לוחם גבעתי לשעבר צפה בסרט "אווטאר" - והוכר כנכה צה"ל

משרד הביטחון הכיר בלוחם כנכה צה"ל בגין חרדה ■ "הפלאשבקים מאירועי העבר לא נתנו לי מנוח; סבלתי מתמונות של גופות, פצועים, פיצוצים וריח שרוף"

אגף השיקום של משרד הביטחון הכיר לאחרונה בלוחם גבעתי לשעבר כנכה צה"ל בגין חרדה, בין היתר בשל תופעות שהתפתחו אצלו - תאמינו או לא - בשל צפייה בסרט המדע הבדיוני "אווטאר".

החייל התגייס לחטיבת גבעתי בינואר 2001, ולקראת סוף שירותו, ב-31 באוגוסט 2004, כשהיה בדרכו לבסיס בבאר-שבע, שמע פיצוץ, וכחלק מתפקידו כחובש הוא הגיע לזירת פיגוע באוטובוסים ונחשף למראות קשים מאוד. בעקבות האירוע הוא הופנה לקצין בריאות הנפש ביחידתו.

בשנת 2006 קיבל האיש צו מילואים למלחמת לבנון השנייה, ואז התפוצצה לידו קטיושה, שבמזל לא פגעה בו. הוא העיד כי האירוע השפיע עליו מאוד, ולאחריו החל לחוות סיוטים בלילה, פלאשבקים ופחד להתקרב למקומות הומי אדם.

במהלך המלחמה הוא נכנס עם הגדוד שלו ככוח חילוץ לכפר מרכבה ל-48 שעות. לרוע מזלם, אנשי החיזבאללה זיהו שהם שם והחלו להפגיז אותם בפגזים. "החרדות והפחד הציפו אותי", סיפר.

"הצפייה בסרט גרמה לחרדה"

לאחר המלחמה הוא תיאר אירוע שהשפיע עליו במיוחד. "באחד הערבים, לאחר שצפיתי בסרט 'אווטאר', חשתי שהפלאשבקים מאירועי העבר לא נתנו לי מנוח, חשתי חרדה והתחלתי להסתגר", סיפר.

לאחר שצפה בסרט, טען, הוא בקושי הצליח לישון בלילות, והסיוטים היו מעירים אותו בבהלה ועם זיעה קרה. "במהלך היום סבלתי מפלאשבקים רבים ותמונות של גופות, פצועים, פיצוצים וריח שרוף שלא איפשרו לי לחיות את חיי".

מאז הוא מטופל ביחידה לתגובות קרב. "אני סובל היום מחרדה ו-P.T.S.D, אשר החלו לאחר הצפייה בסרט 'אווטאר'", הדגיש.

"ההחלטה תאפשר לו שיקום וטיפול"

בעקבות האירוע הוא תבע באמצעות עו"ד אלי סבן את משרד הביטחון. פסיכיאטר מומחה, שערך חוות-דעת לבקשת קצין התמלוגים של המשרד, קבע כי תרומת החוויות מתקופת שירותו הצבאי מהוות 2/3 מכלל נכותו, וכי הוא סובל מהפרעת חרדה, גם בשל הצפייה בסרט שהחזירה אליו את מראות הקרב. בקרוב הוא יגיע לוועדה במשרד הביטחון, שם ייקבע לו אחוז הנכות.

"מדובר בלוחם אשר עבר מספר אירועים טראומטיים במהלך שירותו הסדיר ובמילואים, כאשר במשך כל השנים הדחיק את מצבו הנפשי", מסר עו"ד אלי סבן, המתמחה בתביעות נגד משרד הביטחון. "ההחלטה להכיר בו כנכה צה"ל תאפשר לו שיקום וטיפול אשר יקל על מצבו, זאת על מנת לנסות ולהחזירו למעגל החברתי".