

לדברי בי-גרין-בי, היא השיגה עבור FSM את האישור המיוחל מהחברה הממשלתית הגרמנית, די.בי, ש-בי-גרין-בי הייתה בעלת הזכויות שלה בישראל, ובזכותו עמדה FSM בתנאי הסף של המכרז.

"הנתבעת לא יכולה הייתה בכלל להשתתף במכרז אלמלא נשענה על זכויות שדי.בי העניקה לתובעת, ואלמלא קיבלה אפשרות להשתמש ברכיבים של המערך, שהזכויות בהם הינם של די.בי", נטען.

לדברי התובעת, היא גרמה לכך שדי.בי וחברה-בת שלה יתחייבו לספק ל-FSM אופניים למשך 5 שנים במחיר מוסכם וקבוע של 30 אירו לחודש לכל זוג אופניים. לטענת בי-גרין-בי, בהמשך היא ויתרה ל-FSM על האפשרות להקים מערך השכרת אופניים בישראל למשך 15 שנה, וכן איפשרה ל-FSM גישה ישירה לספקי הרכיבים והמערך בגרמניה כדי להוזיל את עלויותיה.

לפי התביעה, בתמורה לוויתורים של בי-גרין-בי, התחייבה FSM לפצותה בסך של 450 אלף שקל וב-100 אלף שקל נוספים לכל שנה בו תפעיל מערך להשכרת אופניים בישראל. ואולם, טוענת בי-גרין-בי, "הנתבעת חיפשה תירוצים מן הגורן ומן היקב, כדי לחסוך לעצמה את הצורך לשלם לתובעת את הכספים המגיעים לה בגין תרומתה לזכיית הנתבעת במכרז".

בנוסף לפיצוי שהובטח לה, דורשת בי-גרין-בי מ-FSM לשלם לה 11% מרווחיה מיום הפעלת מערך האופניים, וכן סך השווה ל-20% מן הסכום בו פחת, לטענתה, המחיר ששילמה FSM עבור תחנת עגינה ומסוף אופניים, הודות לוויתוריה.

טרם הוגש כתב הגנה. (48266-10-12)