לפיד חושף את משנתו הפוליטית: "בסוף כל שקט באה סערה"

יו"ר מפלגת "יש עתיד" בחר להציג את המצע הפוליטי שלו באריאל ■ לפיד מציע לחזור באופן מיידי לשולחן המשא ומתן אך לא להקפיא את ההתנחלויות ■ בנושא האיראני: "התקפת מתקני הגרעין היא אופציה אחרונה"

לאחר שהציג ללא הרף את המצע האידיאולוגי שלו בנושאים החברתיים והכלכליים, יאיר לפיד, יו"ר מפלגת "יש עתיד" מציג הערב (ג') את משנתו הפוליטית-מדינית, תוך שהוא בוחר לעשות זאת דווקא באריאל.

בתחילת הנאום שנשא, לפיד התייחס בהרחבה לכך שהוא נואם דווקא באריאל. "זוהי הצהרה על כך שהדיאלוג הישראלי צריך תמיד להתנהל מתוך הקשבה ומתוך אמונה שאנשים אחים אנחנו, וגם מתוך עמידה על העקרון האומר שחרמות ונידויים אינם מובילים לשום מקום ואני מתנגד בכל ליבי לכל ניסיון להחרים את אריאל ואת תושביה או כל יישוב אחר ביהודה בשומרון".

לאחר מכן לפיד קרא לחזור לשולחן המשא ומתן וטען כי לא ישב בממשלה שלא תקדם את המו"מ עם הפלשטינים, בשלל החשש שישיבה על הגדר תגרום לאיבוד הרוב היהודי במדינה.

"יש בעתידנו הסכם, מפני שאסור לנו לאבד את הרוב היהודי במדינת ישראל. גם השמאל הקיצוני וגם הימין הקיצוני מקדמים ללא הרף - כל אחד מסיבותיו - את רעיון המסולף והמסוכן של מדינה דו-לאומית, וללא הסכם, זהותה היהודית והציונית של מדינת ישראל נמצאת בסכנה", דברי לפיד. "אסור לנו לחזור על הטעות ההיסטורית של השמאל הישראלי, שתמיד מודיע מראש על מה הוא מוכן לוותר וגורם לכך שהפלשתינים רק רוצים עוד ועוד. לא כך מנהלים משא ומתן, בטח לא באיזור שלנו. יחד עם זאת העובדה שהימין הישראלי משתמט מחובתנו לחזור לשולחן המשא ומתן, היא חוסר אחריות לאומי".

במהלך הנאום לפיד הפנה אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו ומפלגת הליכוד על כך ש"קפאו על השמרים" ולא חתרו למו"מ עם הפלשטנים במשך 4 שנות כהונתם. "טענתו של נתניהו לפיה 'אין פארטנר', היא נסיון התחמקות מן המציאות. לאיזה פארטנר הוא מחכה? האם מסתתרים ברחבי הרשות הפלשתינית פארטנרים אוהבי ישראל, תורמים של הקרן הקיימת, מעריצים סמויים של בן גוריון? אלה הפלשתינים שיש, אין אחרים. הם כאן והם לא הולכים לשום מקום, והדבר היחיד שעשתה מדיניות ה"אין פארטנר" הוא החלשת מעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית וחיזוק החמאס, כפי שיכולנו לראות רק בעת האחרונה בזמן ביקורו של האמיר של קטאר ברצועת עזה".

"בסוף כל שקט באה סערה"

לפיד הוסיף ואמר: "אנחנו יודעים היום - ולמדנו על כך שיעור כואב בזמן ההתנתקות - שצעדים חד צדדיים אינם עוזרים. אז תפקידנו לחתור להסכם. וכדי לחתור להסכם אנחנו צריכים לחזור לשולחן המשא ומתן, מפני שזה המקום היחיד שבו אפשר לגבש הסכם. אנחנו צריכים לחזור לשולחן המשא ומתן, ובזמן שנשב שם לא יוקמו התנחלויות חדשות אבל גם לא תהיה הקפאה, כי עלינו להתחשב בגידול הטבעי של ההתנחלויות הקיימות ואם נולדים תינוקות בעלי או במעלה אפרים, אי אפשר שלא לבנות להם פעוטון או גן ילדים. האביב הערבי" הזכיר לנו שוב שבמזרח התיכון בסוף כל שקט באה סערה, וחיזק את הצורך שלנו בחזית בינלאומית רחבה שתתייצב מול הכוחות האפלים של האיסלאם הקיצוני. בנוסף לכך, השיתוק המדיני הנוכחי מזין ומפרנס גל נורא של תעמולה אנטי ישראלית, לפעמים אנטישמית, שחותרת מתחת ללגיטימציה של ישראל בעולם".

ומה בנוגע לגרעין האיראני? לפיד סבור כי הפצצת מתקני הגרעין באיראן היא אופציה שאינה צריכה לרדת מהשולחן, אבל היא אופציה אחרונה. "ולדעת כל הדרגים המקצועיים היא לא תעצור את תוכנית הגרעין האיראנית אלא רק תעכב אותה לזמן מוגבל. מטרתה של ישראל צריכה להיות אחרת. אנחנו לא אמורים לפתור את הבעיה בשביל העולם, אלא לגרום לעולם לפתור את הבעיה בשבילנו. אנחנו צריכים לפעול ממה שמכנה ראש אמ"ן לשעבר, האלוף ידלין, "מדרון אחורי", ולהיות הכוח המניע מאחורי קואליציה בינלאומית בראשות ארה"ב, שתחנוק את המשטר האיראני עד לקריסתו".