נלחמים בשחיתות בהודו: הסודות של משפחת גנדי נחשפים

מפקח מס נמרץ יוצא נגד השחיתות בעסקיה של משפחת גנדי

ניו דלהי נכנסה זה עתה לעונה החברתית של הסתיו, כמה שבועות של אינספור מסיבות שבהן מחליפים ביניהם כוכבים ממפלגת הקונגרס שבשלטון, מפלגת בהראטיה ג'נאטה (BJP) שבאופוזיציה, והעיתונאים למיניהם את רסיסי המידע האחרונים על מי שעושה מה למי - כל האגדות הפוליטיות והאישיות שבדרך כלל נשארות בתחומי האליטה הפוליטית.

למרות כל הרטוריקה המתלהמת שלהן בפרלמנט ובטלוויזיה, בין שתי המפלגות הגדולות הייתה תמיד הבנה שיש לשמור בסוד פרטים על הפעילות הפיננסית ועל עשיית העסקים "הפרטית" של האישים משני המחנות, כולל זו של בני המשפחה. כמו ארה"ב ובריה"מ בימי המלחמה הקרה, לשני הצדדים יש די תחמושת לביצוע הרס הדדי מוחלט אם כל צד ישיק מתקפת האשמות בשחיתות נגד הצד האחר.

אבל קוד ההתנהגות הזה הולך ונשחק על ידי לוחם נמרץ אחד בשחיתות, שיש לו שאיפות פוליטיות משל עצמו. בעונה של זעם גובר במעמד הבינוני נגד השימוש הנפוץ לרעה בסמכויות השלטון, מפקח מס לשעבר הפך לנושא צלב שמטיח האשמות חריפות בשמות הגדולים ביותר בממסד הפוליטי בהודו.

ארבינד קייריוואל הראה בחודש שעבר שאיש אינו חסין בפני פגיעתו, כאשר הוא תקף את רוברט ואדרה, חתנה (הבעל של הבת) יליד איטליה של סוניה גנדי, אשת בנה המנוח של אינדירה גנדי ומנהיגת מפלגת הקונגרס.

קייריוואל טען שוואדרה קיבל הלוואות והנחות ברכישת נכסים מהחברה הקבלנית הגדולה בהודו, DLF, בתמורה לכך שהמפלגה תעניק טיפול מועדף לחברה במדינת המחוז האריאנה הסמוכה לניו דלהי, שנשלטת על ידי מפלגת הקונגרס.

מאז ההתנקשות ב-1991 בראש הממשלה לשעבר ראג'יב גנדי, שבע שנים אחרי שאמו אינדירה נרצחה על ידי שומרי ראשה, התקשורת ההודית שמרה על גישה מכובדת כלפי שושלת גנדי. היחס הזה בא לידי ביטוי ב-2011 כאשר סוניה גנדי אושפזה במשך כמה שבועות לטיפול רפואי מסתורי בארה"ב.

אך הפעם עטו ערוצי הטלוויזיה בהודו על ההאשמות נגד ואדרה, ושידרו אותן בשידורים חיים. העובדה שמישהו מעז לדבר על עסקיהם הפרטיים של בני משפחת גנדי נחשבה לאירוע חדשותי אדיר בפני עצמו, עוד לפני שההאשמות נותחו.

הטאבו נשבר

ואדרה, שרירן מקצועי משופם, הגיע אל שעריהם של מגזיני החדשות ההודים, שבחנו את מצבו הכספי המשופר מאוד מאז נישואיו ב-1997 לפריאנקה, בתה של סוניה גנדי (אלמנת ראג'יב). הוא, חברת DLF וממשלת מחוז האריאנה מכחישים את כל ההאשמות, אבל הטאבו על פרסום פרטים מלוכלכים על שושלת נהרו-גנדי נשבר.

ההאשמות עדיין ניתכות. קייריוואל הרחיב את החקירה שמנהלים כלי התקשורת גם לאי סדרים כספיים בקרן לנכים שמנוהלת על ידי שר בממשלת מפלגת הקונגרס, סלמן קורשיד, ורעייתו. הוא גם מאשים את נשיא המפלגה היריבה BJP ברכישה לא חוקית של אדמה חקלאית לעסקיו במחוז מהרשאטרה.

כל הנוגעים בדבר מכחישים מכל וכל את ההאשמות. מנהיגי מפלגת הקונגרס מאשימים מצידם את קייריוואל - שמתכנן להשיק רשמית מפלגה משלו בדצמבר - בניהול ציד מכשפות לצרכיו הפוליטיים.

אבל כמו הצופים בסרטי אימה, הצמרת הפוליטית בדלהי אינה יכולה שלא לחוש מתח ועצבנות לקראת הגילויים הבאים במסע נגד השחיתות של קייריוואל.

נהנים מהמופע

בינתיים, המעמדות הבינוניים בהודו נהנים מהמופע: מנהיגיהם המורמים מעם לשעבר מתפתלים מול המצלמות. בהעדר יוזמות משכנעות לביעור השחיתות והניצל לרעה של כוח פוליטי, הודו העירונית מאמצת סוג של משפטי לינץ' המוניים, עם לוחם נושא צלב ותקשורת רעבה לרייטינג שפועלת כתובעת, כשופטת וכמוציאה להורג.

חילופי הגברי שהיו בקבינט ביום ראשון השבוע עוררו הרבה פחות עניין מאשר השואו של ארבינד קייריוואל. המתח הגדול ביותר היה אם רהול גנדי, היורש המיועד הבלתי נלהב של מפלגת השלטון, יקבל סוף-סוף תיק ממשלתי.

התשובה היא שלילית. רהול שוב דחה את פניית ראש הממשלה מנמוהן סינג לקבל על עצמו תיק בממשלה, והעדיף ללכת בדרך של אמו סוניה, ולמלא תפקיד פוליטי רק מאחורי הקלעים.

נראה שהמשפחה הראשונה של הפוליטיקה ההודית חשה נוח יותר עם סגנון המנהיגות של מדינה קומוניסטית מאשר עם הסגנון של דמוקרטיה שמתפקדת היטב.