במקום משכנתא: משפחה מנסה לגייס מיליון שקל בעזרת תרומות גולשים

בני המשפחה, שמקווים לגייס מיליון שקל כדי להקים בית בגליל, גייסו 50 אלף שקל ב-4 ימים ■ במקום להחזיר 3,000 שקל בחודש לבנק, הם מתחייבים לתרום 3,000 שקל בחודש לארגונים ועמותות ■ צפו בווידיאו שהכינה משפחת רותם

ההגבלות על נטילת משכנתא שפורסמו על-ידי בנק ישראל בשבוע שעבר, לצד הסלידה הכוללת מנטילת חוב מתמשך לבנקים, מנתב את הישראלים לחפש פתרונות יצירתיים אחרים. בין המשך מגורים בשכירות, דרך יותר מימון מההורים וגורמים אחרים ועד לדרכים חדשות בכלל.

משפחה מהצפון החליטה שאת הכסף הדרוש לבית הבא שלה היא תגייס מהציבור עצמו. במבט ראשון זה נשמע מאוד מוזר, אך נראה כי בינתיים פרויקט הגיוס של משפחת רותם, שרוצה לגייס מיליון שקל על מנת לבנות בית ביישוב הקהילתי מכמנים שבגליל התחתון, זוכה להיענות לא רעה מהציבור.

42 יום לפני סוף הליך הגיוס, משפחת רותם גייסה כבר 50 אלף שקל מ-33 גולשים - 5% מהסכום הכולל שהם רוצים לגייס. יש לציין כי במקרה שלא יצליחו לגייס את כל הסכום המבוקש - הכסף לא יועבר אליהם, והתורמים לא יחויבו.

במקום משכנתא ועמלות - תרומה לקהילה

לינוי רותם, בת 31, מורה למדעים ומחנכת, בעלת תואר ותעודת הוראה; אהד רותם, בן 32, מנהל חנות למזון לבעלי החיים, בעל תואר ראשון; והילדים: רומי בן ה-4.5 ותום בן שנה. בני הזוג רותם אמנם קנו קרקע לבנייה ולקחו עליה משכנתא, אבל את בניית הבית עצמו הם מתכננים להשלים בכוחות עצמם.

"בית בישראל עולה כמו דירה בניו-יורק, וכשאתה משלם משכנתא בישראל - אתה משלם עבור עוד 'בית', שזה בעצם הרווח של הבנק", הם כותבים בעמוד המיזם באתר מימון ההמונים headstart.

כך, במקום לקחת משכנתא ולשלם עמלות, הם מתכוונים להשתמש בכסף שיגייסו כדי להחזירו בסוף לקהילה. מה הכוונה? מיליון השקלים שהם מתכננים לגייס ישמשו בסופו של דבר לרכישת הבית, אך בכוונתם להעביר תשלומים חודשיים לעמותות שונות - לפי בחירת ציבור הגולשים שתרם את הכסף.

"במקום לשלם משכנתא של 3,000 שקל בחודש כדי שכל מיני טייקונים יקבלו עוד מיליונים לבונוס השנתי, אנחנו נשלם 3,000 שקל לציבור שהכי זקוק לכסף. כל חודש נתמוך ב-3,000 שקל בעמותות, בארגוני סיוע ובארגונים חברתיים, עד שנפרע חזרה את כל הסכום שקיבלנו לידינו לבניית הבית", הם כותבים באתר.

עוד הם מוסיפים כי התהליך יהיה שקוף ודמוקרטי: "נקים אתר אינטרנט, וכל הכספים שמועברים לנזקקים - הכול יתועד. תוכלו לראות הכול ואפילו להצביע ולהשפיע על ההחלטה מי וכמה יקבל כל חודש, אתם הרי שותפים שלנו".

הבית המתוכנן של לינוי, אהד ושני ילדיהם ישתרע על שטח של 150 מ"ר עם 4 חדרי שינה - "מכובד, נעים ולא ראוותני". על הפרויקט יפקח משרד רואי חשבון חיצוני, כדי שלוודא כי הכסף אכן יגיע לעמותות. מלבד תרומת הכסף, מי שיתרום סכומים גבוהים יחסית (הטווח נע מ-100 שקל ל-20 אלף שקל), יזכה להתארח בבית העתידי של משפחת רותם לסוף שבוע גלילי.

יוזמות לגיוס כסף מההמונים הם חלק ממגמה שהחלה בשנים האחרונות לפרויקטים שונים כמו הפקת אלבומי מוזיקה, הוצאה לאור של ספרים, מיזמים אמנותיים ועוד. בשבועות האחרונים אף החלו להשתמש בפלטפורמה אזרחים שונים שמבקשים לגייס כסף מהציבור כדי לממן את תעמולת הבחירות שלהם לקראת הפריימריז במפלגות השונות. (לסיפור המלא)