ראשי הכשרה אנרגיה מכרו מניות ב-84% מתחת להנפקה

כישלון הקידוחים "מירה" ו"שרה" הסב לעופר נמרודי, אלי כהן ואוהד מראני אובדן רווח "על הנייר" של עשרות מיליוני שקלים ■ מימשו בשני ימי המסחר האחרונים חלקים גדולים מהחזקתם, גם על רקע יציאתה הצפויה של המניה מת"א 100

"הקמנו את החברה כדי לפעול לטווח ארוך, ובוודאי שלא הרמנו ידיים", אמר בשבוע שעבר אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה , במהלך כנס. הייתה זו ההופעה הפומבית הראשונה של מראני מאז כישלון קידוח "שרה" לפני שבועיים, שיחד עם הכישלון בקידוח "מירה" הורידו לטמיון 155 מיליון דולר שהושקעו בהם. מראני אף רמז כי עדיין קיים פוטנציאל ברישיונות, תוך שהוא מזכיר לקהל ש"לא קדחנו למטרת הנפט ונבחן את זה".

מראני דיבר בכנס על הפוטנציאל של רישיונות החיפושים של הכשרה בטווח הארוך, אבל בטווח הקצר הוא ויתר ראשי החברה ניצלו בשבוע שעבר זינוק שנרשם במניית הכשרה אנרגיה, על מנת למכור חלק מהחזקותיהם בחברה. בעל השליטה בחברה, עופר נמרודי, סגנו, אלי כהן, מזכירת הכשרת היישוב, קים שהם ניר, ומראני עצמו, מכרו ביום חמישי האחרון מניות הכשרה אנרגיה בשווי מצטבר של כ-3.2 מיליון שקל.

מניית הכשרה אנרגיה זינקה בשבוע שעבר ב-53.8%, כאשר בשני ימי המסחר האחרונים, רביעי וחמישי, נרשם מחזור מסחר חריג של 18.3 מיליון שקל ו-20.3 מיליון שקל, בהתאמה. כמעט מחצית ממניות הציבור החליפו ידיים בכל אחד מן הימים הללו.

ההטבה כמעט התאפסה

את המחזור החריג ניצלו בכירי החברה כדי להקטין את החזקותיהם, כאשר כהן מכר מחצית ממניותיו תמורת כ-1.55 מיליון שקל וירד להחזקה של 1.11% מהון החברה, נמרודי מכר מניות בסך של 966 אלף שקל (15% מהחזקתו) וירד להחזקה של 4.76% מהון החברה, ואילו מראני מכר אף הוא מחצית ממניותיו בשווי של כ-625 אלף שקל, וירד להחזקה של 0.5% מהון החברה.

מי שעוד ניצלה, כאמור, את הנסיקה האחרונה היא מזכירת הכשרת היישוב, שמכרה חצי מיליון מניות בשווי 62 אלף שקל. זאת לאחר שמיד אחרי הכישלון בקידוח "שרה" מכרה כמות דומה בתמורה ל-40 אלף שקל.

את המכירה ביצעו ראשי הכשרה אנרגיה לפי שווי חברה של כ-132 מיליון שקל, שווי הנמוך בכ-84% מהשווי לפיו הונפקה החברה לראשונה לפני שנתיים. למרות השווי הנמוך ביחס להנפקה, ניתן להבין מדוע בחרו ראשי החברה למכור את החזקותיהם בעת הזו: בשל הירידה החדה בשווי החברה, היא צפויה להיפלט ממדד ת"א 100 היישר למדד היתר בעדכון המדדים בחודש הבא, מה שצפוי להביא להיצעים גדולים במניית החברה כתוצאה מיציאה של תעודות סל וקרנות עוקבות.

מעבר לכך, בקופתה של הכשרה אנרגיה נותרו לאחר צמד הקידוחים מיליוני דולרים בודדים בלבד, כך שאם היא תרצה לבצע קידוחים נוספים היא תצטרך לגייס הון חדש אשר ידלל את בעלי המניות הקיימים של החברה. במקרה כזה, סביר להניח ששווי החברה לא יהיה גבוה במיוחד, כך שגם השווי הנוכחי בו נמכרו המניות, עשוי להיחשב בעתיד כגבוה. מכירת המניות ביום חמישי האחרון, היא סוג של "אקזיט" עצוב לראשי הכשרה אנרגיה, שאשתקד היו מורווחים "על הנייר" עשרות מיליוני שקלים כל אחד. בעיקר אמורים הדברים בכהן: ביוני אשתקד, סמוך לפרסום הסקרים הסייסמיים בצמד הרישיונות, נסקה הכשרה אנרגיה לשווי של כ-1.5 מיליארד שקל, ושווי מניותיו של כהן נאמד ביותר מ-30 מיליון שקל. כעת, הוא מכר כאמור מחצית ממניותיו עבור כ-1.55 מיליון שקל בלבד.

זה המקום להזכיר כי כהן, כמו גם נמרודי ועובדים נוספים בהכשרת היישוב, קיבל את מרבית המניות בהכשרה אנרגיה ללא כל השקעה טרם הנפקת החברה, כאשר שליש מהן השתחררו מחסימה במארס 2011 ושליש נוסף במארס השנה. בנוסף, השתתף כהן בהנפקת זכויות אותה ביצעה החברה בנובמבר אשתקד. באותה הנפקה הוא השקיע 425 אלף שקל כדי לשמור על חלקו בחברה, וכמוהו עשה גם נמרודי שהשקיע אז כ-1.05 מיליון שקל.

מראני, שבהנפקה הראשונה קיבל אופציות ולא מניות, רכש את מרבית מניותיו בחברה בהנפקת זכויות זו, בהשקעה של כ-550 אלף שקל. מעבר להנפקה זו, לא השתתפו השלושה בגיוסי הון נוספים שביצעה החברה, ורק ביצעו מפעם לפעם רכישות נקודתיות בהיקף נמוך במסחר השוטף

אקזיט
 אקזיט