אזורים מעוניינת לסיים את השותפות עם מגדל

הציעה לחברת הביטוח, שמחזיקה 9% בחברות הבנות שלה, לקנות ממנה בחזרה את ההחזקות שמכרה לה ב-2010 ■ ההחזקות נמכרו למגדל תמורת 100 מיליון שקל

חברת הנדל"ן אזורים שבשליטת הרשי פרידמן מעוניינת להוציא מהחברות הבנות המרכזיות שלה את שותפת המיעוט (9%), קבוצת הביטוח מגדל. ל"גלובס" נודע כי באחרונה פנתה אזורים למגדל, במטרה לעניין אותה בעסקה שבמסגרתה מגדל תמכור בחזרה לאזורים את החזקותיה בחברות אזורים בניין ואזורים נדל"ן א.ח.ל.ר (שבאמצעותה מוחזקת שיכון ופיתוח). המהלך מוגדר כ"גישושים" וככל הידוע אין כל ודאות שמגדל תהיה מעוניינת למכור את החזקותיה. מאזורים וממגדל לא נמסרה תגובה.

בינואר 2010 מכרה אזורים 9% ממניות שתי החברות הבנות, בתמורה לכ-100 מיליון שקל. במסגרת העסקה קיבלה מגדל כמה זכויות, ובהן מינוי משקיף מטעמה לדירקטוריון החברות הבנות, פיקוח על חלוקת דיבידנדים, עסקאות בעלי עניין, תשלום דמי ניהול ועוד.

נוסף על כך, ההסכם אפשר למגדל להגדיל את החזקתה עד 15% בחברות הבנות, או למכור את החזקותיה האמורות בחזרה לאזורים - במקרה של העברת שליטה או אי-השלמת מיזוג השתיים עם אזורים עד סוף 2013.

אשתקד בחרה מגדל שלא לשנות את החזקתה בעקבות העברת השליטה לידי פרידמן, ונותרה בעלת 9% ממניות החברות הבנות. נוסף על כך מחזיקה מגדל, שאת השקעותיה מנהלת לימור דנש, ב-6.15% ממניות אזורים עצמה.

מגדל רכשה את ההחזקות בקבוצת אזורים בימיו של הבעלים הקודם, שעיה בוימלגרין. זה האחרון נחת בישראל על תקן שותפו של לב לבייב בעסקי נדל"ן בארה"ב, וביצע החל מ-2005 שורה של רכישות נדל"ן אגרסיביות, ובדיעבד כושלות, שגולת הכותרת שלהן הייתה רכישת השליטה באזורים, במארס 2006, מידי אי.די.בי, תמורת 1.2 מיליארד שקל.

תחת בוימלגרין ביצעה אזורים השקעות ענק בשוקי הנדל"ן של מזרח אירופה, שדרדרו את מצבה במהירות. על סף קריסה העמיד אשתקד בנק מזרחי-טפחות, נושהו של בוימלגרין, את מניותיו בחברה למכירה.

באפריל 2011 רכש את המניות המיליונר היהודי-קנדי הרשי פרידמן, ששילם תמורתן 300 מיליון שקל - רבע מהמחיר שעלו המניות לבוימלגרין. מאז העמיק פרידמן את השקעתו בחברה, תוך שהראה מחויבות לקידומה, כשהזרים לה כספים נוספים בכמה הזדמנויות.

פרידמן השקיע 428 מיליון שקל

בסך הכול מסתכמת השקעתו של פרידמן ב-428 מיליון שקל, והוא מחזיק 64.1% ממניות החברה, ששוויין בבורסה עומד על כ-207 מיליון שקל - כלומר, לפרידמן הפסד "על הנייר" של 52% על השקעתו.

לפני כחודשיים הבהיר פרידמן את מחויבותו לחברה, כשהודיע כי הוא "רואה בהשקעה באזורים השקעה לטווח ארוך. ככזו, הנני מעוניין לראות את החברה עומדת בכל התחייבויותיה... בהתאם לכך, הנני מודיע בזאת כי ככל שיהיה לחברה צורך במזומנים עד לסוף 2013 , לרבות לצורך פירעון התחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח, אדאג להזרמה לחברה בסך של עד 100 מיליון שקל".