מלחמתו של פוטין בוודקה: האלכוהול מוריד 5% מהתמ"ג

רוסיה העבירה חוקים נגד סיגריות והעלתה את מחירי הוודקה כדי להלחם בנזקי האלכוהול: הרוסי הממוצע שתה 93 ליטר אלכוהול ב-2011 - אחד מ-5 גברים רוסים מת כתוצאה מאלכוהול

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסמן את המלחמה הבאה שלו: האלכוהול והסיגריות. במאמץ לדכא את נזקי האלכוהול בקרב העם הרוסי, הצרכן הרביעי בגודלו בעולם ביחס להון, מעלה מנהיג רוסיה את המסים על משקאות אלכוהולים ועל סיגריות ומכניס חוקים חדשים.

הפרלמנט במדינה העביר אתמול (ג') חוק האוסר על עישון במקומות ציבוריים, על מכירת טבק בקיוסקים ועל פרסום סיגריות.

על פי הערכות רשמיות במדינה, 900 אלף בני אדם מתים מדי שנה ברוסיה כתוצאה מעישון ושתייה. נזקים מאלכוהול וטבק עולים לכלכלה הרוסית לפחות 104 מיליארד דולר בשנה - 5% מהתמ"ג. כך לפי הערכת הממשלה. מאז התפרקות ברה"מ ב-1991 הצטמקה האוכלוסיה הרוסית ב-5 מיליון בני אדם.

הרוסי הממוצע, כולל נשים וצעירים, שתה 77 ליטר בירה, 9 ליטר ספירט ו-7 ליטר יין ב-2011. אחד מחמישה גברים רוסים מת כתוצאה משתיית אלכוהול.

רוסיה העלתה השנה את מחיר המינימום לחצי ליטר וודקה ל-125 רובל (4 דולר) ומתכננת להעלות אותו עוד ל-200 רובל עד 2015. על פי המכון הלאומי למחקר אלכוהול ברוסיה, מכירות הוודקה הבלתי חוקיות, במחיר של כדולר לחצי ליטר, יעלו ל-60% מהשוק, לעומת 35% כיום. מכירות הטבק הבלתי חוקיות עשויות להתרחב ל-40% מהשוק, לעומת 1% כיום.

"פוטין הציב לעצמו מטרה של להפוך את מגמת הצטמקות האוכלוסיה באמצעות עידוד דרך חיים בריאה יותר", אמר סרגיי מרקוב, בכיר לשעבר במפלגת השלטון, "רוסיה המאוחדת". "אולם, אם מסתכלים על ההסטוריה שלנו, גורבצ'וב לא הצליח בזה", הוא הוסיף.