"צפוי גידול משמעותי בפניות לבנקים למשכנתאות"

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס: "מדובר בצעד חשוב שקראתי לאמץ בשנים האחרונות מעל כל במה אפשרית, בדומה למדינות נוספות בעולם. זוהי מדיניות נכונה מצידו של נגיד בנק ישראל"

"הגבלת המשקיעים תוריד את משקלם ברכישת הדירות ותפנה דירות לזוגות צעירים רוכשי דירה ראשונה", אמר הערב שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס שבירך על החלטת נגיד בנק ישראל הפרופסור סטנלי פישר להבחין בין משקיעים ובין זוגות צעירים ורוכשי דירה ראשונה לעניין המגבלות שהטיל על המשכנתאות.

"מדובר בצעד חשוב שקראתי לאמץ בשנים האחרונות מעל כל במה אפשרית, בדומה למדינות נוספות בעולם. זוהי מדיניות נכונה מצידו של נגיד בנק ישראל, שלראשונה מבצע הפרדה בין זוגות צעירים רוכשי דירה ראשונה לבין משקיעים דבר שתואם את מדיניות משרד הבינוי והשיכון לפיה כל המענקים והתמריצים ניתנים רק לזוגות צעירים ולא ניתנים למשקיעים. לראשונה יש מדיניות אחידה שמתאימה להחלטות הממשלה בדבר הפרדה בין זוגות צעירים ובין המשקיעים".

השר אטיאס הוסיף: "אני מברך על ההקלה שקבע נגיד בנק ישראל שתאפשר לזוגות צעירים להביא הון עצמי של 25% בלבד כדי לרכוש דירה ראשונה ומריבית נמוכה, כאשר מאידך לא יהיה לחץ של משקיעים - מדובר בבשורה לזוגות הצעירים. בכניסתי לתפקיד המדינה הטיל על משרדי לשווק 35 אלף יחידות דיור בשנה - יעד שאפתני שעמדנו בו ונעמוד בו גם השנה ושהביא להורדת מחירי הקרקעות והדירות החדשות אולם חלק משמעותי הלך למשקיעים וכעת אני משוכנע שהעיוות הזה יסתיים. אני שמח שפרופ' פישר מאמץ מדיניות זו, כפי שנהוגה במדינות נוספות בעולם".

דודי מייזליק, מנהל אגף המשכנתאות בבנק מרכנתיל, התייחס גם הוא לפרסום הוראות בנק ישראל, הערב ואמר: "הצעדים של בנק ישראל מכוונים באופן ברור להקטנת חלקם של רוכשי הדירות להשקעה בשוק הדיור. נראה כי אין במגבלות החדשות פגיעה כלשהי בציבור הגדול של רוכשי דירה למגורים ,ואפילו להיפך. לא מן הנמנע כי ההוראות החדשות יביאו לירידה מסוימת במחירי הדירות, בעיקר באזורי הפריפריה, שהפכו בשנים האחרונות למבוקשים במיוחד על ידי המשקיעים".

מייזליק מעריך עוד, כי "ביומיים הקרובים צפוי גידול משמעותי בפניות לבנקים למשכנתאות, בעיקר מצד משקיעים, שיבקשו לקבל אישור עקרוני למשכנתא לפני שינוי ההוראות. בתחילת נובמבר צפויים אחרים, שקיבלו אישור עקרוני בעבר, למהר ולנצל את הלוואת המשכנתא שלהם בתנאים הקודמים".

ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר הנהלת לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים ציין כי הניסיונות לפתור את מצוקת הדיור בישראל באמצעות הגבלת הביקוש נועדו לכישלון. " אני שמח כי נגיד בנק ישראל שמע את זעקתנו בכל הקשור להטלת מגבלות נוספות על רוכשי דירה ראשונה והחליט להגדיל במעט את שיעור המימון שהם יכולים לקחת, אולם המגבלות על המשקיעים פוגעים באופן ישיר בשוכרי הדירות. הרי המשקיעים הם אילו שמייצרים עבור הצעירים את שוק ההשכרה וראינו בשנתיים האחרונות כי הגבלת המשקיעים הביאה בפועל ובאופן מיידי לייקור דמי השכירות ולמעשה פגעה במי שידו אינה משגת לרכוש דירה".

עוד הוסיף ואמר בובליל: "הגיע הזמן שממשלת ישראל תפעל בצורה משמעותית להגדלת השיווקים והגדלת התחלות הבניה ולא תנסה לעצור את הרוכשים שמבקשים קורת גג מלהיכנס לאתרי המכירות".

במקביל תקף בובליל את ההגבלות המשמעותיות על רכישת דירה על ידי תושבי חוץ ואמר: "בכל ענף אחר מברכים על פעילותם של משקיעים מחו"ל שמכניסים כספים למדינה. רק בענף הנדל"ן מדיניות תמוהה נגד יהודי התפוצות שמבקשים במקרים רבים לרכוש דירת בישראל ממניעים ציוניים או כדירת מקלט במקרה של התגברות האנטשמיות בחו"ל".

גם ראול סרוגו, מנכ"ל ומבעלי "סרוגו חברה לבנייה", המתמודד לנשיאות התאחדות בוני הארץ התייחס הערב להגבלת מימון המשכנתאות ואמר: "הכוונה של בנק ישראל היא לייצר דעת קהל שתתאים לרצון שלו להטיל מגבלות על שוק המשכנתאות. בנק ישראל רוצה להקטין את היקף המשכנתאות בכדי להקטין את הסיכונים של הבנקים באמצעות יצירת מגבלה על יחס המשכנתא למחיר הדירה. הבנק חושש שבמצב שנגיד בנק ישראל יחליט על עליית הריבית לוקחי המשכנתאות לא יוכלו להחזיר את המשכנתאות דבר שיפגע ביציבות הבנקים. כפי שאני רואה את זה, בנק ישראל עושה את תפקידו כיוון שתפקידו הוא לשמור על יציבות הבנקים והוא עושה את המוטל עליו. הבעיה היא שבד בבד על הנגיד להשפיע על הממשלה לטפל בצד ההיצע בשוק הדיור ולא בצד הביקוש. רק על ידי גידול משמעותי בהיצע הדירות המחירים יצליחו להתייצב ואף לרדת מעט מבלי לפגוע בנוטלי המשכנתאות ובבנקים".